بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۱۵ دی ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۶
در سال آینده اتفاق می افتد؛

54 دلار،قیمت فروش هر بشکه نفت در بودجه 98

«54 دلار» این عددی است که دولت برای قیمت فروش هر بشکه نفت در لایحه سال آینده پیش‌بینی کرده است؛ عددی که بالا رفتن و به‌خصوص پایین آمدن آن و پیش نرفتنش طبق این پیش‌بینی‌ها می‌تواند خوبی‌ها و چالش‌های بسیاری را به دنبال داشته باشد.
کد خبر : ۱۸۶۰۳۶

به گزارش بورس نیوز، «54 دلار» این عددی است که دولت برای قیمت فروش هر بشکه نفت در لایحه سال آینده پیش‌بینی کرده است؛ عددی که بالا رفتن و به‌خصوص پایین آمدن آن و پیش نرفتنش طبق این پیش‌بینی‌ها می‌تواند خوبی‌ها و چالش‌های بسیاری را به دنبال داشته باشد. اقتصاد ایران همچنان نفتی است و بخش مهمی از درآمدهای کشور ما به فروش نفت و به دنبال آن قیمت این طلای سیاه وابسته است. دراین‌بین با توجه به متوسط قیمت جهانی قیمت نفت که در روزهای گذشته بین 51 تا 54 دلار خریدوفروش شده است و روند نزولی قیمت در دو ماه گذشته بسیاری از کارشناسان نگران هستند که با افت قیمت جهانی نفت ایران نتواند درآمدهای مناسبی از راه فروش نفت طبق پیش‌بینی‌ها داشته باشد و با کسری بودجه مواجه شود. از سوی دیگر دولت‌مردان ایران در لایحه بودجه پیش‌بینی کرده‌اند که ایران روزانه حداقل 1.5 میلیون بشکه نفت به فروش برساند که با توجه به تحریم‌های اقتصادی کشورمان از سوی آمریکا و فشار این کشور به کشورهای دیگر برای عدم خرید نفت از ایران؛ به نظر می‌رسد این میزان هم کمی غیرواقعی به نظر برسد.

اما دراین‌بین نگهانی به‌پیش بینی کشورهای همسایه ایران که عمده‌ترین فروشندگان نفت در جهان محسوب می‌شوند و قیمت در نظر گرفته‌شده از سوی آن‌ها برای طلای سیاه هم شاید جالب باشد؛ نکته‌ای که نشان می‌دهد پیش‌بینی میانگین 54 دلار برای هر بشکه از سوی مردان اقتصادی کشورمان نسبت به‌پیش بینی‌های آن‌ها عددی حتماً منطقی‌تر است. هفته گذشته و با ورود به سال جدید میلادی مقامات انرژی تعدادی از کشورهای نفت‌خیز پیش‌بینی‌هایی از قیمت را منتشر کردند. دراین‌بین مسئولان کشور قطر متوسط قیمت نفت در هر بشکه را 66 دلار در نظر گرفته‌اند که سه دلار کمتر از سال گذشته میلادی بود. همچنین مقامات کشور عربستان سعودی به‌عنوان بزرگ‌ترین تولیدکنندگان نفت جهان که بودجه کشورشان کاملاً وابسته به فروش نفت است میانگین قیمت فروش نفت برای سال 2019 میلادی را 78 دلار اعلام کرده‌اند. علاوه بر این دو کشور مسئولان انرژی امارات و بحرین هم به ترتیب قیمت نفت را 65 دلار و 68 دلار پیش‌بینی کرده‌اند.

روسیه یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان غیراوپکی نفت در دنیا هم متوسط قیمت نفت در سال 2019 میلادی را 70 دلار در نظر گرفته و اعلام کرده به دنبال تولید روزانه 11.5 میلیون بشکه نفت در روز است. در کنار این گمانه‌زنی‌ها اداره اطلاعات انرژی کشور آمریکا به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین مصرف‌کنندگان انرژی در جهان و بازیگران اصلی میانگین قیمت را 72 دلار در نظر گرفته است. تحلیلگران صندوق بین‌المللی پول هم رقم میانگین قیمت نفت را 68 دلار و سیتی بانک آمریکا 60 دلار پیش‌بینی کرده‌اند. مقامات سیتی بانک که هرساله در گزارشی پیش‌بینی میانگین قیمت جهانی نفت را اعلام می‌کنند و می‌توان گفت پیش‌بینی نسبتاً درستی دارند، اعلام کرده‌اند:« بازار نفت در سال 2019 بسیار پر نوسان خواهد بود زیرا بزرگ‌ترین بازیگران بازار منافع مشترکی ندارند و تنش‌های سیاسی شدید بر قیمت نفت سایه انداخته است.

دراین‌بین نکته مهم این است که اگرچه دولت‌مردان ایرانی قیمت نفت را بسیار منطقی‌تر از دیگر کشورهای نفت‌خیز و موسسه‌های اقتصادی بین‌المللی پیش‌بینی کرده‌اند اما با توجه به تحریم‌های اقتصادی و فشار آمریکا کارشناسان معتقدند شاید مسئولان وزارت نفت برای فروش نفت به همین قیمت 54 دلار هم با مشکلاتی روبه‌رو شود.


اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
در پی انتقادها از سوی عربستان؛

پایبندی روسیه به کاهش تولید نفت

عضو کمیسیون برنامه، بودجه ومحاسبات مجلس گفت:

کاهش بودجه از نظر درآمد نفتی در سال آینده

با شروع سال میلادی جدید؛

افت قیمت نفت در آغاز سال 2019

دبیر کارگروه سلامت نظام اداری شرکت نفت خزر گفت:

دستیابی به روش‎های موثر برای مفاسد احتمالی

ارسال نظر