بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۰۱ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۳
بررسی بورس‌نیوز از بودجه صادرات غیرنفتی در سال آینده؛

تحقق 20درصدی بودجه حمایتی در سال97 / چشم شرکت‌های صادراتی به بودجه‌ خشک شد

باتوجه به اینکه در سال های گذشته بودجه مصوب شده در خصوص حمایت از صادرات غیر نفتی تحقق نیافته بسیاری از فعالان این حوزه نسبت به پرداخت آن در سال 98 نیز امیدی نخواهند داشت.
کد خبر : ۱۸۷۰۱۲
بودجه حمایت از صادرات غیر نفتی در سال 98 دور از واقعیت است

به گزارش بورس نیوز، بسته حمایت از توسعه صادرات غیرنفتی در سال ۱۳۹۵ توسط ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی به تصویب رسید و از سوی معاون اول رئیس جمهور به کلیه دستگاه‌های اجرایی ابلاغ شد که در این بسته تاکید بر این بود که منابع پیش‌بینی شده برای حمایت از توسعه صادرات کالاهای غیرنفتی از منابع صندوق توسعه ملی، منابع بانکی و بودجه‌ای تامین شود براین اساس در لایحه بودجه سالیانه نیز سرفصلی باعنوان حمایت از توسعه صادرات غیر نفتی کشور ایجاد شد و هرساله مبالغی هر چند ناچیز در این راستا هزینه می شد بنابراین دولت در لایحه بودجه سال 98 نیز به منظور توسعه صادرات کالا و خدمات، ۴۳۲ میلیارد و ۵۸۲ میلیون تومان منابع مالی اختصاص داده که قرار است در سرفصل‌هایی ۱۳گانه و به منظور حمایت از صادرات غیرنفتی و به تبع آن افزایش درآمدهای صادراتی کشورهزینه شود اما بسیاری از فعالان حوزه صادرات معتقدند این مبلغ ناچیز دردی را در بخش صادرات کشور دوا نمی کند.

در این خصوص با حضور محمد لاهوتی عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران، فریال مستوفی عضو کمیسیون سرمایه گذاری اتاق بازرگانی ایران و اکبر ابراهیم‌نژاد عضو کمیسیون توسعه صادرات اتاق بازرگانی ایران سخن گفته شد که مشروح آن را در ذیل می‌خوانید.

عدم تخصیص بودجه صادرات غیر نفتی در سال های اخیر

محمد لاهوتی عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه براساس بودجه سال 98 حجم صادرات غیر نفتی کشور کاهش یافته است، گفت: پس از طی فرآیند تصویب لایحه بودجه با مشکلاتی در عدم پرداخت بودجه مصوب مواجه خواهیم شد.

وی با اشاره به اینکه براساس بودجه سال 97 باید 200 میلیارد تومان بودجه برای حمایت از صادرات پرداخت می شد، افزود: اما به دلیل مشکل کمبود بودجه تاکنون فقط 20 درصد از این مبلغ پرداخت شده است.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران ادامه داد: دولت به محض اینکه با کمبود بودجه مواجه می‌شود مواد کم اهمیت را حذف می کند که در این زمینه صادرات همیشه از اهمیت کمتری برخوردار است.

وی با بیان اینکه فعالان حوزه صادرات باید شرایط دولت را درک کنند، گفت: با توجه به شرایط فعلی دولت منابع کافی برای حمایت از صادرات نخواهد داشت.

لاهوتی با بیان اینکه تحقق بودجه نسبت به تصویب آن از اهمیت بیشتری برخوردار است، افزود: اما در سال‌های گذشته بودجه صادرات غیر نفتی محقق نشده است.

امیدی به تحقق بودجه حمایت از صادرات غیر نفتی نخواهیم داشت

همچنین فریال مستوفی عضو کمیسیون سرمایه گذاری اتاق بازرگانی ایران نیز گفت: بودجه درنظرگرفته شده برای حمایت از صادرات غیر نفتی دور از واقعیت است.

وی بابیان اینکه براساس لایحه بودجه سال 98 با مشکل کمبود بودجه مواجه خواهیم شد، افزود: براساس لایحه بودجه می توان گفت که در سال آینده با مشکل کسری بودجه مواجه خواهیم شد.

