بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۱۷ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۶
مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی گفت: صادرات تعاونی‌ها در 10 ماهه سال جاری حدود 102 میلیون دلار بوده که نسبت به مدت مشابه 155 درصد افزایش داشته است.
کد خبر : ۱۸۸۰۰۱
به گزارش بورس نیوز، محمد سنجری اظهار کرد: مهم‌ترین وظیفه این وزارتخانه در حوزه اشتغال ایجاد تعادل در بازار کار و حمایت از پایدارسازی مشاغل است و در حوزه رفاه اجتماعی بحث برقراری عدالت اجتماعی در حوزه‌های بیمه‌ای، حمایت و توانمندسازی، گسترش و ارتقا بیمه‌های اجتماعی و کاهش نرخ روز آسیب‌های اجتماعی، محورهای اصلی و اساسی است که وزارت خانه با برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری انجام می‌دهد.

سنجری درخصوص دستاوردهای انقلاب اسلامی در حوزه تنظیم و نظارت بر روابط کار بیان کرد: مهمترین دستاوردی که دولت جمهوری اسلامی در این حوزه انجام داده، تصویب قانون کار درسال 1369 بوده که در جهت دفاع از منافع تولید و سپس برآورده کردن انتظارات جامعه کارگری تصویب شده است.

وی افزود: بحث بیمه بیکاری که در سال 69 تصویب شد، یک قانون حمایتی بود که در واقع چتر حمایتی را برای کارگرانی که به دلایل مختلف بیکار می‌شدند، محیا می‌کرد.

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی تصریح کرد: بحث بعدی قانون بخش تعاون است که در سال 1370 در راستای بحث تشکیل و توسعه تعاونی‌ها و توسعه عدالت اجتماعی و تقسیم درآمدها تصویب شد و در قانون اساسی هم در 2 اصل 43 و 44 در حوزه حمایت و توسعه تعاونی‌ها در نظر گرفته شده است .

وی با اشاره به اینکه قانون حمایت از معلولین دستاورد دیگر انقلاب اسلامی است که به تبع آن بحث تصویب قانون حمایت از معلولین و سازمان بهزیستی کشور هم در حوزه این وزارت خانه به جهت حمایت از اقشار معلول جامعه ایجاد شد، افزود: با تصویب قانون کار بسیاری از اخراج‌های دسته جمعی که ممکن بود اتفاق بیفتد و بحث تثبیت اشتغال در بنگاه‌ها و پیگیری افزایش سطح مزد، کاهش حوادث ناشی از کار ،ارتقا آموزش مهارتی کارگران و ایجاد تشکل‌های کارگری و کارفرمایی و ... در چارچوب قانون کار اتفاق افتاد.
وی درباره توسعه سطح اشتغال به عنوان یکی از دستاوردهای انقلاب اسلامی عنوان کرد: علیرغم افزایش جمعیت در کشور و وجود حدود 3 میلیون نفر بیکار بر اساس آمارهای رسمی و غیر رسمی اما نسبت شاغلین کشور ما به جمعیت کشور افزایش یافته است.

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی به صورت کمی به بررسی عملکرد انقلاب اسلامی ایران پرداخت و گفت: اولین شاخصی که ما شاهد افزایش ان هستیم، شاخص افزایش دستمزد کارگران است که با احتساب نرخ تورم در سال 1357، 18 هزار و 921 تومان بوده است یعنی روزانه مزد کارگران 21 هزار تومان بوده است و ماهانه 567 هزار تومان بوده است در حالیکه امروز نرخ مزد کارگران تقریبا 2 برابر شده است و روزانه 37 هزار تومان و ماهانه 1 میلیون و 100 هزار تومان حداقل دستمزد کارگران است.

سنجری درباره افزایش تعداد شاغلین دانشگاهی مطرح کرد: نسبت شاغلین دانشگاهی به کل شاغلین استان از 3.5 درصد درسال 57 به 24.5 درصد در سال 97 افزایش یافته است که 7 برابر ارتقا را نشان میدهد.

 وی درباره تعداد شرکت‌های تعاونی و اعضای آن افزود: تعداد شرکت‌های تعاونی ثبت شده در استان از 207 شرکت تعاونی در سال 57 به 13 هزار و 800 تعاونی در سال 97 افزایش پیدا کرده است یعنی تقریبا 66 برابر شده است و همچنین تعداد اعضای تعاونی های ثبت شده در استان نسبت به جمعیت ان از 3.47 درصد به 65.8 درصد ارتقا یافته است که 19 برابر شده است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی ادامه داد: تعداد افراد برخوردار شده از مقرری بیمه بیکاری در حال حاضر 18 هزارو 786 نفر هستند و همچنین سواد کارگران در بنگاه های بالای 50 نفر کارگر از 65 درصد به 98 درصد ارتقا پیدا کرده است .

