بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۲۹ دی ۱۳۹۷ - ۱۶:۲۷
معاون سازمان مناطق آزاد خبر داد:

دولت درصدد ایجاد مناطق آزاد جدید

معاون سازمان مناطق آزاد گفت: مناطق آزاد بیشتر در بخش‌های محرومی ایجاد شده‌اند که از زیرساخت‌های لازم برای جذب سرمایه‌گذار خارجی برخوردار نبوده‌اند.
کد خبر : ۱۸۶۸۹۰
به گزارش بورس نیوز، اکبر افتخاری، درباره پیشنهاد ایجاد مناطق آزاد جدید در مجلس شورای اسلامی و نظرات موافقان و مخالفان آن گفت: اینکه گفته می شود مناطق آزاد تاکنون موفق نبوده اند را قبول ندارم، زیرا باید عملکرد مناطق آزاد را با سایر بخش های اقتصادی کشور مقایسه کرد.

وی افزود: بسیاری از مناطق آزاد در مناطق محروم ایجاد شده اند و به طور کلی زیرساخت های لازم را برای ایجاد یک منطقه آزاد و جذب سرمایه گذار خارجی نداشتند. این مناطق سال هاست که درگیر ایجاد زیرساخت لازم و فضای مناسب برای فعالیت هستند.

معاون تولید، صادرات و فناوری سازمان مناطق آزاد تصریح کرد که هیچ منبع دولتی در اختیار این مناطق قرار نمی گیرد و آنها باید بتوانند با کسب درآمد و ایجاد فضای درآمدی، زیرساخت های لازم را برای تولید و صادرات و همچنین جذب سرمایه گذار فراهم کنند.

افتخاری با بیان اینکه براساس قانون برنامه چهارم توسعه، ایجاد زیرساخت در مناطق آزاد برعهده دولت بود، ادامه داد: در برنامه پنجم نیز به نوعی این موضوع تکرار شد، اما این موضوع عملی نشد.

وی خطاب به منتقدان مناطق آزاد در کشور گفت: وضعیت چابهار، قشم، ماکو و ارس و سایر مناطق آزاد کشور در ۲۰ سال پیش چگونه بود؟ آیا این مناطق رشد امروز خود را مرهون تبدیل شدن به منطقه آزاد نیستند؟

معاون تولید، صادرات و فناوری سازمان مناطق آزاد خاطرنشان کرد: پیشنهادات جدید برای ایجاد هشت منطقه آزاد نیز بیشتر متوجه مناطق کمتر برخوردار و محروم است، زیرا دولت به این نتیجه رسیده که از تجربه آبادانی و رونق کنونی در مناطق آزاد در سایر مناطق محروم و کمتر برخوردار نیز استفاده کند.

افتخاری تحول مثبت موجود در مناطق آزاد را مرهون تمرکز «نصف و نیمه» در مناطق آزاد توصیف کرد و اظهار داشت: باید از زاویه دید متفاوتی به مقایسه مناطق آزاد در ایران با مناطق آزاد دیگر در جهان از جمله شنزن چین و جبل العلی امارات نگریسته شود.

وی با مقایسه چگونگی پیشرفت اقتصاد چین و امارات در مقایسه با ایران توضیح داد: شرایط ایران از سایر کشورها متفاوت است و آزادی عمل که در کشور ما وجود دارد، با سایر کشورها تفاوت دارد.

معاون تولید، صادرات و فناوری مناطق آزاد خاطرنشان کرد: برای مقایسه توفیق مناطق آزاد در ایران و سایر نقاط دنیا باید پارادایم اقتصاد کلان را با هم مقایسه کنیم؛ البته خوشبختانه ظرفیت های قانونی خوبی برای ایجاد و فعالیت مناطق آزاد در کشور وجود دارد و با تمرکز بر آن می توان به ایجاد آبادانی و رونق صادرات کمک کرد.
اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
عملکرد هفت ماهه امسال وزارت صنعت، معدن و تجارت نشان داد؛

افزایش صدور پروانه بهره‌برداری معدنی در ۱۲ استان کشور

80 میلیون دلار برای واردات کالا به مناطق آزاد اختصاص یافت

خروج واردات 3200 قلم کالا در مناطق آزاد

ارسال نظر