بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۱۸ دی ۱۳۹۷ - ۱۶:۴۲
در بازار سهام آمریکا اتفاق می افتد؛

راه‌اندازی بازاری برای جذب سهامداران حقیقی بیشتر

معامله‌گران و کارگزاران برتر بازار سهام آمریکا در چند سال اخیر به فکر راه‌اندازی بازاری بودند که بتواند با اخذ کمیسیون‌های کمتری نسبت به بازارهای نزدک و نیویورک، سهامداران حقیقی بیشتری را به خود جذب کند .
کد خبر : ۱۸۶۳۱۰

به گزارش بورس نیوز، معامله‌گران و کارگزاران برتر بازار سهام آمریکا در چند سال اخیر به فکر راه‌اندازی بازاری بودند که بتواند با اخذ کمیسیون‌های کمتری نسبت به بازارهای نزدک و نیویورک، سهامداران حقیقی بیشتری را به خود جذب کند .

بورس نیویورک و نزدک با اخذ کمیسیون‌های زیاد از معاملات، موجب می‌شدند که برخی سهامداران حقیقی اعم از بازنشسته‌ها و دانشجویان که پس انداز اندک خود را به بازارهای سهام وارد کرده بودند از این روش سرمایه‌گذاری فاصله بگیرند.

این در حالی است که، خبر بازگشایی بازاری جدید با کمیسیون کمتر موجب افت قیمت سهام بورس نیویورک و نزدک شد.

ناتان فلندرز، مدیر سرمایه‌گذاری در موسسه رتبه بندی فیچ در این خصوص اظهار داشت: اعلام رسمی افتتاح چنین بازار سهامی، در واقعه خاتمه دعوای همیشگی سرمایه‌گذاران و بازارها بر سر هزینه سرسام‌آور کمیسیون‌ها بود. با آغاز فعالیت این بازار چشم‌انداز میزان رشد درآمدها از معاملات سهام افزایش می‌یابد.

در بیانیه‌ای مشترک که در آخرین ساعات کاری روز دوشنبه توسط موسسین این بازار منتشر شد، انتظار برای افزایش رقابت میان بازارهای سهام در آمریکا یکی از نخستین اتفاقات بعد از افتتاح این بازار خواهد بود .

افزایش میزان شفافیت بازارها، کاهش میزان هزینه‌های ثابت و امکان دسترسی اقشار مختلف سهامدار به این بازار در امریکا و کاهش هزینه کارگزاران و همچنین افزایش تمایل آنها به فعالیت در این بازار، از دیگر عوامل جانبی ناشی از آغاز فعالیت این بازار تازه تاسیس خواهد بود .

این بازار جدید که به نام بورس ممبرز(Members Exchange) به مخفف MEMX نامیده می‌شود توسط 9 شرکت حقوقی مستقل راه‌اندازی می‌شود.

این 9 شرکت حقوقی مستقل عبارتند از مریل لینچ، چارلز شواب؛ ای*ترید فاینیشیال گروپ، شرکت هلدینگ تی‌دی‌امری‌ترید، بانک یوبی‌اس، موسسه مالی ویرچو فایننشیال، مورگان استنلی، فیدلیتی و سیتادل.

در واقع، این نخستین بار نیست که بزرگان صنعت مالی در آمریکا تصمیم می‌گیرند تا بازار سهامی مستقل داشته باشند. در 10 سال گذشته، یک گروه دیگر از شرکت‌های بزرگ صنعت مالی در آمریکا از قبیل ، سیتی ، کردیت سوئیس، بانک دویچه آلمان، جی‌پی مورگان، لمن برادرز، مورگان استنلی و مریل لینچ تصمیم داشتند تا بازار سهامی با هزینه‌های کم به نام بتز(بتسBATS) را راه‌اندازی کند.

در آن محدوده زمانی، شرکت‌های بزرگ در صنایع مختلف دیگر نیز اقدام به راه‌اندازی بازار سهامی با هزینه‌های کمتر به نام دیرکت اج (Direct Edge) کردند .

این دو بازار به سرعت تواستند شاهد رشد ارزش بازار خود باشند اما بعدها تصمیم گرفتند تا با یکدیگر ادغام شوند که حاصل این ادغام بازار گلوبال سی‌بوئه(Cboe) شد .

بانک‌ها نیز در برهه ای از زمان تصمیم داشتند که چنین اقدام مشترکی را در اروپا به ثمر برسانند و با راه‌اندازی گروه معاملاتی تورکیوز(فیروزه) معاملات سهام خارجی را انجام دهند و به این نحو بازارهای مهم جهان را وادار به کاهش هزینه‌های کمیسیون معاملاتی کنند . می‌توان گفت که گروه مالی تورکیوز تا حدی در این راه موفق هم بود اما در پایان، با پیشنهاد خریدی از سوی بورس لندن روبه‌رو شدند و تصمیم گرفتند تا با این بازار بزرگ ادغام شوند.

سال گذشته میلادی، کمیسیون اوراق بهادار آمریکا در بیانیه‌ای به بورس‌های این کشور اعلام داشت که برای هر چه منصفانه کردن معاملات سهام، درصد کمیسیون‌ها را کمتر کنند تا سهامداران بیشتری به این بازار ترغیب شوند . این بیانیه موجب شد بورس‌های نیویورک و نزدک در ماه می، فرصتی را در اختیار شرکت‌های سهامی قرار دهند تا آن عده از شرکت‌هایی که عرضه اولیه انجام می‌دهند و برای نخستین بار در این بازارها پذیرش می‌شوند کمیسیون کمتری را نسبت به دیگر شرکت‌ها پرداخت کنند.

اما این بورس تازه متولد شده(MEMX) در نظر دارد تا با پلتفرم معاملاتی ساده که آخرین تکنولوژی‌ها را در اختیار خواهد داشت، راحت ترین نوع معاملات را در اختیار کاربران خود قرار دهد تا بتواند تمامی سلایق را پوشش دهد .

یکی از قابلیت‌های مهم این بازار این است که علاوه بر این که هزینه کمتری از شرکت‌های کارگزاری بابت در اختیار گذاشتن تکنولوژی معاملات اخذ می‌کند، از سهامداران نیز هزینه‌های کمتری نسبت به دیگر بازارها بابت کمیسیون معامله دریافت می‌کند . به این ترتیب هر سه طرف از معامله در این بازار سود خواهند کرد. سرمایه‌گذاران بیشتری به بازار روی می‌آورند، کارگزاران با افزایش مشتریان درآمد بیشتری خواهند داشت، بازار نیز با افزایش مشتریان و رونق معاملات به سود مناسبی دست پیدا می‌کند.

سه بازار بزرگ آمریکا همیشه با انتقاداتی در خصوص هزینه‌های گزاف تکنولوژی معاملات و ارائه خدمات داده‌های آماری به مشتریان همراه بودند. خدماتی که کارگزاری‌ها از آن استفاده می‌کردند تا نحوه حرکت بازارها و تغییر قیمت سهام را مونیتور کنند.

کارشناسان معتقدند این بورس تازه وارد در ماه‌های ابتدای سال جدید میلادی درخواست خود را برای تاسیس به کمیسیون اوراق بهادار آمریکا تقدیم می‌کند و به عنوان بورس ملی این کشور پرونده‌ای را در این نهاد، می‌گشاید.


اشتراک گذاری :
ارسال نظر