بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۰۶ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۷:۵۸
کاهش شیب افزایش قیمت مسکن؛

از بین رفتن انرژی بازار مسکن

تحلیلگر بازار مسکن گفت: کاهش شیب افزایش قیمت مسکن پیش‌بینی شده بود و اکنون در دی ماه محقق شده است. آمار مراجع رسمی نشان می‌دهد که رشد قیمت مسکن حدود 2.5 و یا براساس گزارش دیگری 1.5 درصد بوده که نشان می‌دهد بازار، انرژی گذشته را از دست داده است.
کد خبر : ۱۸۷۳۳۱

به گزارش بورس نیوز، مهدی سلطان محمدی درباره کاهش قیمت مسکن اظهار کرد: کاهش شیب افزایش قیمت مسکن پیش‌بینی شده بود و اکنون در دی ماه محقق شده است. آمار مراجع رسمی نشان می‌دهد که رشد قیمت مسکن حدود 2.5 و یا براساس گزارش دیگری 1.5 درصد بوده که نشان می‌دهد بازار، انرژی گذشته را از دست داده است. 

وی افزود: این انتظار وجود دارد که این روند تا پایان سال ادامه پیدا کند و در سال آینده هم قیمت مسکن به اندازه قابل توجهی افزایش پیدا نکند. شواهد نشان می‌دهد که بازار مسکن در آستانه ورود به رکود است و ممکن این رکود تا چند سال آینده ادامه پیدا کند. حجم معاملات مسکن به شدت پایین آمده و رشد قیمت‌ها هم کند شده است.

تحلیلگر بازار مسکن درباره کم بودن تقاضا در بازار مسکن بیان کرد: در شرایط فعلی در بخش عرضه مسکن مشکل نداریم بلکه مسئله در بی تحرکی طرف تقاضاست. خانوارها توان کافی برای خرید مسکن ندارند و از راه‌هایی مثل پرداخت اعتبارات ارزان قیمت یا رشد درآمد ملی می‌توان به این بخش تحرک بخشید که در شرایط فعلی چشم‌انداز مثبتی درباره این دو روش وجود ندارد. به دلیل تحریم‌ها رشد درآمد ملی با تردید همراه است و بعید است طی سال‌های آینده قدرت خرید خانوار در این بخش رشد قابل توجهی پیدا کند. از سوی دیگر پرداخت تسهیلات و اعتبارات ارزان به دلیل وضعیت بانک‌ها دچار محدودیت است. با توجه به این دو عامل تحریک تقاضا دشوار است.

سلطان محمدی تصریح کرد:با این وجود تنها عامل اثرگذار دیگر که می‌تواند به بهبود تقاضا کمک کند، نرخ بهره است. بانک مرکزی در چندماه گذشته سیاست‌هایش را در مسیر کاهش نرخ بهره تنظیم کرده و این را می‌توان به طور واضع در بازار اوراق مشارکت و خزانه دید. این بازار جایی است که می‌توانید نرخ تعادلی بهره را تعقیب کنید و با توجه به وضعیت یان بازار می‌توان گفت که نرخ بهره کاهش یافته اما اثر آن هنوز به اندازه‌ای محسوس نشده که خود را در بازار مسکن نشان دهد و آن را به تحرک وادارد. اگر سیاست‌های بانک مرکزی در همین مسیر ادامه یابد، می‌تواند به عنوان اهرمی در رونق بازار مسکن عمل کند. با این وجود با توجه به وضعیت کلی بازار مسکن و دوره‌های مختلفی که بازار طی کرده، در انتهای دوره رونق و آستانه رکود قرار داریم. اینکه قیمت‌ها در دوره رکود کمتر شود، ثابت بماند یا اندکی افزایش پیدا کند به دیگر متغیرهای اقتصادی مثل تورم بستگی دارد.


اشتراک گذاری :
ارسال نظر