بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۰۳ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۷
با تصویب شورای پول و اعتبار، پرداخت سود سپرده‌‌های سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت از ابتدای بهمن‌ماه سال جاری از روزشمار به ماه‌شمار تغییر کرده است.
کد خبر : ۱۸۷۲۰۳

به گزارش بورس نیوز، با تصویب شورای پول و اعتبار، پرداخت سود سپرده‌‌های سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت از ابتدای بهمن‌ماه سال جاری از روزشمار به ماه‌شمار تغییر کرده است؛ این خبر که در ابتدای دی ماه سال جاری منتشر شد، زمینه حرکت نقدینگی از بانک‌ها به سوی صندوق‌های با درآمد ثابت با سود روزشمار را فراهم کرده است.

طبق گزارش پردازش اطلاعات مالی پارت، ورود حدود ۴ هزار میلیارد تومانی نقدینگی به صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت در دی ماه سال جاری به ثبت رسیده است. یکی از مهمترین دلایل اقبال به این صندوق‌ها را باید متوجه ماه شمار شدن سود بانک‌ها دانست.

نرخ رسمی سود سپرده بانکی ۱۵ درصد اعلام شده است که البته به طور غیررسمی عدد بالاتری را بانک‌ها نصیب سپرده گذاران می‌کنند. اینکه این نرخ‌های غیر رسمی تا کجا ادامه خواهند داشت به تصمیمات بانک مرکزی در ماه‌های آینده باز می‌گردد. اما به دو دلیل صندوق‌های با درآمد ثابت هم اکنون دست بالاتر را به خود اختصاص داده‌اند. سود محقق شده سالانه صندوق‌های سرمایه‌گذاری (منتهی به دی ماه) نشان از این است که اعداد جذاب تر و بالاتری نسبت به سودهای غیر رسمی بانک‌ها نصیب سرمایه‌گذاران شده است. ترکیب دارایی صندوق‌های سرمایه‌گذاری (اوراق بهادار، سپرده بانکی و سهام) این قدرت را به این صندوق‌ها می‌دهد که بتوانند مانور بیشتری نسبت به بانک‌ها برای کسب سود داشته باشند.

دلیل دوم برتری صندوق‌های با درآمد ثابت نسبت به بانک‌ها را می‌توان در تقابل سود روز شمار صندوق و ماه شمار بانک‌ها دید؛ در حالی بانک‌ها از ابتدای بهمن ماه از پرداخت سود روزشمار منع شده اند که صندوق‌های مذکور سود روزشمار را نصیب سرمایه‌گذاران خود خواهند کرد.

بازارهای طلا، ارز و مسکن پس از رشدهای خیره‌کننده درنیمه اول سال جاری، این روزها دیگر ماوای پرسود و امنی برای سرمایه‌گذاران قلمداد نمی‌شوند و به دلیل حاشیه سود پایین و بعضا پرریسک این بازارها طبیعتا جذابیت گذشته را برای سرمایه‌گذاران ندارند. معمولا در این شرایط، تمایل افراد به سودهای بدون ریسک یا کم‌ریسک بیشتر خواهد شد. در این شرایط و طبق آمارهای گذشته حرکت نقدینگی در این مواقع به سوی بانک‌ها بوده است؛ اما هم اکنون به دلیل مزیت‌های بیشتر صندوق‌های با درآمد ثابت باید منتظر هجوم جریان نقدینگی به سوی این صندوق‌ها بود.


اشتراک گذاری :
ارسال نظر