بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۲۹ دی ۱۳۹۷ - ۱۶:۱۹
با کاهش صادرات شرکت‌های لبنی، عملاً اتفاقی در تولید این مجموعه‌ها نمی‌افتد و به همین دلیل سهام ایشان دستخوش تغییر ‏نمی‌شود.‏
کد خبر : ۱۸۶۹۲۱

کاهش صادرات به عراق به دلیل افزایش تعرفه واردات/ کاهش صادرات لبنی‌ها تأثیری در سهامشان ندارد

رضا باکری دبیر انجمن صنایع لبنی در گفت‌وگو با بورس‌نیوز ضمن بیان این مطلب گفت: بر اساس آمار هشت‌ماهه گمرک، ۲۸۱ هزار و ۱۴۳ تن محصولات لبنی به بازار‌های هدف صادر شد که ازنظر ارزشی نسبت به مدت مشابه سال قبل به سبب نوسان نرخ ارز ۱۳ درصد رشد و ازنظر وزنی ۱۷ تا ۱۸درصد کاهش داشته است.

وی در خصوص علت کاهش صادرات لبنیات گفت: این امر بیشتر به دلیل تعرفه‌های بالای دولت عراق بوده که اثر منفی روی میزان صادرات گذاشته و 17 درصد میزان صادرات به این کشور را کاهش داده است.

باکری افزود: دلیل دوم این کاهش به سیاست‌های ارزی دولت برمی‌گردد. اکثر صادرکنندگان به‌صورت ریالی دریافت می‌کنند و نتیجه آن این است که تصمیمات اخیر ارزی دولت با توجه به تحریم‌ها و عدم وجود سیستم جابجایی و نقل‌وانتقال پول و معاملات ریالی که انجام می‌گیرد مشکل درست کرده و کاهش صادرات خیلی از شرکت‌ها را در پی داشته است.

وی در خصوص قیمت مصوب نرخ شیر خام نیز گفت:هم‌اکنون هر کیلو شیر خام با نرخ ۲ هزار و ۲۰۰ تومان به کارخانه‌های لبنی توزیع می‌شود که این نرخ بیانگر افزایش ۱۰ درصدی قیمت نسبت به مصوبه ستاد تنظیم بازار است.

دبیر انجمن صنایع لبنی کشور تأکید کرد: این قیمتی است که دامداران خودشان به وزارت جهاد برده و با جهاد کشاورزی به توافق رسیده و بعد آن را ارسال کرده‌اند به سازمان حمایت و سازمان حمایت نیز قیمت 2200 تومان را تصویب و اعلام کرده است.

باکری درباره تأثیر کاهش صادرات بر روی سهام صنایع لبنی اظهار داشت: تصمیمات دولت برای همه شرکت‌ها یکسان بوده و قاعدتاً نباید تأثیر منفی داشته باشد زیرا شرکت‌ها ظرفیت تولید خود را کاهش نمی‌دهند و همان مقدار کاهشی که اتفاق بیافتد در عدد فروش آن‌ها تأثیری نداشته و درنتیجه تأثیری بر روی سهام آن‌ها نخواهد داشت.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر