بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۱۶ دی ۱۳۹۷ - ۱۶:۰۷
کارشناس بازارسرمایه در گفت‌وگو با بورس‌نیوز:‏

سدی پیش‌روی کامودیتی‌ها / ابزارهای نوین مالی در دسترس فعالان بورس

تنها شرط استفاده از ابزارهای مالی در بورس، تائید کمیته فقهی بوده و برای بهره بردن از ابزارهای نوین در بازار سرمایه ‏محدودیتی وجود ندارد.‏
کد خبر : ۱۸۶۱۷۴

فرشید اردبیلیون جهانی مدیرعامل کارگزاری جهان سهم درباره رشد شاخص‌ها در روزهای اخیر در گفت‌و‌گو با بورس‌نیوز گفت: اگر آمار مرکز پژوهش‌های مجلس را دنبال کنیم خواهیم دید که یکسری اطلاعات در بخش بودجه و بخش‌های مختلف در آن موجود است و اشخاصی که این پیام‌ها را دنبال می‌کنند به نکاتی در این خصوص دست می‌یابند که این مهم می‌تواند روی شاخص‌ها مؤثر باشد.

وی ادامه داد: مرکز پژوهش‌های مجلس یک نظری داده است مبنی بر اینکه باید از سودهای بانکی برای پوشش هزینه‌های بودجه‌ایی، مالیات گرفت.

سخت‌تر شدن صادرات فلزی‌ها

جهانی تأکید کرد: در روزهای اخیر پیشنهاد‌هایی داده شد تا جلوی صادرات فلزی‌ها و معدنی گرفته شود و در خصوص قیمت خودرو و هم اتفاقات جدیدی افتاد که البته قطعی نیست.

وی درباره ابزارهای مالی که بازار سرمایه می‌تواند به کار گیرد گفت: ابزارهای مالی بر اساس نیاز هر بخش می‌تواند طراحی شود و شامل یکسری ابزارهای بین‌المللی است اما؛ به لحاظ قوانین مدنی آنها یکسری تغییرات می‌کند.

مدیرعامل کارگزاری جهان سوم افزود: در همه جای دنیا می‌توانیم روی جنسی که نداریم ابزار مشتقه تعریف کنیم اما؛ در ایران باید جنس موجود باشد تا بتوان روی آن معامله انجام داد.

وی خاطرنشان کرد: ابزار مشتقه بسته به هر کشوری قابل طراحی و تعریف است و در اینجا نیز بر اساس ابزارهای عمومی می‌توان با قوانین داخلی آن را تطبیق داد.

جهانی تأکید کرد: ابزارهای مالی بر اساس نیاز قابل‌تعریف است و نه‌تنها ابزار بلکه اوراق نیز همین شرایط را دارد . انواع و اقسام اوراق در دنیا وجود دارد و در ایران نیز این ابزار در دسترس است و فقط باید با قوانین فقهی تطبیق داده شود. ما یکسری اوراق داریم که فقط سود به آن را پرداخت کرده و تعهد دیگری برای آن وجود ندارد.

بورس برای آهن بهترین انتخاب است

این فعال بازار سرمایه در مورد فروش آهن در بازار سرمایه گفت: اگر جایی باشد که روزانه بتواند برای آهن قیمت رسمی بدهد بورس می‌تواند از آن استفاده کند و همه جور ابزار قابل‌انتشار دارد.

وی با اشاره به این مطلب که نیازسنجی بازار در این زمینه بسیار مهم است افزود: در حال حاضر قصد دارند تا بر روی ارز ابزار مشتقه منتشر کنند اما این مهم زمانی محقق می‌شود که ارز تک‌نرخی باشد. اگر شما هرلحظه بدانید قیمت یورو چند است بر مبنای آن می‌توانید ابزار منتشر کنید.

اردبیلیون جهانی خاطرنشان کرد: متأسفانه به دلیل اینکه قیمت ارز در ایران چند نرخی است انتشار ابزار مشتقه با مشکل مواجه می‌شود.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
کارشناس بازارسرمایه در گفت‌وگو با بورس‌نیوز:‏

زیان ایران خودرو گریبان بازار را گرفت

مصوبه عجیب دولت درخصوص واردات خودرو

ثبت سفارش خودرو بلامانع شد

در بررسی عملکرد منابع و مصارف عمومی دولت در هشت ماهه ۹۷ صورت گرفت؛

کسری ۲۰ هزار میلیارد تومانی بودجه

رئیس دفتر رییس‌جمهور خبر داد:

برخورد با اخلال در بازگشت ارز صادراتی

ارسال نظر