عضو کمیسیون سرمایه گذاری اتاق بازرگانی ایران با اشاره به اینکه با توجه به اینکه صادرات نفت در سال آینده به میزان 1.5 میلیون بشکه به طور روزانه و به مبلغ 54 دلار در نظر گرفته شده است، گفت: شرایط برای صادرات این محصول بیش از میزان تعیین شده وجود ندارد از سویی دیگر به دلیل تعیین نرخ 42 دلار برای نفت برنت تگزاس امکان فروش نفت ایران به مبلغ 54 دلار نیز وجود نخواهد داشت بنابراین باید طلای سیاه در سال آینده با قیمتی کمتر از نرخ تعیین شده در لایحه بودجه به فروش برسد که در این صورت درآمد نفتی کشور نیز سیر نزولی را در پیش خواهد گرفت.

مستوفی تاکید کرد: درآمد نفتی پیش بینی شده در لایحه بودجه سال 98 تحقق نمی یابد بنابراین در سال آینده با کسری بودجه مواجه خواهیم شد.

وی خاطرنشان کرد: تاکنون بودجه اختصاص یافته به حمایت از صادرات غیر نفتی در سال 97 نیز به طور کامل پرداخت نشده بنابراین امیدی به تحقق بودجه سال آینده نیز نخواهیم داشت.

مستوفی با بیان اینکه ارتباط ایران با دیگر کشورها بستگی به نقل و انتقالات پولی خواهد داشت، گفت: مشکل اساسی ایران در برقراری ازتباط با دیگر کشورها مربوط به نقل و انتقالات پولی و بانکی است.

عضو کمیسیون سرمایه گذاری اتاق بازرگانی ایران بابیان اینکه پس از اعمال تحریم ها فقط بانک چینی کونلون در زمینه نقل و انتقالات پولی همکاری های لازم را انجام می داد، ادامه داد: اما در حال حاضر این بانک نیز فقط برای اجناسی مانند دارو و غذا با ایران همکاری می کند که فرآیند نقل و انتقالات حتی برای کالاهای مذکور نیز به کندی انجام خواهد شد.

وی با تاکید براینکه نقل و انتقال مالی گره اصلی ارتباط ایران با دیگر کشورها محسوب می‌شود، گفت: اگر این مشکل نبود بسیاری از مبادلات ایران با دیگر کشورها آسان تر انجام می‌شد .

مستوفی حمل و نقل را یکی دیگر از مشکلات ایران در زمینه ارتباط با دیگر کشورها دانست و افزود: پس از اعمال تحریم ها بسیاری از کشتی های دیگر کشورها در خصوص واردات کالا با ایران همکاری نمی کنند.

مشوق های صادراتی فقط در حد شعار

همچنین اکبر ابراهیم نژاد عضو کمیسیون توسعه صادرات اتاق بازرگانی ایران نیز با بیان اینکه براساس لایحه بودجه باید میزان صادرات غیر نفتی در سال آینده به 40 میلیارد دلار برسد، گفت: برای تحقق این میزان صادرات بودجه در نظر گرفته شده تحقق بودجه حمایت از صادرات غیر نفتی در سال 98 امکان پذیر نخواهد بود مگر آنکه مشوق های صادراتی در نظرگرفته شده تخصیص یابد.

وی با بیان اینکه تاکنون مشوق های صادراتی فقط در حد شعار بوده است، خاطرنشان کرد: در سال های قبل مشوق ها اعمال می شد اما از سال 86 هیچ مشوق صادراتی پرداخت نشده است.

ابراهیم نژاد با بیان اینکه حمایت از صادرات غیر نفتی در سال آینده نیز شعار محسوب می شود، افزود: باتوجه به توان صادراتی کشور امکان افزایش درآمدهای ناشی از صادرات غیر نفتی بسیار بالاست اما از سویی دیگر وجود عواملی همچون نوسان نرخ ارز و عدم ثبات اقتصادی موجب می‌شود که صادرکنندگان قادر به برنامه ریزی نباشند.

عضو کمیسیون توسعه صادرات اتاق بازرگانی ایران، خاطرنشان کرد: در شرایط فعلی باتوجه به عدم ثبات در نرخ ارز صادرات محصولات به راحتی امکان پذیر نخواهد بود.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت:

بودجه پژوهش نفت در دنیا 150برابر ایران

بررسی میزان درآمدهای حاصل از فروش نفت نشان می‌دهد؛

بررسی سود دولت‌ها از درآمدهای نفتی 40 سال اخیر

ارسال نظر