بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۲۹ دی ۱۳۹۷ - ۱۶:۲۶
مشاور بانکی اتاق بازرگانی ایران مطرح کرد؛

ضرورت حرکت به سمت بورس کالا برای تامین مالی تولید

بازارهای کالایی در کشور ما به دلیل حضور پر شمار واسطه ها با نقدینگی بالا، همواره با خرید ارزان محصول از تولیدکننده و رسیدن سودهای کلان به واسطه ها روبه رو است، از این رو نیاز به یک حامی برای کشاورزان و سایر تولیدکنندگان در بخش های دیگر صنعت وجود دارد که این اتفاق تنها از طریق تقویت تشکل های رسمی مانند بورس کالا به همراه اتحادیه ها صورت می گیرد.
کد خبر : ۱۸۶۸۹۵
به گزارش بورس نیوز، محمدمهدی رییس زاده، مشاور بانکی اتاق بازرگانی ایران، بورس کالا را به عنوان یکی از عوامل موثر در رشد تولید و احیای صنایع پایین دستی در کشور دانست و گفت: از مهمترین خواص بورس کالا، ایجاد شفافیت و احراز واقعی قیمت کالا است به همین دلیل این بورس در سال های گذشته قادر به ایفای نقش به سزایی در رشد و توسعه تولید و صنایع کشور داشته است.

رییس زاده بیان کرد: با وجود گذشت بیش از یک دهه از فعالیت بورس کالا در کشور، هنوز برخی افراد و صنایع به طور کامل از مزایای بورس و امتیازهایی که حضور آنها در بورس کالا خواهد داشت، مطلع نیستند. همچنین برخی دیگر نیز وجود برخی مشکلات ساختاری در تولید یک یا چند محصول و عرضه های کم، یا موارد دیگر را به بورس ارتباط می دهند در شرایطی که باید توجه شود که بورس کالا، یک بستر برای مبادلات کالاهاست؛ بستری شفاف و برمبنای قانون و عدالت تا تولیدکنندگان و مصرف کنندگان بتوانند بهترین بهره را از حضور در این بازار ببرند.

وی افزود: در این میان بازهم نیاز به آموزش و فرهنگ سازی به منظور حضور فعالان اقتصادی و صنایع در بورس کالا وجود دارد تا معامله و فروش کالاها بدون رفتارهای مخرب و واسطه گری های مشکل زا، انجام شود.

خواص دارویی و ارزش بالای زعفران

رئیس زاده در ادامه بر لزوم ورود پرسرعت تر بخش کشاورزی به سمت استفاده از سازوکار بورس کالا تاکید کرد و گفت: در ماه های اخیر شاهد ورود زعفران به بورس کالا بوده ایم که استمرار و تقویت عرضه های این محصول به همراه ورود فعالان قدیمی زعفران به بورس، به طور حتم به ساماندهی بازار داخل، واقعی شدن قیمت این محصول ارزشمند و رشد ارزآوری زعفران برای کشورمان منتهی می شود.

به گفته مشاور بانکی اتاق بازرگانی ایران، عرضه زعفران در بورس علاوه بر اینکه به نفع تولیدکننده و کشاورز است، مزایایی را برای شرکت های صادراتی که به دنبال تامین نیازهای خود از طریق صادرات هستند را به همراه خواهد داشت؛ بدین منظور بورس کالای ایران که می تواند به عنوان محل مناسبی برای صادرکنندگان و کشاورزان تلقی شود و نرخ واقعی زعفران ایران را در دنیا کشف کند، باید مورد توجه ویژه ای قرار گیرد.

رئیس زاده معتقد است که ساختارهای موجود باید به واسطه وجود بورس کالا و نیز دیگر سازمان ها به گونه ای تنظیم شود که علاوه بر حمایت از کشاورز، قیمت صادراتی تا جایی که کشش دارد و متناسب با قیمت بین المللی افزایش یابد زیرا ایران تنها تولیدکننده اصلی زعفران به صورت عمده است و خوشبختانه هنوز بلایی که بر سر بازار پسته آمده بر بازار زعفران نیامده است.

مشاور بانکی اتاق بازرگانی ایران خاطرنشان کرد: زعفران علاوه بر مصارف غذایی از خواص دارویی هم برخوردار است به همین دلیل می توان آن را با قیمت بسیار بالاتری به کمپانی های دارویی فروخت اما به شرط آنکه تشکل هایی مانند بورس کالا مورد تقویت قرار گیرند تا بتوانیم در بازارجهانی به خوبی عرض اندام کنیم و کالا را با قیمت نازل در رقابت های ناسالم میان فعالان بازار، صادر نکنیم.

تامین مالی از مسیر بورس کالا

رئیس زاده با بیان اینکه کشاورز در حوزه محصولات کشاورزی احتیاج مبرمی به تامین نیاز مالی دارد به همین دلیل همیشه تعدادی واسطه گر در بازار حضور پیدا می کنند و از طریق پیش خرید حجم بالایی از کالا با نرخ پایین کمکی به تامین نیاز مالی کشاورزان می کنند، گفت: کشاورزان به دلیل محدودیت منابع و وجود ضوابط خاص، نمی توانند به راحتی تامین مالی خود را از طریق بانک ها و نیز دیگر موسسات مالی تامین کنند به همین دلیل بسیاری از واسطه گران از موقعیت حاکم در بازار سواستفاده و منجر به ایجاد ضرر به کشاورزان می شوند.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی با تاکید بر اینکه متاسفانه این مساله تنها در حوزه کشاورزی ختم نمی شود بلکه در دیگر صنایع هم به دلیل حضور واسطه گران شاهد وجود چنین وضعی هستیم، افزود: عده ای به دلیل برخوردار بودن از نقدینگی بالا کالا را به قیمت پایین و به نفع خود خریداری می کنند بنابراین راهکار این قضیه پیدا شدن یک حامی برای کشاورز و یا فعالان دیگر صنایع است که این موضوع هم تنها از طریق تقویت تشکل های رسمی مانند بورس کالا به همراه اتحادیه های مربوطه صورت می گیرد تا از طریق ارتباط با سیستم مالی اقدام به تامین مالی برای چنین افرادی کنند.
اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
اهمیت بورس کالا در تحریم و اختلالات عرضه و تقاضا؛

عرضه زنجیره تولید محصولات در بورس کالا ضروری است

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس در گفت‌وگو با بورس‌نیوز مطرح کرد:‏

ضرورت ورود گندم به بورس‌کالا / اطمینان و اعتماد کشاورزان باید جلب شود

رئیس هیات‌مدیره ذوب آهن در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

تهاتر بدهی‌های بانکی و پرداخت بدهی‌های رسوبی /اهمیت خروج ذوب‌آهن از شمولیت ماده 141

رئیس هیات‌مدیره انجمن فولاد در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

عرضه خرد مانع خرید مصرف‌کنندگان از بورس‌کالا بود/ رشد عرضه‌ فقط با افزایش میزان تقاضا

ارسال نظر