بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۶:۵۸
در معاملات امروز بورس اتفاق افتاد؛

افزایش حجم و ارزش بورس تهران

بورس تهران امروز بر خلاف انتظار بسیاری از کارشناسان روند نزولی در پیش گرفت و با افت بیش از ۲ هزارواحدی به کار خود پایان داد.
کد خبر : ۱۸۷۸۵۴

به گزارش بورس نیوز، بورس تهران امروز بر خلاف انتظار بسیاری از کارشناسان روند نزولی در پیش گرفت و با افت بیش از ۲ هزارواحدی به کار خود پایان داد. با این عقبگرد شاخص وارد کانال ۱۵۷هزار واحد شد. دیگر شاخص‌های بورسی نیز امروز با افت به کار خود پایان دادند.

با وجود سیگنال‌های مثبتی از جمله شروع رسمی ارتباط مالی ایران با کشور‌های اروپایی و عبور از تحریم‌های اقتصادی این انتظار وجود داشت که بازار سهام با خوش‌بینی مضاعف فعالیت خود را آغاز کند. ایجاد INSTEX SAS که سازوکاری ویژه با هدف تسهیل تجارت مشروع میان عوامل اقتصادی اروپا با ایران است، می‌تواند نقش بسزایی در صادرات شرکت‌های بزرگ و صادرات محور بورسی داشته باشد. از سوی دیگر در بازار آزاد افت نرخ دلار ، بیش از گذشته مشهود است، موضوعی که به طور سنتی باعث هدایت نقدینگی‌های سرگردان به سمت بازار سهام می‌شود.

به زعم کارشناسان بورسی، رفتارهای توده ای علاوه بر اینکه روند معاملات بسیاری از شرکت‌ها را منحرف می‌کند، فرصت سودآوری را از دیگر سهامداران نیز می‌گیرد. امروز در بورس تهران نمادهای بانکی یکدست قرمز پوش شدند، این روند در معاملات سهام شرکت‌های سیمانی نیز مشهود بود. از ۲۸ نماد فعال خودرویی در بورس تهران امروز تنها ۶ نماد با رشد قیمتی همراه شدند. با این وجود بیشترین اثر منفی بر افت شاخص کل مربوط به نماد «فولاد» بود، بعد از آن نمادهای «پارسان»،«وبملت»، «شبندر»و «کگل» بیشترین اثر منفی را بر افت بازار به ثبت رساندند. در سمت مقابل نمادهای «فایرا»، «شفن» و «وامید» مانع از افت بیشتر شاخص کل شدند.

با وجود روند نزولی امروز تالار شیشه‌ای، ارزش معاملات و حجم معاملات نسبت به روز کاری قبل با رشد همراه شد. به این ترتیب ارزش معاملات امروز با رشد ۹ درصدی به رقم ۴۴۳میلیارد تومان رسید. همچنین حجم معاملات با رشد ۵ درصدی به یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون سهم ارتقا یافت.

مانند روز گذشته حقوقی‌ها مالکان اصلی زمین بازی بورس تهران بودند. خالص تغییر مالکیت روزانه امروز بیش از ۷۲ میلیارد تومان و از دست به دست شدن سهام از سمت حقیقی‌ها به حقوقی‌ها ثبت شد. در راستای این جابه‌جایی حقوقی‌ها بیشترین حمایت را از نمادهای بانکی داشتند و بعد از آن محصولات شیمیایی و فرآورده‌های نفتی شاهد بیشترین حمایت از بزرگان بازار بودند. حقوقی‌ها امروز بیشترین جمع‌آوری صفوف تقاضا را در نماد «وتجارت» داشتند و بعد از آن در نمادهای شرکت بانک ملت و‌های وب بیشترین تحرک را از خود نشان دادند.

اما در آن سمت بازیگران خرد بورسی در گروه‌های سایر معادن و دستگاه‌های برقی بیشترین تقاضا را به ثبت رساند. در زمینه عملکرد حقیقی‌ها میان نمادهای بورسی «پارند» امروز بیشترین تقاضا را به خود دید و صندوق امین یکم و تامین ماسه ریخته‌گری در رده دوم قرار گرفت.

بانک‌ها امروز نیز برترین گروه بازار بودند. ارزش معاملات روزانه این گروه امروز به بیش از ۷۴ میلیارد تومان رسید. خودرویی‌ها در رده دوم قرار گرفتند و ارزش معاملاتی بالغ بر ۳۷ میلیارد تومان ثبت کردند.

از خبرهای مهم امروز بورس تهران می‌توان به انتشار اطلاعیه پیشنهاد افزایش سرمایه بانک صادرات اشاره کرد. هیئت مدیره بانک صادرات با انتشار اطلاعیه در کدال به مجمع عمومی فوق‌العاده پیشنهاد افزایش سرمایه ۲۲۳ درصدی را داد. بنا بر جزییات این اطلاعیه افزایش سرمایه مزبور از محل تجدید ارزیابی این بانک است.

همچنین امروز شرکت بورس تهران اطلاعیه‌ای مبنی بر عرضه اولیه نماد شرکت تامین سرمایه نوین منتشر کرد. جلسه معارفه این شرکت در حالی فردا برگزار می‌شود که سرمایه این شرکت ۷۰۰ میلیارد تومان است که ۱۰ درصد سهام این شرکت در نوبت اول عرضه می‌شود.


اشتراک گذاری :
ارسال نظر