بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
جمعه ۲۸ دی ۱۳۹۷ - ۱۶:۰۳
در گفت‌وگو با رییس کمیسیون سرمایه‌گذاری اتاق ایران مطرح شد؛

نقش بورس کالا در ارائه خدمات متنوع به صنایع

رییس کمیسیون سرمایه گذاری اتاق ایران گفت: بررسی برنامه های آتی بورس کالا بیانگر پیاده سازی معادلات تهاتری، معاملات حق امتیاز، اوراق خرید دِین، راه اندازی روش های مناقصه ای و توسعه معاملات اوراق بهادار مبتنی بر کالاست که این برنامه ها به معنای ارائه خدمات جذاب و متنوع به صنایع است.
کد خبر : ۱۸۶۸۳۳
به گزارش بورس نیوز، رییس کمیسیون سرمایه گذاری اتاق ایران، به کارکردهای بورس کالا در اقتصاد اشاره کرد و گفت: هدف اصلی از راه اندازی بورس کالای ایران، اصلاح ساختارهای سنتی در اقتصاد و اجرای سیاست های خصوصی سازی و آزادی اقتصادی بوده است، به طوریکه می توان گفت با تاسیس این بورس حرکت به سمت اقتصاد بازار محور آغاز شد.

فریال مستوفی افزود: بورس کالا در این سال ها باعث ایجاد شفافیت و حذف رانت ها در حوزه های مبادلات کالا شده است که این روند را با شفافیت و فراهم کردن زمینه نظارت های درست، انجام داده است.

مستوفی با بیان اینکه واقعی شدن قیمت ها و کنار رفتن واسطه ها به معضلی قدیمی در جامعه ما مبدل شده است، اظهار داشت: راهکار حل این معضل، احترام به مکانیسم بازار با ابزار بورس کالا است به طوریکه این بورس می تواند به ارزش واقعی محصولات و سهام شرکت ها کمک کند و سرمایه گذاران و سهامداران به وسیله مانیتور کردن اوضاع، بهترین تصمیم را برای سرمایه گذاری اتخاذ کنند. 

رییس کمیسیون سرمایه گذاری اتاق ایران به برنامه های توسعه ای بورس کالا اشاره کرد و گفت: بررسی برنامه های آتی بورس کالا بیانگر پیاده سازی معادلات تهاتری، معاملات حق امتیاز، اوراق خرید دِین، راه اندازی روش های مناقصه ای و توسعه معاملات اوراق بهادار مبتنی بر کالاست که این برنامه ها به معنای ارائه خدمات جذاب و متنوع به صنایع است.

وی عنوان کرد: یکی از مشکلات اساسی که ما در جامعه داریم، مسئله واسطه گری های مخرب است که فعالان اقتصادی از این موضوع بسیار ناراحت هستند؛ زیرا در بسیاری از موارد سود اصلی را واسطه ها بدون گذاشتن سرمایه آنچنانی می برند، در صورتی که زحمت کار را تولید کنندگان می کشند. در این میان می توان با افزایش جذابیت بازارهای مالی، واسطه ها را به سمت این بازارها سوق داد تا تولید کشور و محصولات مهم و اساسی از ورود واسطه ها در امان باشند.

رییس کمیسیون سرمایه گذاری اتاق ایران تصریح کرد: از دیگر مسائلی که طی این سال ها برای اقتصاد و تولید کشور معضل ایجاد کرده، مسئله قیمت های دستوری است؛ این اتفاق به تازگی نیز بار دیگر در اقتصاد امتحان شد و نارضایتی فراوان فعالان بازار سرمایه را به همراه داشت.

مستوفی گفت: در اصل هیچ قیمت گذاری نباید دستوری باشد و اصولا در علم اقتصاد همیشه قیمت را عرضه و تقاضا باید مشخص کند چون اگر نرخ دستوری باشد، مسائل دردسرساز زیادی در بخش های دیگر به وجود می آید.

رییس کمیسیون سرمایه گذاری اتاق ایران در پایان تاکید کرد: به اعتقاد بنده باید دوران فعالیت های مخفی در اقتصاد پایان یابد که در حوزه بازارها اگر عمده محصولات در بورس کالا عرضه شود، امکان مانیتورینگ مبادلات برای همه ایجاد می شود و بسیاری از مشکلات کنونی خاتمه می یابد.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر