بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۱۶ دی ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۶
قرار است در هفته جاری وزیر امور خارجه کشورمان محمد جواد ظریف به هند سفر کند.
کد خبر : ۱۸۶۱۵۳

به گزارش بورس نیوز، قرار است در هفته جاری وزیر امور خارجه کشورمان محمد جواد ظریف به هند سفر کند. سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در هفته گذشته این خبر را اعلام کرده و گفته این سفر اهمیت بسیاری با توجه به به نوع همکاری ها و ظرفیت های دو کشور دارد. سال گذشته در همین فصل روحانی رییس جمهور کشورمان به هند سفر کرد. رویترز پیش از انجام این سفر در گزارشی اعلام کرد که توسعه بندر چابهار و ایجاد راه دریایی و زمینی برای انتقال کالا و انرژی از خلیج فارس به هند و افغانستان در اولویت گفتوگوهای رییس جمهور ایران و نخست وزیر هند است چراکه ایران قصد دارد محصولات پتروشیمی خود را با لوله از بندر عسلویه به چابهار و از آنجا به آسیای شرقی صادر کند. با به ثمر رسیدن این طرح کالا و محصولات غیرنفتی، نفت و گاز بدون نیاز به عبور از خاک پاکستان از راه خلیج فارس، دریای عمان و اقیانوس هند راهی بندر بمبئی می‌شود و بندر چابهار به قطب انتقال نفت وگاز جهان تبدیل خواهد شد.

در جریان سفری که در سال گذشته انجام شد، رییس جمهور ایران اعلام کرد که ارتباطات ریلی و راه آهن میان دو کشور از چابهار تا زاهدان در نزدیکی مرز افغانستان از اهمیت به سزایی برای طرفین برخوردار است. چابهار امکان اتصال هند به افغانستان و آسیای مرکزی را فراهم می‌کند و هم چنین با راه اندازی بندرچابهار هند به بندرعباس دست یافته و تجارت با کشورهای اروپایی را گسترش می‌دهد. هند در تلاش است در رقابت با چین که در بنادر پاکستان سرمایه‌گذاری کرده، با سرمایه‌گذاری در چابهار مسیر تجارت با دنیا را برای خود هموار کند. در سال گذشته نخست وزیر این کشور از سرمایه‌گذاری 500 میلیون دلاری هند در بندرچابهار خبر داد. با وجود تمایل طرفین به همکاری در زمینه چابهار، توسعه این بندر به دلیل تحریم ها با کندی همراه شده است. روحانی در زمانی به هند سفر کرد که هنوز ایالات متحده از برجام خارج نشده و سخت ترین تحریم های امریکا علیه ایران اعمال نشده بود. اکنون ظریف درحالی به هند سفر می‌کند که ایران خط پایان چهار نوامبر را پشت سرگذاشته است.

 در این بین نقطه روشن در روابط تجاری دو کشور معافیت هند از تحریم خرید نفت ایران از سوی آمریکاست که می‌تواند به عنوان اهرم تقویت دیگر روابط اقتصادی دو کشور عمل کند. به گزارش ترانمای پرینت یک هیئت از بازرگانان ایرانی هم وزیر امورخارجه را در این سفر همراهی می‌کنند. این رسانه ادعا کرده که مهم ترین هدف سفر یافتن راه حل‌های مناسب برای انجام پرداخت‌ها به وسیله ارز ملی هند (روپیه) و همچنین ایجاد یک زمینه مناسب برای شرکت‌های ایرانی جهت سرمایه‌گذاری در هند خواهد بود. ایران در دوره آوریل تا ژوئن (فروردین تا خرداد) سال ۲۰۱۸ با عبور از عربستان سعودی به سومین کشور بزرگ تامین کننده نفت هند تبدیل شد. واردات کل هند از ایران در دوره آوریل تا نوامبر (فروردین تا آبان) سال ۲۰۱۸ حدود ۱۱ میلیارد دلار بود که ۹۰ درصد از آن را واردات نفت خام تشکیل می‌دهد.


اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
رئیس کمیته حمل و نقل کمیسیون عمران مجلس مطرح کرد:

نقش موثر بندر چابهار در بهبود وضعیت اقتصادی

عضو هیات مدیره هلدینگ پتروشیمی ساختمان خلیج فارس مطرح کرد:

فروش‌های کنونی حاصل جو روانی فروش حقوقی‌ها

ارسال نظر