بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۰۸ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۱
توسط کمیسیون اروپا صورت می گیرد؛

راه‌اندازی کانال مالی ویژه اروپا و ایران

بلومبرگ در گزارشی نوشته است کمیسیون اروپا قصد دارد کانال مالی ویژه اروپا با ایران را راه‌اندازی کند تا شرکت‌های اروپایی بتوانند خود را از آسیب تحریم‌های آمریکا علیه ایران دور نگه دارند.
کد خبر : ۱۸۷۴۶۳

به گزارش بورس نیوز، پس از مدت‌ها انتظار و مذاکرات فشرده و گذشت بیش از 8 ماه از شروع تحریم‌های یکجانبه آمریکا و خروج این کشور از برجام، قرار است کانال مالی اروپا برای ایران (SPV) رونمایی شود. بلومبرگ به نقل از دیپلمات‌های اروپایی نوشته است که به احتمال زیاد راه‌اندازی کانال ویژه اروپا با ایران امروز (دوشنبه) در بروکسل پایتخت بلژیک صورت خواهد گرفت. چهارشنبه هفته گذشته ژان ایو لودریان وزیرخارجه فرانسه اعلام کرد سازوکار مالی ویژه موسوم ( SPV ) برای همکاری‌های تجاری میان اروپا و ایران طی چند روز آینده به اجرا درخواهد آمد. قرار است دفتر و مقرر این کانال مالی در فرانسه باشد، رئیس آن، یک آلمانی انتخاب شود و حسابرسی آن هم از سوی انگلستان انجام گیرد؛ در واقع این سه کشور اروپایی قرار است سه گانه ای را در کنار هم بسازند که سنگ اندازی‌های آمریکایی‌ها را جلوی پای کانال مالی اروپا خنثی کند. البته اتحادیه اروپا و کشورهای عضو آن همزمان با راه‌اندازی کانال مالی مشترک با ایران برخی از فشارهاو بهانه‌ها را حفظ کرده اند؛ برای مثال هفته گذشته وزیرخارجه فرانسه همزمان با اعلام خبر راه‌اندازی SPV گفت که اگر در مذاکرات موشکی با ایران پیشرفتی حاصل نشود تحریم‌های سخت‌تری علیه ایران وضع خواهد شد.

بلومبرگ در گزارشی نوشته است کمیسیون اروپا قصد دارد کانال مالی ویژه اروپا با ایران را راه‌اندازی کند تا شرکت‌های اروپایی بتوانند خود را از آسیب تحریم‌های آمریکا علیه ایران دور نگه دارند. در ماه‌های گذشته باوجود مذاکرات بسیار پیشرفت در روند ایجاد سازوکار مالی ویژه اروپا با ایران به کندی پیش رفته است و حالا همه منتظر هستند ببینند آیا این کانال امروز رسما کار خود را شروع خواهد کرد؟ در دسامبر ۲۰۱۸ فدریکا موگرینی مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام کرد که سازوکار مالی ویژه با ایران ابتدای سال ۲۰۱۹ راه‌اندازی خواهد شد.

بلومبرگ به نقل از منابع آگاه نوشته است اتحادیه اروپا به‌دنبال طرحی است که در آن آلمان، انگلیس و فرانسه به‌طور مشترک مسوولیت این کار را بر عهده داشته باشند، به گونه‌ای که نهاد مربوط به آن در فرانسه مستقر باشد و توسط آلمان هدایت شود و انگلیس نیز نقشی در آن داشته باشد. کوجیانچیک سخنگوی موگرینی بدون ارائه جزئیات خبرنگاران گفته است: «ما با همکاری کشورهای مسوول درحال کار روی این سازوکار هستیم.»

اما سوال اصلی که وجود دارد این است که این کانال مالی چگونه کار خواهد کرد؟ رویترز به نقل از ژان ایو لودریان وزیرخارجه فرانسه نوشته است که کانال مالی ویژه که توسط اتحادیه اروپا راه‌اندازی می شود برای تسهیل تجارت غیردلاری با ایران و مقابله با تحریم‌های آمریکا سازماندهی شده است. این حرف به معنی آن است جا به جایی مالی صورت نخواهد گرفت و مراودات از طریق این کانال بین شرکت‌های ایران با اروپایی و اروپایی با ایرانی‌ها به صورت کالا با کالا و اعتباری خواهد بود. این نهاد به منظور تبادل مالی میان اروپا و ایران تشکیل می‌شود مثلا پولی که ایران در پی صادرات نفت به اروپا باید دریافت کند، به این وسیله به صورت مستقیم از شرکت‌های اروپایی به ایران پرداخت می شود.

همچنین اشپیگل نشریه مهم آلمانی نوشت، سه کشور اروپایی درباره کانال ویژه پرداخت مالی به ایران به توافق رسیده‌اند و در نشست آتی بروکسل درباره جزئیات آن رایزنی خواهند کرد تا به این وسیله امکان تجارت با ایران به رغم تحریم‌های آمریکا وجود داشته باشد.


اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
ارسال نظر