بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۰۷ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۶
روابط دیپلماتیک بین ایالات‌متحده و ونزوئلا در حال نابودی است و این هفته به پایین‌ترین حد خود رسید. اما علی‌رغم تنش شدید میان دولت ترامپ و رژیم مادورو، این دو کشور هنوز هم یک پیوند مهم مشترک دارند: نفت.
کد خبر : ۱۸۷۳۷۶

به گزارش بورس نیوز، اخبار ونزوئلا این چند روز داغ داغ است. تقریباً تیتر اول تمام رسانه‌های داخلی و خارجی وضعیت حال حاضر این کشور امریکای لاتین است. هم‌زمان که عده‌ای آن را قیام مردمی می‌نامند، گروهی دیگر هم کودتا امریکا علیه دولت ونزوئلا اعلام می‌کنند. اما وضعیت ونزوئلا در قیمت نفت چه تاثیری دارد؟ سی‌ان‌ان در گزارشی این موضوع را بررسی کرده است.

این گزارش می‌نویسد: روابط دیپلماتیک بین ایالات‌متحده و ونزوئلا در حال نابودی است و این هفته به پایین‌ترین حد خود رسید. اما علی‌رغم تنش شدید میان دولت ترامپ و رژیم مادورو، این دو کشور هنوز هم یک پیوند مهم مشترک دارند: نفت.

امریکا، مهم‌ترین و بزرگ‌ترین مشتری نفت ونزوئلا است. ونزوئلا چهارمین منبع خارجی نفت امریکا در اکتبر سال گذشته بوده است.

اما حالا این رابطه تنگاتنگ نفتی در حال سقوط است. کاخ سفید، چند روز پیش اعلام کرد خوان گوایدو، رهبر مخالفان ونزوئلا را به‌عنوان رئیس‌جمهوری قانونی این کشور به رسمیت می‌شناسد. مادورو هم این بیانیه را با قطع همکاری با امریکا پاسخ داد.

آن اتفاقی که بیشتر از همه برای بازار نفت مهم است، این است که ترامپ اعلام کرده در نظر دارد تعدادی از مجازات مادورو ازجمله تحریم نفتی را اعمال کند.

تحریم صنعت نفت ونزوئلا ضربه وحشتناکی به اقتصاد این کشور تحمیل خواهد کرد، اما پیامدهای مهمی هم برای امریکا در بر خواهد داشت.

از دست دادن بشکه‌های نفت ونزوئلا می‌تواند قیمت نفت خام را بالا ببرد و به پالایشگاه‌های امریکا که هرروز صدها هزار بشکه از ونزوئلا را مصرف می‌کنند، فشار وارد کند. به همین دلیل هم به گفته کارشناسان، امریکا با تحریم نفت ونزوئلا درواقع به خودش صدمه می‌زند.

تولید نفت ونزوئلا در حال حاضر به دلیل نابود صنعت انرژی به کمترین میزان 30 ساله خود رسیده است. پیش‌بینی‌ها می‌گوید که تولید ونزوئلا برای سال 2019 ممکن است به نیم میلیون بشکه در روز کاهش یابد.

تحریم نفت ونزوئلا باعث تقویت هرج‌ومرج اقتصادی در ونزوئلا خواهد شد که 90 درصد درآمدش به صادرات این محصول وابسته است.

سایر مشتریان ونزوئلا شامل چین و هند می‌شوند. اما ونزوئلا هیچ پولی از فروش نفت به این کشورها دریافت نمی‌کند. درواقع این صادرات نفت درازای پرداخت بدهی‌های عظیم ونزوئلا صورت می گیرد. به همین دلیل هم تحریم نفت این کشور، شاهرگ حیاتی او را هدف قرار می‌دهد. این کشور در حال حاضر با فاجعه انسانی مواجه است. طبق گزارش صندوق بین‌المللی پول، تولید ناخالص داخلی ونزوئلا بین سال‌های 2012 و 2017، به 37 درصد کاهش‌یافته است. انتظار می‌رود که تورم در سال 2019 به 10 میلیون درصد برسد.

بازار نفت هنوز واکنشی به هرج‌ومرج ونزوئلا نداشته است. البته مشخص نیست چه اتفاقی خواهد افتاد.

ترامپ سال گذشته نفت ایران را تحریم کرد. ترس از نفت صددلاری باعث شد که ترامپ موضع ملایم‌تر از حد انتظار در مورد تحریم‌های ایران بگیرد. این رویکرد ملایم باعث شد قیمت‌ها کاهش پیدا کند.

به همین دلیل به گفته کارشناسان، در بازار تردید زیادی در مورد اعمال تحریم‌های ترامپ وجود دارد. البته گروهی هم معتقدند که به‌احتمال‌زیاد، ترامپ، تحریم‌ها را اعمال خواهد کرد.

کارشناسان هشدار داده‌اند که تحریم نفت ونزوئلا باعث ایجاد بحران بزرگ‌تر مانند جنگ داخلی و توقف عملیات شرکت نفتی دولتی این کشور خواهد شد.

به گفته تحلیلگران، تحریم نفت ونزوئلا باعث افزایش قیمت‌ها می‌شود. مشکل این است که اگرچه امریکا میزان تولید را افزایش داده است، اما امریکا هنوز در این امر خودکفا نیست.

پالایشگاه‌های ساحل خلیج نمی‌توانند به‌تنهایی نفت شیل را مصرف کنند. آن‌ها برای تولید بنزین، سوخت جت و سایر محصولات به نفت سنگین با دوز سالم نیازمندند. آن‌ها این نفت خام و سنگین را از ونزوئلا وارد می‌کنند و به آن متکی هستند.

با این که میزان تولید نفت ونزوئلا کاهش‌یافته است، اما این کشور در اکتبر 506 هزار بشکه در روز به ایالات‌متحده نفت صادر کرده است. تنها کشورهایی که بیشتر از ونزوئلا به امریکا نفت صادر کرده‌اند، کانادا، عربستان سعودی و مکزیک بوده‌اند.

بنابراین تحریم‌های امریکا در ونزوئلا می‌تواند هزینه نفت سنگین را افزایش دهد که معضلی برای پالایشگاه‌های امریکا خواهند بود. چراکه آن‌ها مجبور می‌شوند نفت سنگین را از کشورهای دیگر تهیه کنند.

به گفته تحلیلگران حتی اگر مادورو سقوط کند، تولید نفت ونزوئلا به این زودی‌ها بهبود پیدا نمی‌کند. در وقع راه بازگشت ونزوئلا با توجه به عمق فاجعه اقتصادی و انسانی، بسیار دشوار است.



اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
عضو کمیسیون برنامه، بودجه ومحاسبات مجلس گفت:

تبعات ارز تک نرخی و 4200 تومانی برای اقتصاد کشور

افت تولید اوپک در2 سال اخیر اتفاق افتاد؛

بدترین عملکرد عراق در پایبندی به کاهش تولید نفت

ارسال نظر