بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۵
با بهره‌برداری از واحد مگامدول احیاء مستقیم مگامدول چادرملو تولید شمش فولاد این کارخانه برای اولین بار در کشور به روش شارژ داغ یا ( هات شارژ ) تولید می‌شود.
کد خبر : ۱۸۷۷۱۶
به گزارش بورس نیوز، محمود نوریان مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی چادرملو در گفت‌وگویی با اعلام این خبر گفت: در طراحی و ساخت کارخانه فولاد چادرملو با ظرفیت تولید سالانه 1 میلیون و 300 هزار تن شمش فولاد و نیز کارخانه احیای مستقیم این مجتمع، برای اولین بار در کشور  از  آخرین فناوری روز جهان یعنی تکنولوژی ( هات شارژ ) استفاده شده است.

وی افزود : در  این روش آهن اسفنجی پیش از سرد شدن و با دمای  حداقل650 درجه،  مستقیماً وارد کوره‌های ذوب در کارخانه فولاد می‌شود و درنتیجه موجب صرفه‌جویی 35 درصدی مصرف برق می‌گردد.

نوریان گفت : درروش قدیمی که در بیشتر واحدهای تولید شمش فولاد مرسوم است ، آهن اسفنجی به‌صورت کاملاً سرد  وارد کوره‌های ذوب می‌گردد که برای ذوب آن نیاز به مصرف برق بیشتری است، اما در روش هات شارژ، آهن اسفنجی قبل از سرد شدن و با دمای 650 درجه وارد کوره می‌شود و درنتیجه مصرف برق کاهش می‌یابد . علاوه بر آن در مصرف سایر اقلام ازجمله الکترود که یکی از گران‌ترین تجهیزات ذوب فولاد است و نیز نسوزها، صرفه‌جویی می‌شود.

مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی چادرملو اضافه کرد: یکی از ویژگی‌های دیگر در طراحی این واحد تولیدی، پیاده‌سازی سیستم خنک‌کننده‌های مداربسته است که از هدر رفتن آب جلوگیری می‌کند ، با اجرای این روش بالغ‌بر 45 درصد در مصرف آب نیز صرفه‌جویی می‌شود .

مهندس نوریان در ادامه افزود:  واحد مگا مدول احیاء مستقیم چادرملو قرار بود تا پایان شهریورماه امسال به بهره‌برداری برسد اما به دلیل مشکلات ترخیص کالا در گمرکات کشور بخشی از تجهیزات این واحد با تأخیر تحویل گردید اما خوشبختانه در حال حاضر همه تست‌های اولیه با موفقیت انجام شده و این واحد آماده افتتاح رسمی است .

 وی با یادآوری اینکه هر دو واحد فولادسازی و احیای چادرملو در اوج تحریم‌ها و مشکلات اقتصادی کشور ساخته‌شده و بخش اعظم تجهیزات آن با بهره‌گیری از توان متخصصان و تولیدکنندگان داخلی بومی‌سازی شده است افزود :  :کارخانه فولاد چادرملو در سال گذشته به بهره‌برداری رسید و تا پایان سال جاری  بیش از 800 هزار تن شمش فولاد  تولید خواهد کرد که این میزان بیش از برنامه پیش‌بینی‌شده است .

وی اظهار امیدواری کرد با وارد مدار شدن واحد احیای مستقیم چادرملو در سال آینده ظرفیت تولید شمش فولاد چادرملو نیز از مرز 1 میلیون تن عبور کند .

نوریان مهم‌ترین دستاورد این اقدامات توسعه بخش را خوداتکایی چادرملو در تأمین مواد اولیه در هر مرحله تولید، کاهش هزینه‌های حمل‌ونقل مواد اولیه و صرفه‌جویی در انرژی عنوان کرد و گفت : همه این اقدامات موجب  افزایش راندمان و کاهش هزینه تولید و  د درنتیجه، افزایش سودآوری شرکت خواهد بود که اتفاق مبارکی برای سهام‌داران حقیقی و حقوقی این شرکت است .

دوراندیشی  و حاشیه امن در چادرملو

محمود نوریان در خصوص تأثیرات نوسان نرخ ارز بر روند فعالیت‌های شرکت معدنی و صنعتی چادرملو گفت : مدیران شرکت چادرملو در حدّ امکان ، پوشش تأثیرات  نوسان نرخ‌های ارزی  را در برنامه‌های شرکت ، پیش‌بینی کرده‌اند و تمام تلاش شرکت برای استفاده از تخصیص ارز در قالب سیاست‌های جاری بانک مرکزی معمول شده است. اما بی‌تردید دربهای تمام‌شده محصولات تولیدی مؤثر خواهد بود. این تأثیرات قیمتی با توجه به ترکیب هزینه‌های شرکت به‌طور عمده ، بر روی هزینۀ تأمین مواد اولیۀ کمکی شمش فولاد و قطعات و لوازم‌یدکی با منشاء تأمین کنندۀ خارجی ، تأثیر خواهد گذاشت.

مدیرعامل چادرملو افزود: خوشبختانه  با تمهیدات پیش‌بینی‌شده ، قبل از آغاز تحریم‌های جدید، شرکت توانسته است با تأمین به‌موقع قطعات و لوازم‌یدکی پرمصرف خارجی ، تا حدی اثرات منفی تحریم‌ها را  در کوتاه‌مدت کاهش دهد .

