بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۰۲ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۹
با بررسی های صورت گرفته انتظار می رود؛

گزارش‌های مطلوب ۹ ماهه شرکت‌های دلاری

کارشناس بازار سرمایه گفت با توجه به بررسی‌های صورت گرفته به نظر می رسد عموم شرکت‌های دلاری از جمله فلزی، پالایشی و پتروشیمی گزارش‌های ۹ ماهه خوبی به بازار مخابره کنند.
کد خبر : ۱۸۷۱۲۳

به گزارش بورس نیوز، محمد صفری اظهار کرد: در 2ماهه پایانی به نظر می‌رسد با بازاری صعودی روبه‌رو باشیم؛ از طرفی گزارش‌های ۹ ماهه مطلوب (به ویژه گروه پالایشی و دارویی)، همچنین اصلاح ساختار مالی گروه بانکی که یکی از اهداف دولت در ماه‌های اخیر بوده، می‌تواند روند صعودی بازار را ادامه‌دار کند. علاوه بر این افزایش احتمالی نرخ ارز در ماه‌های پایانی می‌تواند یکی از عوامل اثرگذار باشد.

این کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این سوال که کدام صنایع ۹ ماهه بهتری را روانه بازار خواهند کرد، اظهار داشت: با توجه به بررسی‌های صورت گرفته به نظر می رسد عموم شرکت‌های دلاری از جمله فلزی، پالایشی و پتروشیمی گزارش‌های ۹ ماهه خوبی به بازار مخابره کنند.

صفری در عین حال با بیان اینکه موضوع اصلی، چشم‌انداز آتی شرکت‌ها خواهد بود افزود: در صورت ثبات شرایط، سودآوری شرکت‌های متانولی و فولادی در سال ۹۸ علی رغم گزارش‌های ۹ ماهه مناسب چندان مطلوب نخواهد بود.

وی ادامه داد: برخلاف این گروه، گروه پالایشی در صورتی که گزارش‌های ۹ ماهه خوبی به بازار ارائه دهند، آن هم در دوره‌ای که قیمت جهانی نفت نزول چشمگیری داشت و اسپرد محصولات اصلی از این کاهش متاثر شده بود، چشم‌انداز مناسب‌تری خواهند داشت.

مدیرعامل شرکت سبدگردان تصمیم نگار ارزش‌آفرینان در خصوص تاثیر قیمت‌های جهانی بر بازار هم گفت: نرخ‌های جهانی، تاثیر مستقیم بر سودآوری شرکت‌ها داشته است؛ به عنوان مثال متانول در ماه‌های اخیر کاهش قابل توجهی داشته و سودآوری شرکت‌های این گروه را با چالش جدی روبه‌رو کرده است. ولی به نظر می‌رسد وزن اصلی در کاهش ارزش سهام شرکت‌های این گروه و برخی از شرکت‌های فلزی، ریسک کاهش حجم تولید و فروش و افزایش هزینه‌های انتقال پول بوده، تا نرخ‌های بازار جهانی.

صفری در پاسخ به این سوال هم که روند خرید گروه‌های کالا محور، خودرویی و بانکی از سوی حقیقی‌ها چطور ارزیابی می شود بیان کرد: با توجه به تمایل دولت به اصلاح ساختار مالی این گروه، افزایش سرمایه از محل‌هایی از جمله تسعیر ارز و تجدید ارزیابی دارایی‌ها، روند صعودی شرکت‌ها را ادامه دار خواهد کرد. هر چه این موضوعات با سرعت بیشتری ادامه پیدا کند، روند حرکتی این گروه پرشتاب‌تر خواهد بود.

این کارشناس بازار سرمایه در پایان درباره احتمال پایان جنگ تجاری چین و امریکا و تاثیر آن بر قیمت‌های جهانی نیز گفت: جنگ تجاری، هر دو کشور به ویژه چین را با چالش‌های جدی رو به رو کرده است، یکی از عوامل تاثیرگذار بر قیمت نرخ‌های جهانی گروه کالایی جنگ تجاری و پیش بینی کاهش سطح تولیدات کشور چین و در نتیجه کاهش تقاضای جهانی گروه کالایی بوده است. لذا در صورت پایان جنگ تجاری یکی از عواملی که بر نرخ‌های گروه کالایی تاثیر منفی داشته مرتفع خواهد شد. همچنین از دیگر عوامل موثر می‌توان به سیاست فدرال رزرو در مورد نرخ بهره در سال ۲۰۱۹ اشاره کرد.


اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
در حاشیه بیست‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی اتفاق افتاد؛

امضای نخستین قرارداد تامین کاتالیست تولید متانول

عضو هیات رئیسه کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس:

نظام توزیع ارز یارانه‌ای در کشور ما جهان سومی است

ارسال نظر