بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۲۵ دی ۱۳۹۷ - ۱۶:۴۸
سی‌ان‌ان گزارش می دهد؛

کاهش اقتصاد جهانی و کاهش عرضه نفت

عربستان می‌گوید اگر اقتصاد جهانی کاهش یابد، به راحتی می‌تواند عرضه نفت را کاهش دهد.
کد خبر : ۱۸۶۶۸۸

به گزارش بورس نیوز، عربستان می‌گوید اگر اقتصاد جهانی کاهش یابد، به راحتی می‌تواند عرضه نفت را کاهش دهد. سی ان ان گزارشی در این باره منتشر کرده است.

طبق این گزارش، وزیر انرژی عربستان می‌گوید: اوپک و متحدانش، خود را برای پاسخ به کاهش سرعت رشد جهانی آماده می‌کنند.

خالد الفلیح به سی‌ان‌ان گفت که رکود اقتصادی جهان را بزرگ نمی‌بیند و اقدامات اصلاحی در کنترل قرار دارد.

وی همچنین ادامه داد: اگر کاهش سرعت رشد اقتصادی اتفاق افتد، بازار نفت می‌تواند با تنظیمات عرضه این مساله را به راحتی حل کند.

قیمت نفت بعد از اینکه اوپک و شرکای دیگر از جمله روسیه در ماه دسامبر موافقت کردند تا میزان تولید را کاهش دهند، رشد کرد. البته این اقدام با مخالفت ترامپ مواجه شد. اما به هرحال اوپک و متحدانش توافق کرده اند 1.2 میلیون بشکه در روز از میزان تولید خود را کاهش دهند. این توافق به افزایش قیمت‌ها کمک کرد، با اینکه شواهد نشان می‌دهد در اقتصادهای بزرگ مانند چین و آلمان وضعیت خوب نیست.

الفلیح اعلام کرد: این گروه حتی آماده است که در صورت نیاز میزان تولید را بیشتر کاهش دهد. ما به طور منظم ملاقات‌هایی با اعضای گروه داریم و بازار را رصد می‌کنیم. اگر لازم باشد، بیش از 1.2 ملیون بشکه در روز از میزان تولید نفت کم خواهد شد. ما قطعا این کار را انجام می‌دهیم و می‌توانیم.

قیمت نفت آتی امریکا در هفته اخیر تقویت شد و به 51 دلار در هر بشکه رسید. معیار جهانی قیمت نفت هم حدود 60 دلار در هر بشکه فروخته شد. به نظر می‌رسد عربستان سعودی بیشتر از بقیه از افرایش قیمت نفت استقبال می‌کند. این کشور برای تامین مالی اصلاحات اقتصادی و حمایت از رشد، به درآمد نفت متکی است.

طبق گزارش صندوق بین المللی پول، اقتصاد عربستان سال 2017 متوقف شد. انتظار می‌رود رشد اقتصادی در سال 2018، 2.2 درصد و برای سال جاری 2.4 درصد باشد.

قیمت‌های بالاتر می‌تواند راه را برای ارائه عمومی سهام شرکت نفت عربستان آرامکو روشن تر کند. ارائه ای که بخشی از برنامه این کشور برای تغییر اقتصاد آن و عدم وابستگی به نفت است.

عرضه عمومی آرامکو ابتدا برای سال 2018 برنامه‌ریزی شده بود، اما بعدا این کار به تاخیر افتاد. این اولین بار است که عربستان ذخایر انرژی خود را به حسابرسان مستقل می‌سپارد، اقدامی که می‌تواند باعث اعتماد سرمایه‌گذاران پیش از فروش سهام باشد.

طبق برآوردها، ذخایر نفت عربستان سعودی 268.5 میلیارد بشکه تخمین زده شده است. این رقم کمی بالاتر از 266.3 میلیارد بشکه‌ی است که دولت قبلا اعلام کرده بود. عدم شفافیت در میزان ذخایر نفتی این کشور باعث ایجاد تاخیر در فروش سهام آرامکو شده است.


اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
روز گذشته اتفاق افتاد؛

قیمت سبد نفتی اوپک، بالای 56 دلار

رئیس کمیسیون انرژی و محیط‌زیست اتاق تهران گفت:

رشد قیمت نفت شیل در آینده

مدیر شرکت نفت بصره گفت:

افزایش ظرفیت صادرات نفت

ارسال نظر