بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
جمعه ۱۴ دی ۱۳۹۷ - ۱۳:۴۸
عضو اتحادیه پوشاک کشور مطرح کرد؛

قرارگیری پوشاک در رتبه نخست قاچاق کشور

عضو اتحادیه پوشاک کشور با بیان این که در ۴ سال اخیر، پوشاک رتبه نخست بازار قاچاق کشور را به خود اختصاص داده است گفت: برندینگ در صنعت پوشاک کشور سودآور نیست.
کد خبر : ۱۸۶۰۱۷
به گزارش بورس نیوز، جعفری افزود: صنعت پوشاک کشورما سودآور نیست زیرا قاچاق کالا راه نفس تولید و واردات قانونی را تنگ کرده است به این علت می توان گفت صنعت و حوزه پوشاک جذابیت چندانی برای سرمایه گذاری ندارد.

او ادامه داد: از سوی دیگر ایجاد برندینگ در صنعت پوشاک هزینه های مضاعف به همراه دارد. در 4 سال اخیر، قاچاق پوشاک رتبه نخست بازار قاچاق کشور را به خود اختصاص داده است. قاچاق پوشاک توسط مافیایی حمایت و هدایت و این حمایت ها سبب می شود قاچاق پوشاک ارزان قیمت شود.

تولید پوشاک با احتساب دستمزد نیروی کار و مواد اولیه و مخارج جانبی در ایران بستر بهتری نسبت به کشورهای همسایه وجود دارد اما صنعت پوشاک ضربه اصلی را از برندهای تقلبی می خورد. گاهی مشاهده می شود که یک برند اروپایی که در چین تولید می شود با یک پنجم قیمت و با کیفیت درجه دو به ایران وارد می شود اما با قیمت کالای درجه یک به فروش می رسد و علت آن هم برند تقلبی پوشاک است این اقدامات مسیر برندسازی در کشور را سد می کند.

حمید قبادی دبیر کارگروه مد و لباس وزارت ارشاد گفت: مد و لباس و حوزه برندسازی در ایران صنعت نوپا و حدوداً 10 ساله است و طبیعتاً نمی توانیم با تجربه چندین ساله سایر کشورها رقابت کنیم اما در حال حاضر در حوزه پوشاک بانوان حدود 95 درصد تولیدات موجود در بازار را کالاهای تولید ایران تشکیل می دهند تولیداتی که ویژگی های فرهنگی کشورمان هم در آن لحاظ شده است.

او ادامه داد: به تازگی رابطه همکاری مناسبی میان طراحان و تولیدکنندگان برقرار شده 5 سال قبل تولید کنندگان در مقابل طراحی داخلی جبهه گیری می کردند اما حالا اکثر تولید کنندگان واحد طراحی خودشان را دارند.

معصومه بخشی، نماینده گروه طراحان مد و لباس پوشاک کشور هم گفت: در حوزه طراحی پارچه و لباس به جرأت می توان گفت طرح های برتری که به کسب جایزه هم نائل می آیند کپی کاری از کارهای خارجی هستند.

قبادی هم با تکذیب گفته های بخشی در خصوص کپی کاری طرح های پارچه و لباس در تولیدات داخلی ادامه داد: تا این لحظه حدود 27 هزار طرح جدید لباس وارد جامعه شده است گرچه با نیازهای جامعه کمی فاصله دارد اما 5 سال قبل طرح های ایرانی انگشت شمار بود البته می توان بخشی از طراحی ها الهام گرفته از طرح های خارجی باشد اما نمی توان گفت همه این طرح ها کپی برداری است.

قبادی افزود: من خانم بخشی را دو هفته است که می شناسم و با اصول کاری او آشنا هستم البته وی نمی تواند نماینده همه تولیدکنندگان پارچه باشد ما در طراحی پارچه ضعف مفرط داریم.

عضو اتحادیه پوشاک کشور وجود مراکز خرید مجلل و متنوع با پارگینگ های بزرگ و فودکورت های متنوع را یکی از عوامل عدم موفقیت تولید کنندگان پوشاک داخلی عنوان کرد.

جعفری ادامه داد: ایرانی ها جزء بهترین تولیدکنندگان پوشاکی هستند که مجبورند با نصب برند فیک بر روی کالا وارد بازار رقابت شوند بالا بودن هزینه های شرکت های تولیدی اعم از هزینه جا و فروشگاه طراحان و برندسازان و ... از جمله عواملی هستند که صرفه اقتصادی جهت برندسازی را از تولیدکنندگان داخلی می گیرند.

او ادامه داد: مد و لباس نهادی خصوصی است که تحت نظارت متولیان دولتی قرار دارد اما در بخش دولتی، کارشناس متخصصی وجود ندارد که بتواند تشخیص دهد فلان مد داخلی یا کپی از محصول خارجی است جالب اینجاست که در جشنواره داخلی جایزه هم می گیرد.

جعفری تصریح کرد: مبارزه با قاچاق کالا، حمایت و اشتغال زایی در حوزه پوشاک و خرید و پوشیدن پوشاک وارداتی قانونی به جای پوشاک قاچاق راهکارهایی هستند که در شرایط کنونی می تواند از تولیدکنندگان داخلی حمایت کند.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر