بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۱۸ دی ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۸
عضو جامعه حسابداران رسمی ایران در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

کاهش ارزش پول، وجوه مردم را فیزیکی کرد/ تصویب FATF به‌تنهایی کافی نیست

در شرایط فعلی به نظر می رسد کالاهایی همچون مرغ و تخم مرغ برای بخشی از اقشار مردم، کالای لوکس تلقی می شود و سهمی در سبد خانوارهای ضعیف ندارند.
کد خبر : ۱۸۶۲۶۹
آقایان از اظهارنظرهای غیر منطقی بپرهیزند!

به گزارش بورس‌نیوز، فروش نفت ایران کاهش یافته و پیش‌بینی می‌شود حجم صادرات نفت ایران تا اردیبهشت ۹۸ به یک میلیون بشکه در روز برسد. 
قیمت جهانی نفت نیز با افت محسوسی روبه‌رو بوده و از سوی دیگر وضعیت بسیاری صنایع هم رونق چندانی ندارد و احتمالا باید منتظر افت درآمدهای مالیاتی هم باشیم. این موضوع موجب کاهش درآمدهای دولت خواهد شد.

غلامحسین دوانی عضو جامعه حسابداران رسمی ایران در گفت‌وگو با بورس‌نیوز در خصوص تاثیر کاهش درآمدهای دولت بر بودجه سازمان و ارگان های مختلف بیان کرد: در حال حاضر دولت با کسری بودجه مواجه‌ شده و ممکن است بودجه پیش‌بینی شده برای سال آینده محقق نشود و لذا دولت باید به‌طور جدی بودجه نهادها و موسسات به‌اصطلاح خیریه و عام‌المنفعه‌ای که اتفاقا هیچگونه منفعتی برای جامعه نداشته و ندارند را قطع کند نه اینکه به‌منظور کسب قدرت سهم آنها را بیشتر کند.

وی افزود: در صورت تداوم وضعیت فعلی و کاهش روند فروش نفت، قطعا شیب تورم در سال 98 تندتر شده و مشکلات بیشتری پدید خواهد آمد ضمن آنکه در چند دهه گذشته نرخ تورم سالانه معمولا دو رقمی بوده و مردم به صورت تجربی آموخته‌اند که به‌علت کاهش ارزش پول ، وجوه نقد خود را به دارایی فیزیکی تبدیل کنند تا از تورم عقب نمانند. 

دوانی در معرفی صنایعی که از تورم آسیب کمتری می‌بینند، اظهارکرد: به طور کلی هنگامی که تورم همراه با رکود باشد و تولید و ثروت آفرینی و ارزش آفرینی جای خود را به غارت بدهد؛ تورم تبعات سوء برای تمامی صنایع تولیدی به همراه خواهد داشت؛ در این شرایط شاید بعضی صنایع تولیدی مانند صنعت غذایی که تولیدکننده کالای اساسی و ضروری زندگی مردم است، آسیب کمتری متحمل شود؛ ولی باز هم نمی‌توان هیچ صنعتی را معرفی کرد که از گزند رکود تورمی در امان باشد. 

وی ادامه داد: به هر حال با کاهش قدرت خرید مردم حتی مصرف و تقاضای اقلام ضروری خانوارها کاهش خواهد یافت؛ صنایع ارز بر و تولیدکنندگان کالاهای لوکس و غیر ضروری بیش از سایر صنایع، در معرض تهدید قرار خواهند گرفت. البته در شرایط فعلی به نظر می رسد کالاهایی همچون مرغ و تخم مرغ برای بخشی از اقشار مردم، کالای لوکس تلقی می شود و سهمی در سبد خانوارهای ضعیف ندارند.

این پژوهشگر اقتصادی در رابطه با تاثیر تصویب احتمالی FATF بر وضعیت اقتصادی کشور گفت: اگرچه تصویب این لایحه را اقدامی مثبت ارزیابی میکنم؛ ولی اقتصاد کشور دچار مشکلات زیربنایی و اساسی است و بدون اصلاح ساختار معیوب اقتصادی، تصویب FATF به تنهایی چندان اثری بر جای نخواهد گذاشت. 

دوانی در خاتمه تصریح کرد: این روزها یکی از مسولان سابق فرموده اند:  اقتصاد کشور 400 درصد بهبود یافته است! این گونه اظهارنظرها شاید در مورد ثروت ایشان و همفکرانشان درست باشد اما در مورد قدرت خرید مردم بدون پایه و اساس منطقی و علمی است زیرا اگر نرخ کالا و معیشت سال 57 را با سال جاری مقایسه کنیم، قیمت کالاها بیش از 800 برابر شده و یا به تعبیری قدرت خرید مردم حداقل ۸ برابر کمتر شده است . بطور مثال قیمت یک خودرو پیکان که در سال ۱۳۵۷ معادل ۲۵ هزار تومان بوده در حال حاضر دوشانه تخم مرغ است؟!‌ بهتر است در شرایط فعلی به جای اظهار نظرهای نادرست و غیر واقعی که نه مبنای علمی دارد و نه توجیه منطقی، به تحلیل صحیح شرایط بپردازیم.
اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
اتحادیه صنف فروشندگان پرنده و ماهی عنوان کرد:

آخرین جزییات از قیمت‌گذاری مرغ در تهران

مدیر شرکت نفت بصره گفت:

افزایش ظرفیت صادرات نفت

به‌دنبال افزایش عرضه آمریکا صورت گرفت؛

سقوط یک درصدی قیمت نفت

پس از آغاز تحریم‌های جدید نفتی علیه ایران صورت گرفت؛

هند در تلاش برای تمدید معافیت تحریم‌های نفتی ایران

ارسال نظر