بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۰۹ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۵
مدیرعامل فرابورس گفت:بالغ بر ۱۹ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان اوراقی که قبلا منتشر شده و در سال آتی سررسید می‌شود جزو مصارف بودجه در نظر گرفته شده و برای آن چاره‌اندیشی شده است .
کد خبر : ۱۸۷۵۳۱

به گزارش بورس نیوز، امیر هامونی با اشاره به اینکه بخش عمده این افزایش به اسناد خزانه اسلامی برمی‌گردد که طی دو بند به بودجه اضافه شده است، اظهار کرد: تمام سازوکارها برای تسویه اوراقی که سال‌های قبل منتشر شده و در سال ۹۸ سررسید می‌شوند نیز به درستی در بودجه دیده شده است؛ به طوری که بالغ بر ۱۹ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان اوراقی که قبلا منتشر شده و در سال آتی سررسید می‌شود جزو مصارف بودجه در نظر گرفته شده و برای آن چاره‌اندیشی شده است .

هامونی همچنین با بیان اینکه یکی از ظرفیت‌های بسیار خوبی را که دولت در بودجه ۹۸ دیده، عملیات بازار باز است، ادامه داد: رقم ۲۰ هزار میلیارد تومان بدهی دولت به بانک‌ها می‌تواند «اوراق بهادارسازی» شود و این میزان اوراق بهادارسازی می‌تواند ابزاری برای عملیات «بازار باز» بانک مرکزی باشد.

مدیرعامل فرابورس ایران ادامه داد: بانک مرکزی با خرید و فروش این اوراق در بازار ما می‌تواند بدهی دولت را از بانک‌ها به خود بانک مرکزی منتقل کند و در واقع با یک تیر چند نشان بزند.

هامونی بیان کرد: عملیات «بازار باز» بانک مرکزی، هم می‌تواند بدهی دولت به بانک‌ها را تسویه و هم ترازنامه بانک‌ها را مرتب‌تر کند، علاوه بر آنکه تنظیم نرخ در بازار بدهی نیز نتیجه عملیات بازار باز خواهد بود و در صورتی که این موضوع عملیاتی شود کمک می‌کند تا بحث تنظیم نرخ در این بازار در مسیر درستی قرار گیرد.

مدیرعامل فرابورس ایران نتایج مثبت معاملات اسناد خزانه اسلامی در فرابورس ایران برای اقتصاد ایران را نیز به این صورت تشریح کرد که معاملات این اوراق به حساب‌های دولت نظم می‌بخشد و موجب جریان نقدینگی در اقتصاد و استمرار فعالیت‌های عمرانی و زیرساختی می‌شود؛ علاوه بر این، به یمن این ابزار، ارتقای رتبه اعتباری دولت در رتبه‌سنجی نهادهای بین‌المللی جدید تامین مالی امکان‌پذیر خواهد بود.

هامونی در پایان اظهار کرد: با کمک این اوراق، شاهد کشف نرخ بدون ریسک در اقتصاد هستیم که به عنوان شاخص مناسبی از نرخ اوراق بدون ریسک تلقی می‌شود؛ ضمن آنکه قابلیت نقدشوندگی بالای این اسناد از دیگر ویژگی‌های مثبت آن محسوب می‌شود.


اشتراک گذاری :
ارسال نظر