بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۱۹ دی ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۴
وزیر امور اقتصادی و دارایی در نشستي که با حضور مرتضي بانك، مشاور رییس جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد تجاری صنعتی و ویژه اقتصادی، مديران عامل سازمان های مناطق آزاد و معاونين دبيرخانه شورایعالی در محل این وزارتخانه برگزار شد، با تاكيد بر اهميت نقش مناطق آزاد در دوران تحريم، بر ضرورت اجراي قانون چگونگي اداره اين مناطق به شكل كامل تاکيد كرد.
کد خبر : ۱۸۶۳۴۱
به گزارش بورس نیوز، فرهاد دژپسند با اشاره به اینکه مناطق آزاد را بايد "آزاد" گذاشت تا فراتر از موقعيت سرزمين اصلي، امكان مبادلات تجاري اقتصادی در محدوده آن فراهم شود.

وی با بیان اینکه باید تلاش شود مناطق آزاد، معین سرمایه گذاری در کشور شوند، تصریح کرد: تا حد امکان باید از تسری دستورالعمل ها و بخشنامه هایی که مربوط به سرزمین اصلی است، به مناطق آزاد جلوگیری شود.

وزیر اقتصاد افزود: رويكرد جديد دبيرخانه شورایعالی و مناطق آزاد را، در تحقق صادرات، جذب سرمايه گذاري خارجي و داخلي و اصلاح فضاي كسب و كار مبتنی بر حمايت از توليد داخلي مثبت ارزيابي كرد و در ادامه به حفظ ثبات بازار ارز تاکید کرد.

دژپسند با اشاره به توسعه مناطق آزاد و موفقيت آنها در ساير كشورها به خصوص همسايگان ما گفت:  بايد نوع نگاه به مناطق آزاد در كشور آسيب شناسي شود تا مشكلات موجود را ريشه يابي و آنها را مرتفع كنيم.

در ادامه اين نشست، مشاور رییس جمهور و دبير شورایعالي مناطق آزا تجاری صنعتی و ویژه اقتصادی با ارائه گزارشي از عملكرد مناطق آزاد در دوره اول دولت تدبير و اميد تاكنون به رشد عدد صادرات از ١٩٢ ميليون دلار در سال ٩٢ و به میزان صادرات ١ ميليارد و ٥٠ ميليون دلار در سال ٩٦ اشاره کرد و افزود: در تلاشيم با همه موانع و مشكلات پيش آمده در فضاي اقتصادي كشور اين روند مثبت همچنان ادامه يابد.

مرتضي بانک، اشتغال ایجاد شده در مناطق آزاد که بالغ بر 285 هزار نفر است را ماحصل حضور 1600 واحد تولیدی خدماتی در این مناطق دانست و گفت: برنامه های مختلفی برای حمایت از تولید و ایجاد فضای مناسب برای کسب و کارهای نوین در مناطق در دست اقدام است که ظرفیت اشتغال طی سال های آتی قطعا گسترش خواهد یافت.

وی افزود: مناطق آزاد بدون بهره مندي از بودجه دولتي طي ٥ سال، 10 هزار ميليارد تومان درآمد داشته که ٥٠ درصد آن صرف پروژه هاي عمراني و تكميل زيرساخت هاي این مناطق شده است.

دبیر شورایعالی مناطق آزاد تجاری صنعتی و ویژه اقتصادی با ذکر این نکته که منطقه آزاد بدون اجراي كامل قانون آن واقعي نيست و در حد يك عنوان باقي مي ماند از دخالت دستگاه ها و نهادها در امور مناطق آزاد و نادیده گرفتن نص صريح قانون اظهار تاسف كرد.

در پایان اين  نشست، مديران عامل سازمان های مناطق آزاد نيز گزارش كوتاهي از مشكلات و موانع پیش روی مطرح کردند.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر