بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۸
کارشناس بازار‌سرمایه در گفت‌و‌گو با بورس‌نیوز مطرح کرد:‌

جوانه‌های امید در هفته‌های پایانی سال

خودروسازان معمولا از نوسانات ارزی آسیب دیده و متحمل زیان می شوند و اثر نوسان های ارزی هنوز در این گروه کاملا نمایان نشده است.
کد خبر : ۱۸۷۹۲۷
جوانه های امید در هفته های پایانی سال
به گزارش بورس‌نیوز تمامی صنایع با سه عامل چشم انداز قیمت های جهانی، تاثیر پذیری از اقتصاد داخلی و تاثیرپذیری از نرخ ارز مواجه هستند. چشم انداز قیمت های جهانی و نیز وضعیت اقتصاد داخلی، روشن نیست. 

از سوی دیگر نرخ ارز بستگی به روند جریانات ورودی ارز دارد که آن هم چندان امیدوار کننده نیست. گزارشات عملکرد ۹ ماهه نیز چنگی به دل نمی زد و انگیزه ای در سهامداران ایجاد نکرد. بنابراین به نظر می رسد همین موضوع، علت رخوت این روزهای بازار سرمایه باشد.

سعید خانی نژاد کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار بورس‌نیوز درخصوص گزارش‌های منتشر شده شرکت‌ها اظهارکرد: گزارش‌های  9ماهه شرکت‌ها ، بهتر از انتظار بازار بود ؛ ولی با توجه به اتفاقات چند ماه اخیر ، بازار شدیدا بدبین شده است. 

وی ادامه داد: با وجود آنکه اکثر سهم ها ارزنده هستند و گزارشات منتشر شده بعضی گروه ها نیز، قابل قبول بود ؛ ولی فقدان خریدار باعث شده قیمت ها افت کند و روند بازار ، روندی فرسایشی و خسته کننده است.

کارشناس بازارسرمایه درخصوص اینکه چگونه روند فرسایشی را می‌توان تغییر داد، تصریح کرد: برای این منظور راهکاری وجود ندارد. مگر آنکه اخبار سیاسی خوشایندی منتشر شود و ریسک سیستماتیک بازار کاهش یابد.

خانی‌نژاد درخصوص پیش‌بینی خود به تحقق اتفاقات بازار نیز گفت: چشم انداز روشنی برای اقتصاد کشور در سال ۹۸ متصور نیستم و با توجه به وضعیت اقتصادی کشور، سرمایه‌گذاری‌هها چندان جذاب نیست ؛ اما به نظر می رسد به دلیل احتمال کاهش برخی ابهامات و همچنین جو روانی روزهای پایانی سال، در هفته های آینده، شاهد یک موج صعودی در بازار خواهیم بود.

وی درباره وضعیت بانکی‌ها و خودرویی‌ها نیز اشاره داشت و تصریح کرد: در نظر داشته باشید که بانکی‌ها و خودرویی‌ها با خبر افزایش سرمایه از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی ها، باید مثبت می شدند، ولی با وضعیت موجود، بعید است که افزایش سرمایه ها زودتر از سال 98 اجرایی شوند؛ کمااینکه نماد بانک تجارت هم با وجود اعلام رسمی خبر افزایش سرمایه از محل مازاد تجدید ارزیابی ، منفی شد. به نظر می رسد بازار از این خبر استقبال نکرده و فقط حضور نوسان گیران ، قیمت سهم های بانکی را کمی تغییر می دهد.

کارشناس بازارسرمایه افزود: خودروسازان، زیان انباشته سنگینی دارند و انتظار نمی رود که  اتفاق خاصی در شرکت های خودرویی رخ دهد که وضعیت آنها را متحول کند و برای سرمایه گذاران هم جذابیت ایجاد کند. خودروسازان معمولا از نوسانات ارزی آسیب دیده و متحمل زیان می شوند و اثر نوسان های ارزی هنوز در این گروه کاملا نمایان نشده است. بنابراین گروه خودرویی را برای سرمایه گذاری ، مناسب ارزیابی نمی کنم.
اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
دبیر کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار گفت:

بررسی ابعاد فقهی در خصوص توسعه ساختار انتشار اسناد خزانه اسلامی

با هدف کمک به بخش تولید انجام گرفت:

بانک توسعه صادرات حامی صنعت گردشگری

ارسال نظر