بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۳
در صورت اعمال نرخ نیمایی برای تسعیر ارز بانک ها، بانک تجارت به راحتی می تواند از محل سود حاصل از تسعیر ارز، زیان تحقق یافته امسال را پوشش دهد.
کد خبر : ۱۸۷۹۰۶
سود حاصل از تسعیر ارز، به کمک بانک ها می آید؟
به گزارش بورس‌نیوز با وجود آنکه گزارش های توجیهی افزایش سرمایه برخی بانک ها از محل مازاد تجدید ارزیابی منتشر شده، ولی واکنش اهالی بازار به گزارشات در خور توجه نبوده است. شاید دلیل این موضوع، تردید بعضی سهامداران نسبت به قطعیت انجام این افزایش سرمایه ها بوده است.

غلامحسین دوانی کارشناس مسائل اقتصادی و پیشکسوت حسابداری در گفت‌وگو با بورس‌نیوز در این خصوص بیان کرد: بر اساس بند «ز» تبصره ۱۰ قانون بودجه ۹۷، شرکت هایی که در صورت های مالی منتهی به ۲۹ اسفند ۹۶، بیش از نصف سرمایه ثبت شده خود زیان انباشته داشته و مشمول ماده ۱۴۱ قانون تجارت شده باشند، امکان استفاده از معافیت مالیاتی افزایش سرمایه از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی ها را خواهند داشت؛ مشروط بر آنکه این اقدام تا پایان ۹۷ به اتمام رسد و ضمنا افزایش سرمایه از محل مازاد تجدید ارزیابی منجر به خروج شرکت از شمول ماده ۱۴۱ قانون تجارت شود. البته احتمالا این قانون برای ۵ سال تمدید خواهد شد. 

بورس‌نیوز متذکر می شود انتقادی که به افزایش سرمایه بانک تجارت مطرح می شود این است که این بانک در پایان سال ۹۶، زیان انباشته ۱۰۴۷۳۸ میلیارد ریالی داشته و با توجه به تحقق زیان خالص ۲۵۴۷۴ میلیارد ریالی در ۹ ماهه نخست ۹۷، مبلغ زیان انباشته این بانک تا این لحظه ۱۳۰۲۱۲ میلیارد ریال است. 

در حالی که سرمایه بانک تجارت با افزایش سرمایه ۴۵۸ درصدی به رقم ۲۵۴۸۴۷ میلیارد ریال خواهد رسید و افزایش سرمایه از مازاد تجدید ارزیابی، منجر به خروج این بانک از ماده ۱۴۱ قانون تجارت نخواهد شد. اما نکته ای که از نظر برخی مغفول مانده، سود حاصل از تسعیر ارز بانک ها است. کما اینکه بانک تجارت در آخرین نامه شفاف سازی خود اعلام کرده "به محض صدور مجوز و قطعیت نرخ قابل اعمال، عملیات تسعیر انجام خواهد شد."

از آنجا که اصلاح ساختار نظام بانکی این روزها در اولویت دولت قرار گرفته، به نظر می رسد نرخ تسعیر ارز بانک ها به زودی اعلام خواهد شد و اجازه نخواهند داد این فرصت طلایی، از دست بانک ها برود. با در نظر گرفتن اختلاف فاحش نرخ ارز دولتی و نرخ ارز سامانه نیما، در صورت اعمال نرخ نیمایی برای تسعیر ارز بانک ها، بانک تجارت به راحتی می تواند از محل سود حاصل از تسعیر ارز، زیان تحقق یافته امسال را پوشش دهد.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر