بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
جمعه ۰۵ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۴
تالار شیشه‌ای در هفته‌ای که گذشت؛

انتظار بورس برای ورود نقدینگی جدید

در پنج روز کاری این هفته، فعالان بورس تهران علیرغم عرضه اولیه یک شرکت جدید، شاهد کاهش حجم و ارزش معاملات بودند؛ برخی از فعالان بورس از کاهش نقدینگی در پایان سال اظهار نگرانی می‌کنند.
کد خبر : ۱۸۷۲۵۹
به گزارش بورس نیوز، معامله‌گران بازار سهام در هفته اخیر شاهد ورود یک شرکت جدید در بازار دوم بورس تهران بودند، در این هفته، ۱۰ درصد از سهام شرکت تامین سرمایه پارسیان به روش ثبت سفارش عرضه اولیه شد و طی فرایند کشف قیمت، هر سهم آن ۲۰۵ تومان به فروش رسید. اما علیرغم این عرضه اولیه، حجم و ارزش معاملات در بورس تهران با کاهش رو به رو شد.

احتمال دارد تا پایان سال جاری دو شرکت دیگر هم بتوانند وارد بورس شوند. این در حالی است که برخی از نبود نقدینگی در بازار ابراز نگرانی می‌کنند و معتقدند زمان عرضه اولیه شرکت‌ها باید با دقت بیش‌تری انتخاب می‌شد.

روز چهارشنبه، ۲۶ دی‌ماه سال جاری، نماگر اصلی بورس تهران در تراز ۱۶۵ هزار و ۵۹۵ واحدی قرار داشت اما با گذشت پنج روز کاری این شاخص به ۱۶۲ هزار و ۹۴۰ واحدی رسید و با این حساب کاهش ۲ درصدی را تجربه کرد. نماگر اصلی بورس در ابتدای سال جاری در کانال ۹۶ هزار و ۲۹۰ واحدی بود و تاکنون رشد ۶۶ هزار و ۶۵۱ واحدی را تجربه می‌کند که علت عمده این رشد فزاینده افزایش قیمت ارزهای خارجی است.

در عین حال، شاخص بازار اول در تاریخ مذکور در سطح ۱۲۱ هزار و ۲۴۰ واحدی بود که در پنج روز کاری گذشته، بیش از ۱۵۰۰ واحد افت را تجربه کرد و در تراز ۱۲۲ هزار و ۹۴۸ واحدی نشست و شاهد کاهش یک درصدی بود. این شاخص نیز نسبت به ابتدای سال ۱۳۹۷ به دلیل نوسانات قیمت ارز بیش از ۵۳ هزار واحد رشد را نشان می‌دهد.

هم‌چنین شاخص بازار دوم در یک هفته اخیر، ۷۳۳۰ واحد افت کرد و تا رقم ۳۲۵ هزار و ۲۹۷ واحدی را تجربه کرد. شاخص آزاد شناور نیز با افت ۲۸۰۴ واحدی رو به رو شد و شاخص صنعت با ۲۱۷۸ واحدی در ارتفاع ۱۴۵ هزار و ۶۵۸ ایستاد.

ارزش کل معاملات در پنج روز کاری که گذشت، به رقم ۳۷ هزار و ۳۳۶ میلیارد ریال رسید و در یک هفته اخیر ۲۶ درصد افت کرد؛ هم‌چنین حجم معاملات نیز درمجموع عدد ۱۳ هزار و ۷۶۴ سهم و اوراق مالی را تجربه کرد که در مقایسه با آخرین روز کاری هفته گذشته ۲۵ درصد کاهش را نشان می‌دهد.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر