بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۲
صنعت دارو یکی از مهمترین گروه های بازار سهام است؛

ارزش بازار شرکت‌های دارویی بیش از 170هزارمیلیارد تومان

ارزش بازار شرکت‌های دارویی در حدود ۱۷۰ هزار و ۲۳۰ میلیارد تومان است که ۲.۷ درصد از ارزش کل بورس تهران را شامل می‌شود.
کد خبر : ۱۸۷۹۱۷

ارزش بازار شرکت‌های دارویی بیش از 170هزارمیلیارد تومان

به گزارش بورس نیوز، صنعت دارو با ۲۹ شرکت فعال در بورس تهران یکی از مهمترین گروه‌های بازار سهام به شمار می‌رود. ارزش بازار این گروه در حدود ۱۷۰ هزار و ۲۳۰ میلیارد تومان است که ۲.۷ درصد از ارزش کل بورس تهران را شامل می‌شود.

این گروه مهم بورسی همواره به عنوان صنعتی امن و کم ریسک برای سرمایه گذاری معروف بوده است. با این وجود طی دو سال اخیر و با اجرای طرح سلامت توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش عالی، این شرکت‌ها در تامین مالی با مشکلاتی مواجه شدند. افزایش بدهی دولت به این شرکت‌ها علاوه بر اینکه تامین مالی آن‌ها را با چالش همراه کرد، باعث شد تا دوره وصول مطالبات آن‌ها افزایش یابد.

۹۷ ؛ سال خوش یمن دارویی‌ها

بررسی روند قیمت سهام این شرکت‌ها از ابتدای سال، اقبال مثبت نمادهای دارویی میان سهامداران را نشان می‌دهد، به نحوی که بسیاری از سهامداران در سمت خرید تحرک بیشتری از خود نشان دادند. بر اساس آمارها نیز از ابتدای سال جاری تا کنون شاخص صنعت مواد دارویی رشد ۵۶ درصدی داشته و از رقم ۸هزار و ۲۵۱ به ۱۲ هزار و ۸۹۵ رسیده است.

در زمینه رشد قیمت سهام شرکت‌های دارویی دلایل زیادی بیان می‌شود که از آن جمله می‌توان به وصول بخشی از مطالبات آن‌ها از دولت، رشد قیمت بسیاری از داروها و تخصیص ارز دولتی برای این شرکت‌ها اشاره کرد.

طی چند ماه اخیر و در جلسه ای میان سران سه قوه، مقرر شد تا مطالبات این شرکتها پرداخت شود. به این ترتیب در اوایل مهرماه سال جاری سران قوا کمک ۵۰۰ میلیون دلاری به صنعت دارو را تصویب کردند. در این خصوص طی چند هفته گذشته رییس صندوق توسعه ملی از پرداخت این مبلغ به بانک مرکزی خبر داد. به گفته متولیان از این رقم ۲ هزار میلیارد تومان سهم دارو و ۲ هزار میلیارد تومان سهم تجهیزات پزشکی است و مابقی آن که بر اساس نرخ روز ارز محاسبه می‌شود در حوزه خدمات سلامت هزینه می‌شود.

از سوی دیگر با توجه به رشد نرخ تورم در ماه‌های اخیر و رشد نرخ ارز، این شرکت‌ها مشمول افزایش رشد قیمتی قرار گرفتند. بر اساس آماری که وزیر بهداشت وقت اعلام کرد میانگین افزایش قیمت دارو بین ۹ تا ۱۲ درصد بوده است. به گفته قاضی زاده‌هاشمی این رشد قیمتی شامل تمامی داروها نبود، با این وجود برخی دیگر از دارو‌ها تا ۵۰ درصد رشد قیمتی داشتند.

ارزش بازار شرکت‌های دارویی بیش از 170هزارمیلیارد تومان

۹ماهه‌های طلایی برای دارویی‌ها

با تمام این تفاسیر واکاوی عملکرد مالی ۹ ماهه بسیاری از شرکت‌های دارویی حاکی از سودآوری و خروج از زیان بسیاری از آنهاست. به گفته بسیاری از کارشناسان این صنعت، با توجه به میانگین نسبت قیمت به درآمد ۴ برای دارویی‌ها، شرایط برای رشد تقاضا در این نمادها در سال آینده دور از ذهن نیست و پیش بینی می‌شود با توجه به بهبود پایه‌های بنیادی شرایط برای رشد قیمتی بیشتر فراهم باشد.

