بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۲۹ دی ۱۳۹۷ - ۱۶:۲۹
رییس اتاق مشترک ایران و ایتالیا گفت:

خرید نفت ایتالیا از ایران تا 6 ماه آینده

رییس اتاق مشترک ایران و ایتالیا گفت: ایتالیا جز هشت کشوری است که‌ می‌تواند تا شش ماه آینده از ایران نفت بخرد. این مسئله از این نظر مهم است که اکنون ایتالیا تنها کشور اروپایی است که مجوز خرید نفت از ایران را دارد و هم چنان این خرید را انجام‌ می‌دهد.
کد خبر : ۱۸۶۸۸۶

به گزارش بورس نیوز، احمد پورفلاح درباره رفتن شرکت های خارجی از ایران پس از خروج آمریکا از برجام اظهار کرد: هرچند شرکت اِنی از شرکت‌هایی بود که پس از خروج آمریکا از برجام ناگزیر به ترک ایران شد اما خوشبختانه ایتالیا جز هشت کشوری است که می‌تواند تا شش ماه آینده از ایران نفت بخرد. این مسئله از این نظر مهم است که اکنون ایتالیا تنها کشور اروپایی است که مجوز خرید نفت از ایران را دارد و هم چنان این خرید را انجام می‌دهد.

وی ادامه داد: اگر رابطه تجاری ایران و ایتالیا را با تجارت با دیگر کشورها مقایسه کنیم باید گفت حتی در همین شرایط سخت هم تجارت ما روند رشد را طی کرده است و به تدریج به رکورد تجارت 7 میلیارد یورویی که ده سال پیش آن را ثبت کردیم نزدیک می‌شویم. رابطه بازرگانی ایران و ایتالیا قطع نشده و امیدواریم با اجرای تمهیداتی این رابطه پس از مهلت 6ماه این کشور برای خرید نفت از ایران هم چنان ادامه پیدا کند.

رییس اتاق مشترک ایران و ایتالیا افزود: ما در این سوی جهان به فروش نفتمان نیاز داریم اما برای ایتالیا هم راحت نیست که تنظیمات پتروشیمی‌ها و پالایشگاه‌هایش را تغییر دهد و به جای ایران از کشور دیگری نفت بخرد. پالایشگاه‌های این کشور با فرمولاسیون نفت ایران سازگار است. برای ایتالیا تغییر این تنظیمات و خرید نفت از دیگر تولیدکنندگان هزینه بر است و نیاز به سرمایه‌گذاری سنگینی دارد که به نظر نمی‌رسد ایتالیا اکنون تمایلی به تحمل آن داشته باشد. باتوجه به این مسئله خرید نفت از ایران برای ایتالیایی‌ها به صرفه‌تر است.

پورفلاح درباره روابط تجاری ایران و ایتالیا گفت: به طور کلی نسبت به روابط تجاری ایران و ایتالیا خوش بین هستم چراکه هم ایران و هم ایتالیا مصمم به ادامه همکاری‌های تجاری‌اند. هرچند در مورد کانال ارزی ایران و اتحادیه اروپا، این کشور نسبت به فرانسه و آلمان که از کشورهای پیشرو در طرح این مسئله‌اند، کمتر اثرگذار است اما در ارتباط مالی با بانک‌های درجه 2 و 3 که در حوزه دلار کار نمی‌کنند، ایتالیا پیشگام است.


اشتراک گذاری :
ارسال نظر