بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
جمعه ۲۱ دی ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۳
دولت باید ملزم کند که کارخانه‌های بزرگی که گندم جزو نیازهای آن به شمار می‌آید، باید خرید از بورس‌کالا را جزو دستورالعمل کاری خود بگنجانند.
کد خبر : ۱۸۶۳۹۴
بازار گندم
پرویز جاوید کارشناس عضو انجمن اقتصاددان در گفت‌وگو با بورس‌نیوز با ارزیابی ورود گندم به بورس‌کالا و عرضه آن از طریق این بازار، اظهارکرد: یکی از مهم‌ترین فعالیت‌های بورس‌کالا کشف قیمت بوده و ورود نهاده‌های دامی به این بازار توانست وضعیت مناسبی را برای عرضه آنها به‌وجود آورد چراکه کارشناسان بورسی و البته بخش‌خصوصی در این بازار به صورت مداوم فعالیت می‌کنند.

وی ادامه داد: دولت و مجلس درصدد ورود گندم به بورس‌کالا هست و در گذشته اصرار به این موضوع وجود داشت اما امروز نیتی مبنی بر ورود گندم به بورس‌کالا وجود ندارد.

این استاد دانشگاه گفت: باید دقت داشت که قیمت‌گذاری هر محصول در بورس‌کالا بر اساس عرضه‌وتقاضا شکل می‌گیرد بنابراین سرکوب قیمت و انحصار در این بازار شکل نمی‌گیرد؛ از سوی دیگر، دولت باید ملزم کند که کارخانه‌های بزرگی که گندم جزو نیازهای آن به شمار می‌آید، باید خرید از بورس‌کالا را جزو دستورالعمل کاری خود بگنجانند.

جاوید با ارزیابی قیمت‌گذاری‌ها افزود: قیمتی که برای کشاورز گندم‌کار در نظر گرفته می‌شود حدود 1600تومان بوده اما فراموش نکنید که پول نهاده، بذر، دارو و غیره نیز باید پرداخت شود ولذا قیمت تصمینی باید افزایش پیدا کند؛ میزان تولید گندم 13 میلیون تن بوده که برابر با 13 میلیارد کیلوگرم بوده که باید در 1600 تومان ضرب شود که قیمت بسیاری کلانی شده که شاید پرداخت آن برای دولت سخت باشد اما مکانیزم ورود به بورس‌کالا برای کشاورز و حلقه‌های مصرف‌کننده کاملا مناسب است.
اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
عضو کمیسیون کشاورزی مجلس در گفت‌وگو با بورس‌نیوز مطرح کرد:‏

ضرورت ورود گندم به بورس‌کالا / اطمینان و اعتماد کشاورزان باید جلب شود

مروری بر مهم‌ترین رویدادهای تالار نقره‌ای؛

یک هفته با بورس کالا

ارسال نظر