در این بخش عملکرد مالی سه شرکت مهم این صنعت که درصد تعدیل مثبت قابل توجهی طی ۹ ماهه اخیر داشته اند، بررسی شده است. لازم به ذکر است مهمترین دلایل رشد قیمتی این شرکت‌ها معطوف به رشد مبلغ فروش و حاشیه سود عملیاتی بوده است.

داروسازی کوثر

همانطور که پیش تر اشاره شد میزان سودآوری شرکت‌های دارویی طی ۹ ماهه ابتدایی سال قابل توجه ارزیابی شده است. در این بین، شرکت داروسازی کوثر با ثبت رشد ۱۹۲۰ درصدی سود هر سهم توانست کارنامه بسیار موفقی از خود به جای بگذارد.

سرمایه این شرکت حدود ۵۴۰ میلیارد ریال بوده و طی دوره مزبور مبلغ ۱۰۱ ریال سود به ازای هر سهم شناسایی کرده است. بر اساس آمارها این شرکت در این مدت بیش از ۶۰ درصد رشد فروش نسبت به مدت مشابه در سال قبل داشته است. از مهمترین تحولات اخیر این شرکت می‌توان به تولید داروهای کلیوی از شهریور ماه سال جاری اشاره کرد. داروی پارکینسون لووپارکین (مادوپار ایرانی) و عرضه داروی پتاسیم کلراید ۶۰۰ میلی‌گرم، ۲ دارویی هستند که به تازگی توسط این شرکت تولید می‌شوند.

عمده داروهای تولیدی این شرکت آنتی بیوتیک‌های خوراکی هستند. با این وجود با توجه به درجه کیفی بالای بسیاری از محصولات، صادرات نیز نقش مهمی در صورت‌های مالی این شرکت دارد.

شیرین دارو

شیرین دارو یکی از شرکت‌های مهم دارویی میان سهامداران طی یکسال اخیر بود. رشد قیمتی خیره کننده در این سهم باعث شد در بسیاری از روزها معاملاتی سال ۹۷، " مورد توجه سهامداران باشد.

«دشیری» در ۹ ماهه ابتدای سال رشد قیمتی ۲۴۰ درصدی داشته است و از رقم هزار و ۴۴ تومان به سه هزار و ۵۴۴ تومان رسیده است. شرکت شیرین دارو تولید کننده پودر و عصاره شیرین‌بیان است.

نماد «دشیری» با ارزش بازاری در محدوده ۱۸۸ میلیارد تومان، تولید و فروشی در سطح هزار و ۲۰۰ تن در سال دارد. این شرکت در دوره ۹ ماهه توانست ۹۳۲ درصد تعدیل مثبت در سود هر سهم داشته باشد. فروش این شرکت در سه گزارش فصلی منتشر شده، رقم‌های قابل توجهی را نشان می‌دهد. بر همین اساس «دشیری» در طی مدت مزبور نسبت به مدت مشابه در سال قبل ۱۶۲ درصد رشد در میزان فروش داشته و سایر درآمدهای عملیاتی نیز هزار و ۷۰۰ درصد افزایش داشته است.

این شرکت در پاییز به اندازه ۶ ماه نخست سود ناخالص عملیاتی کسب کرده است. در شش ماه نخست سود تسعیر ارز شناسایی کرد و به همین سبب ۶۱۶۱ ریال سودآوری داشت، با این وجود کاهش قیمت ارز و ثبات آن در روند معاملاتی این سهم نقش مهمی داشته است. بر اساس آمارها، مجموع EPS محقق شده در ۹ ماهه ۷۳۹ تومان است.

داروسازی اکسیر

از دیگر شرکت‌های موفق این دوره داروسازی اکسیر است که طی ۹ ماهه اخیر ۱۷۱ درصد تعدیل مثبت در هر سهم داشته است. شرکت داروسازی اکسیر در زمینه تولیدات چندین نوع دارو به ویژه انسولین و آمپول‌های مرتبط با آن فعالیت می‌کند.

اکسیر در سال جاری بدهی بانکی خود را ۱۰ درصد کاهش داده و اندکی از مطالبات نیز کاهش یافته است. "دلر" در ۶ ماه نخست سال جاری، ۷۷۲ میلیارد ریال سود عملیاتی به ثبت رساند، که ۵۶ درصد بیشتر از مدت مشابه درسال ۹۶ بود.

در بررسی روند ۹ ماهه نیز این شرکت هزار و ۲۶۷ میلیارد ریال سود عملیاتی دارد که ۶۶ درصد از ۹ ماهه ۹۶ بیشتر است. به طور کلی عمده سودآوری این شرکت مربوط به رشد مبلغ فروش و درصد حاشیه سود عملیاتی بوده است.


اشتراک گذاری :
ارسال نظر