بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۰۷ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۳
عضو هیات مدیره شرکت مدیریت فناوری گفت:

وارانت سبد سهام نوعی ابزار مشتقه

عضو هیات مدیره شرکت مدیریت فناوری با اشاره به وارانت سبد سهام گفت: این ابزار شباهت بسیاری به ابزار اختیار خرید (call option) دارد. در اصل نوعی ابزار مشتقه (اختیار معامله) به شمار می‌رود که در جزییات تفاوت‌هایی دارد.
کد خبر : ۱۸۷۳۸۴

به گزارش بورس نیوز، مسلم پیمانی با اشاره به وارانت سبد سهام بیان کرد: این ابزار شباهت بسیاری به ابزار اختیار خرید (call option) دارد. در اصل نوعی ابزار مشتقه (اختیار معامله) به شمار می‌رود که در جزییات تفاوت‌هایی دارد.

وی در خصوص اثرات این ابزار بر معاملات بازار سهام بیان کرد: وارانت سبد سهام این قابلیت را دارد که ریسک‌های مربوط به نوسانات سبدی از سهام مشخص را پوشش دهد. افرادی که حق معامله را در وارانت سبد سهام دریافت می‌کنند، این حق را به دست می‌آورند که در صورت تمایل در زمان معینی در آینده این معامله معین را انجام دهد؛ لذا برای دارنده حق این امکان را فراهم می‌آورد که بخشی از مخاطرات مربوط به نوسانات سبد سهام را پوشش دهد.

عضو هیات مدیره شرکت مدیریت فناوری در بخش دیگری از اظهاراتش به معاملات الگوریتمی در بورس تهران اشاره کرد و گفت: معاملات الگوریتمی یک ابزار نیست، بلکه یک روش نوین معاملاتی است که در دنیا بسیار رایج است.

وی در ادامه بیان کرد: استارت این نوع معامله از چندین سال قبل در سازمان بورس و اوراق بهادار زده شد اما با شناخت بسیار کمی که وجود داشت به صورت محدود به اجرا درآمد.

پیمانی افزود: الگوریتم‌ها به عنوان بازارگردانی خودکار مطرح است. به طور کلی روش‌های بازارگردانی در بورس به چندین مسیر کلی محدود می‌شود، به عنوان مثال اگر در زمان ۲ دقیقه، حجم سفارش کاهش پیدا می‌کند، آن سفارش باید اصلاح شود. بنابراین تغییر و ماشینی کردن این نوع معاملات می‌تواند زمان سفارش در بازار را تا حد قابل توجهی کاهش دهد.

وی همچنین بیان کرد: طی مدت اخیر چندین شرکت مختلف توانسته اند، مجوز انجام معاملات ماشینی، تحت عنوان بازارگردانی خودکار را دریافت کنند. با این وجود انجام این معاملات نباید محدود به این تعداد باشد و باید شاهد توسعه آن در بازار سهام باشیم.

پیمانی با اشاره به نیاز زمانی برای اجرای مطلوب این معاملات در بورس تهران، تصریح کرد: انجام معاملات الگوریتمی در وهله اول نیاز به زیرساخت‌های فنی دارد. با توجه به اینکه در این نوع بازارگردانی تعداد تراکنش‌ها بسیار زیاد و با حجم محدود انجام می‌شود، زیرساخت‌های فنی اثرگذاری بسیاری دارد.

وی در ادامه افزود: فرهنگسازی نیز در مرتبه دوم از اهمیت قرار دارد. در این خصوص نیز برگزاری مسابقات الگوریتمی میان تیم‌های دانشگاهی مختلف، توسط سازمان بورس و اوراق بهادار می‌تواند بر ترویج این مکانیسم اثر گذاری قابل توجهی داشته باشد.

عضو هیات مدیره شرکت مدیریت فناوری بورس تهران در سومین بخش به لزوم شناخت فعالان بازار از معاملات الگوریتمی اشاره کرد و گفت: معاملات الگوریتمی از نطر ماهیتی شبیه معاملات عادی است، با این تفاوت که تصمیمات ذهنی انسان که باعث خرید و فروش می‌شود، در قالب الگوریتم تعریف می‌شود. از این رو شناخت فعالان بازار از آن بسیار مهم است.

وی در ادامه بیان کرد: در زمینه این معاملات صرفا عملکرد شرکت‌های برخط مهم نیست، بلکه سامانه معاملات از اهمیت بسیاری برخوردار است. با توجه به اینکه ممکن است سامانه معاملات عیوب جزیی داشته باشد، برنامه اصلاح آن بسیار مهم است.

پیمانی همچنین گفت: طی ماه‌های اخیر سازمان بورس و اوراق بهادار تلاش‌های بسیاری برای خرید سامانه معاملاتی از کشور‌های دیگر انجام داد. در عین حال، به روز رسانی سامانه معاملاتی فعلی، امکانات جدیدی از قبیل محدودیت خرید اعتباری را ایجاد کرد که نسبت به قبل با بهبود بیشتری همراه بود.

وی در ادامه بیان کرد: سازمان بورس و اوراق بهادار قیود مشخصی برای این معاملات در نظر گرفته است. به عنوان مثال اگر الگوریتمی در هر ثانیه اصلاح شود، سازمان آن معامله را لغو می‌کند.

پیمانی در خصوص نظارت‌ها در این زمینه نیز گفت: بحث نظارتی از دو جهت انجام می‌شود. بخش اول نظارت ارسال ابلاغیه به شرکت‌های خدماتی است و بخش دوم مربوط به نظارت پس از اجراست. در این زمینه زیرساخت‌هایی تعریف شده است که در سامانه معاملات، الگوریتم‌ها را تشخیص دهد و امکان سوء استفاده را از بین ببرد.

عضو هیات مدیره شرکت مدیریت فناوری بورس تهران در پایان بیان کرد: توسعه و تعمیق بازار نیاز به کمک تمامی ارکان بازار سرمایه دارد. متاسفانه تاکنون تنها یک شرکت برخط اقدام به بروز رسانی زیرساخت‌های فنی خود کرده و سایر شرکت‌ها اقداماتی در این زمینه انجام نداده‌اند. در این زمینه امیدواریم شرکت‌های دیگر به سمت توسعه زیرساخت‌های خود اقدام کنند.


اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
مدیر نظارت بر بورس‌های سازمان بورس و اوراق بهادار مطرح کرد:

از ثبت کاغذی تا معاملات برخط

مدیر سرمایه‌گذاری صندوق یکم کارگزاری بانک کشاورزی گفت:

نیاز بازیگران حقوقی و حقیقی به نقدینگی

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری جسورانه فناوری‌های نوین مالی گفت:

متحول شدن بازار سرمایه با معاملات الگوریتمی

ارسال نظر