بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۲۳ دی ۱۳۹۷ - ۱۷:۳۵
لایحه 407 هزار میلیاردی بودجه 98 در حالی به مجلس ارائه شد که 14 میلیارد دلار با نرخ 4200 تومان برای کالاهای اساسی، درمان، تجهیزات پزشکی اختصاص یافت. در این گزارش یازده شاخص لایحه بودجه مورد بررسی قرار گرفته است. لایحه بودجه کل کشور به عنوان دخل و خرج سال آینده هفته گذشته از سوی حسن روحانی، رییس دولت تقدیم مجلس شورای اسلامی شد اما رئیس جمهور در صحن علنی مجلس، معیشت مردم، تحرك تولید و اشتغال را سه هدف اصلی بودجه ۹۸ اعلام کرد البته ناگفته نماند که در این بین روحانی به استناد آمار وضعیت شاخص های کلان اقتصادی طی دوران پنج ساله مدیریت خود را تشریح کرد.
کد خبر : ۱۸۶۵۸۱

به گزارش بورس نیوز، باتوجه به گفته‌های حسن روحانی، «از سال ۹۲ با آغاز دولت یازدهم، دولت و مجلس و همه مسئولان با هم تصمیم گرفتند تا در کنار ملت از تورم فزاینده جلوگیری کنند. تورم را متعادل و تک رقمی کرده و رشد منفی را به رشد مثبت برسانیم و اشتغال را به نقطه مطلوب برسانیم اما این اهداف که با همکاری هم به دست آمد، برای دشمنان ما به ویژه آمریکا قابل تحمل نبود.»

رییس جمهور گفت: «ما در سال ۹۶ یعنی پایان دولت یازدهم به تورم تک رقمی دست یافته بودیم و رشد ۳.۷ درصدی در کشور وجود داشت و ۷۹۰ هزار اشتغال خالص داشتیم و رشد سرمایه گذاری کشور از منهای ۱۷.۴ به مثبت ۳.۴ رسیده بود یعنی همه شاخص‌های ما مثبت بود و ما به سمت اهدافمان در انتخاب مسیر درست حرکت کردیم»

اما یكی از ویژگی‌ها این شفافیت است که البته قبل از آن باید به حمایت دولت از معیشت عمومی و عدالت اجتماعی اشاره كرد كه مهمترین دغدغه دولت حفظ و ایجاد اشتغال و حمایت از معیشت مردم به خصوص اقشار آسیپ پذیر و سلامت و عدالت اجتماعی است.

ازمصادیق شفافیت بودجه سال ۹۸ نیز می‌توان به بودجه‌ریزی مبتنی بر عملكرد برای تمام دستگاه‌های ملی و استانی،‌ آشكار كردن معافیت‌های مالیاتی و یارانه‌های پنهان،‌ انضباط بودجه شركت‌های دولتی،‌ تقویت نقش استان‌ها،‌ سامان‌دهی بدهی‌های دولت و سامان‌دهی ردیف‌های متفرقه و مالی اشاره كرد.

نگاهی به اعداد و ارقام بودجه نشان می دهد، از ۴۰۷ میلیارد تومان بودجه پیش بینی شده برای سال ۹۸ بالغ بر ۷۸ درصد آن را اعتبارات هزینه‌ای تشكیل می‌دهد كه ۳۲۰ هزار میلیارد تومان برای اعتبارات هزینه‌ای در نظر گرفته شده است و ۶۲ هزار میلیارد تومان اعتبارات تملک سرمایه ای است كه بدون تغییر نسبت به سال ۹۷ منظور شده است.



اشتراک گذاری :
ارسال نظر