نوریان اضافه کرد : مقدار موجودی‌های فعلی قطعات و لوازم‌یدکی پرمصرف خارجی  به میزان 2 سال مصرف ماشین‌آلات و تجهیزات معدن ، کارخانه‌های تولید کنسانتره ، گندله،  آهن اسفنجی و فولاد را تأمین و از این لحاظ،  شرکت در حاشیه امنیت نسبی قرار دارد.

ساخت 11 هزار 287 قطعه صنعتی

مدیرعامل چادرملو در ادامه این گفت‌وگو افزود: یکی از شاخص‌های بهره‌وری در چادرملو برخورداری از توان و تخصص و نوآوری‌های کارشناسان و متخصصان داخلی برای طراحی و ساخت تجهیزات و قطعات موردنیاز است . این امر در تأسیسات معدنی و کارخانه‌های صنعتی چادرملو  از اهمیت خاصی  برخوردار است چراکه اتکاء به تکنولوژی ساخت داخل موجب کاهش ریسک و ضامن تداوم فعالیت واحدهای معدنی و صنعتی خواهد بود .

وی گفت : این شرکت با برقراری ارتباط تنگاتنگ با مراکز تحقیقاتی و پژوهشی دانشگاه‌ها ، صنعتگران، مبتکران و مخترعان کشور و حمایت از ایده‌ها، نوآوران و اتکا به دانش بومی، همواره در پی استفاده از  ظرفیت‌های داخلی بوده و تاکنون نیز بالغ‌بر 50 پروژه تحقیقاتی و پژوهشی را اجرا و به اتمام رسانده است .

نوریان  با اشاره به اینکه از ابتدای فعالیت شرکت تاکنون بالغ‌بر 11 هزار و 287 قطعه صنعتی در مجتمع‌های معدنی و صنعتی چادرملو بومی‌سازی شده است گفت : تنها در سال گذشته 550  قطعه  جدید در این شرکت بومی‌سازی شده است .

وی افزود: همه تلاش ما این بوده و هست تا علاوه بر بومی‌سازی قطعات، به علوم روز و فناوری‌های نوین جهانی در بخش‌های معدن و صنایع فولاد نیز دسترسی پیدا کنیم و در همین راستا توانسته‌ایم بخش اعظم پروژه‌های خود را با توانمندی‌های داخلی راه‌اندازی كنيم و علاوه بر میلیون‌ها دلارصرفه جویی ارزی به اشتغال مولد نیز کمک شایانی نماییم.

مشارکت در طرح شیرین سازی و انتقال آب خلیج فارس :

 به گفته نوریان، شرکت معدنی و صنعتی چادرملو با اعتقاد راسخ به ارتقاء شاخص‌های زیست‌محیطی نه‌تنها با رعایت الزامات مصرح در قانون  برای کاهش آلاینده‌های ناشی از فعالیت واحدهای تولیدی و صنعتی خود اقدام کرده، بلکه تدابیری فراتر از وظایف برای پیشگیری از بحران‌های آتی را نیز اتخاذ نموده است . ازجمله این اقدامات حیاتی، پیش‌بینی بحران آینده کشور به‌ویژه مناطق کویری در تأمین آب بوده است .

این شرکت همراه با دو شرکت گل گهر و مس سرچشمه  با تدبیری دوراندیشانه از چند سال پیش اقدام به عملی ساختن طرح شیرین سازی آب خلیج‌فارس و انتقال به مناطق مرکزی ایران ازجمله استان یزد و شهرستان اردکان نموده است .

چادرملو و 2 شرکت گل گهر و مس سرچشمه برای اجرای این طرح عظیم ملی و استراتژیک ،  15 هزار ميليارد ریال  سرمایه‌گذاری پیش‌بینی کرده‌اند  که تاکنون بخشی از آن را تأمین و پرداخت کرده اند. 

وی افزود : با اجرای این طرح سالانه 40 میلیون متر مکعب آب به شهرستان اردکان منتقل می‌شود ، که قادراست علاوه بر تأمین آب مورد نیاز صنایع ، آب شرب اهالی را نیز تأمین کند.

رشد سود قابل توجه 214 درصدي  نماد کچاد :

مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی چادرملو در پایان در پاسخ به این سؤال که این شرکت با نماد
( کچاد) در حال حاضر چه جایگاهی در بازار سهام دارد گفت : روند سودآوری چادرملو که از سال ۹۴ سیر صعودی داشته طی سال جاری نیز سرعت بیشتری یافته و طی دوره سوددهی و گزارش عملکرد، جزء 10 شرکت برتر بورس قرار گرفته است .

نوریان تصریح کرد : شرکت چادر ملو همچنین درصدد افزایش سرمایه از مبلغ 33 هزار و 500    میلیارد ریال  به 67  هزار میلیارد ریال  بوده و بر این اساس، اظهارنظر حسابرس و بازرس قانونی نسبت به گزارش توجیهی هیئت‌مدیره در مورخ  23/08/1397 در سامانه کدال قرار گرفته و تشریفات قانونی این افزایش سرمایه در حال انجام بوده که هدف از این افزایش سرمایه، جبران مخارج سرمایه‌گذاری در بهره‌برداری از معادن جدید و جبران مخارج مشارکت در افزایش سرمایه شرکت‌های سرمایه پذیر است.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر