بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۳۰ دی ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۱
عضو هیات مدیره شرکت سرمایه‌گذاری پارس آریان گفت:

نقش مهم معاملات الگوریتمی در بازارهای مالی دنیا

عضو هیات مدیره شرکت سرمایه‌گذاری پارس آریان گفت:امروزه معاملات الگوریتمی در بازاهای مالی دنیا بخش زیادی از حجم معاملات را به خود اختصاص داده است . در ایران هم خوشبختانه با توسعه ای که به لحاظ مقرراتی و البته زیرساختی اتفاق افتاده، این فرآیند آغاز شده است.
کد خبر : ۱۸۶۹۸۰

به گزارش بورس نیوز، هادی جمالیان اظهار کرد: امروزه معاملات الگوریتمی در بازاهای مالی دنیا بخش زیادی از حجم معاملات را به خود اختصاص داده است . در ایران هم خوشبختانه با توسعه ای که به لحاظ مقرراتی و البته زیرساختی اتفاق افتاده، این فرآیند آغاز شده است.

معاون سرمایه‌گذاری هلدینگ گروه مالی پاسارگاد افزود: اگر چه هنوز در مقایسه با بازارهای مالی پیشرفته حجم معاملات الگوریتمی در بازار ما چندان قابل توجه نیست ولی در شروع یک جهش بسیار بزرگ و یک تغییر بنیادین در ماهیت معاملات بازار سرمایه ایران قرار داریم .

به گفته جمالیان از آنجا که بخش زیادی از فرآیندهای تحلیل که منجر به انجام معاملات می‌شود قابلیت تبدیل به الگوریتم‌های منطقی را دارند، معاملات الگوریتمی این فرصت را ایجاد می‌کنند تا تحلیلگران، این بخش از الگوهای خود را به زبان ماشین تبدیل کنند؛ لذا خطاهای عملیاتی و انسانی در این مرحله حذف می‌شود و تحلیلگران قادر خواهند بود خود به توسعه الگوریتم‌های پیشرفته تر بپردازند.

وی با تاکید بر اینکه معاملات الگوریتمی قرار نیست به طور کامل جایگزین انسان شود، خاطر نشان کرد: معاملات، همچنان «انسان‌محور» باقی می‌ماند اما با سرعت بسیار بالاتر و کارآیی بیشتر انجام خواهد شد.

جمالیان یادآور شد: معاملات الگوریتمی در سه محور اساسی بازارگردانی اوراق بهادار، شناسایی و بهره‌برداری از فرصت‌های آربیتراژی و مدیریت سبد سرمایه‌گذاری صورت می‌گیرد و در حوزه مدیریت سبد نیز انواع استراتژی‌ها و الگوهای معاملاتی قابلیت تبدیل شدن به الگوریتم‌های معاملاتی را دارا هستند.

وی افزود: نکته بسیار مهمی که در رابطه با معاملات هوشمند می‌توان به آن اشاره کرد این است که توسعه بازار سرمایه در بسیاری از ابعاد خود منوط به افزایش حجم و سرعت معاملات و همچنین بالارفتن قابلیت نقدشوندگی دارایی‌های مالی است. معاملات الگوریتمی قابلیت افزایش سرعت معاملات و همچنین افزایش حجم معاملات را دارند. به عبارت دیگر این معاملات نه تنها بازار در مقیاس فعلی را به سمت نقدپذیری و کارایی بالاتر سوق می‌دهند، بلکه خود ایجاد کننده مقیاس جدیدی از حجم معاملات خواهد بود؛ برای مثال معاملات پر تواتر یا HFT قابلیت افزایش قابل توجه در حجم معاملات را ایجاد خواهد کرد.

این کارشناس بازار سرمایه اظهار امیدواری کرد: از آنجا که بازار سرمایه ایران در حوزه زیرساخت‌های فنی و مقرراتی همچنان نیازمند توسعه و بهبود است، معاملات الگوریتمی به عاملی برای ارتقای ظرفیت‌های فنی و مقرراتی بازار سرمایه کشور تبدیل شود ؛ چرا که خوشبختانه مسوولین ارشد سازمان بورس و اوراق بهادار نیز نشان داده اند که نگاه توسعه گرا و رو به جلو دارند و در توسعه ابزارهای نوین و عمق‌بخشی هر چه بیشتر به بازار سرمایه ایران تلاش می‌کنند.

معاون سرمایه‌گذاری هلدینگ گروه مالی پاسارگاد در ارتباط با همکاری این گروه با سازمان بورس در برگزاری مسابقات الگوریتمی گفت : ما در نخستین دوره مسابقات الگوریتمی که در حال برگزاری است در کنار سازمان بورس هستیم و تمام ظرفیت‌های گروه مالی پاسارگاد را با راهبری و هماهنگی سازمان بورس در اختیار جوانان و نخبگانی که در این حوزه صاحب ایده هستند قرار می‌دهیم. ایجاد دسترسی به API و داده‌های بازار شرکت داتکس، ایجاد دسترسی به سامانه معاملات الگوریتمی QuantoRythm شرکت آیکو، ایجاد دسترسی به اطلاعات تاریخی و جاری پایگاه داده‌های آیکو، اعطای اعتبار برای خرید و فروش به تیم‌های شرکت‌کننده توسط کارگزاری بانک پاسارگاد و همچنین پشتیبانی مادی و معنوی از این رویداد از جمله اقدامات گروه مالی پاسارگاد در برگزاری این رویداد بوده است.

وی با اشاره به فرصت استعدادیابی در این گونه رویدادها افزود: خوشبختانه تیم‌های شرکت‌کننده عمدتا متشکل از جوانان مستعد با تحصیلات مرتبط در بهترین دانشگاه‌های کشور هستند که در طول دوره برگزاری مسابقات و پس از آن نیز تیم‌های شرکت‌کننده و دیگر کسانی که در این حوزه صاحب نظر هستند مورد رصد همکاران قرار می‌گیرند و در صورت یافتن افراد واجد شرایط حتما زمینه‌های همکاری حرفه ای و شغلی این عزیزان را با شرکت‌های مرتبط فراهم خواهیم آورد.


اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
در بازار اول فرابورس اتفاق می افتد؛

عرضه سهام «بپاس» در روز یکشنبه

مدیر نظارت بر بورس‌های سازمان بورس و اوراق بهادار مطرح کرد:

از ثبت کاغذی تا معاملات برخط

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری جسورانه فناوری‌های نوین مالی گفت:

متحول شدن بازار سرمایه با معاملات الگوریتمی

ارسال نظر