وی درباره اقداماتی که در حوزه رفاهی صورت گرفته است، بیان کرد: در حوزه رفاهی موفق شدیم بیش از 11 مجموعه فرهنگی و ورزشی در سطح استان در دوران انقلاب ایحاد کنیم.

سنجری درباره تعداد تشکل‌های کارگری و کارفرمایی اظهار کرد: این تشکل‌ها که به عنوان بازوان اجرایی توسعه سه جانبه گرایی خصوصا در حوزه روابط کار هستند در ابتدای انقلاب هزار و 200 سندیکای کارگری در کل کشور تخمین زدیم اما امروز هزار و 175 تشکل که به تفکیک کارگری و کارفرمایی، 989 تشکل کارگری و 189 تشکل کارفرمایی در استان وجود دارد.
وی خاطرنشان کرد: تعداد افراد تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی که شامل بیمه شدگان و مستمری بگیران هستند قبل از انقلاب، 274 هزار نفر بوده اند و در حال حاضر به 2میلیون و 753 هزار نفر ارتقا یافته اند که نشان میدهد این عدد 10 برابر شده است.
 
سنجری ادامه داد: نسبت افراد تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی به جمعیت استان است از 20 درصد در سال 57 به 43 درصد ارتقا داشته است.

مدیرکل کار، تعاون و رفاه اجتماعی خراسان رضوی درباره تعداد بیمه شدگان و مستمری بگیران اصلی و تبعی تصریح کرد: تعداد بیمه شدگان اصلی و تبعی در سازمان تامین اجتماعی در استان از 251 هزار و 576 نفر به 2 میلیون و 375 هزار و969  نفررسیده است و همچنین تعداد مستمری بگیران اصلی و تبعی سازمان اجتماعی از 23 هزار و 236 نفر در سال 57 به 377 هزار و 576 نفر در سطح استان رسیده است و بیمه شدگان اصلی که ما در سازمان تامین اجتماعی داریم از 62هزار و 894 نفر در سال 57 به 876 هزار و 808 نفررسیده است.

 سنجری با اشاره به اینکه بعد از انقلاب اسلامی بحث مدیریت درمان تامین اجتماعی مطرح شد، خاطرنشان کرد: در حال حاضر 19 مرکز درمانی ملکی سازمان تامین اجتماعی در سطح استان وجود دارد که شامل 2 بیمارستان و 16 درمانگاه است.

وی درباره مراکز آموزش فنی و حرفه ای بیان کرد: در حوزه مراکز اموزش فنی و حرفه ای دولتی و ازاد در سال 57، 24 مرکز وجود داشت و در سال 97، 943 مرکز وجود دارد که یعنی 39.2 برابر افزایش داشته است همچنین تعداد حرفه هایی که این مراکز اموزش میدهند از 53 حرفه به هزار و 212 حرفه افزایش یافته است.
مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی درباره صندوق بیمه عشایر و روستاییان مطرح کرد: این صندوق از سال 84  تاسیس شده است که در حال حاضر حدود 146 هزار و 898 خانوار در سطح استان تحت پوشش این صندوق هستند و تعداد افرادی که از این صندوق مستمری میگیرند 9 هزار و 720 خانوار است.

سنجری درباره سازمان بهزیستی خاطرنشان کرد: در حوزه بهزیستی 170 هزار خانوار در سطح استان تحت حمایت این سازمان هستند که تعداد افرادی که مددجوی تحت پوشش بهزیستی هستند 490 هزار نفراست و تعداد کلینیک‌های مددکاری اجتماعی سازمان بهزیستی هم 46 عدد است که از سال81  با 3 مرکز آغاز به کار کرده است و در حال حاضر به 46 مرکز ارتقا یافته است.

وی افزود: تعداد سالمندان تحت پوشش حمایت سازمان بهزیستی 12 هزار و 947 نفر هستند و تعداد مراکز توانبخشی معلولین 165 مرکز در سطح استان است.

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی با بیان اینکه 35 برنامه جهت بزرگداشت چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی توسط این اداره برگزار خواهد شد، بیان کرد: این برنامه‌ها شامل جشن چلچراغ، سفر دکتر کبیری به استان جهت بازدید از مناطق محروم ، اولین نشست گفت‌وگوی اجتماعی، مسابقات ورزشی در رشته‌های مختلف، برگزاری دومین کارگاه آموزشی با عنوان فرزند پروری کارآفرینانه و ... است.

وی درباره عملکرد اداره روابط کار در 10 ماه اخیر گفت: تعداد دادخواست‌های واصله به هیات‌های تشخیص 8408  مورد در 10 ماه سال 1397  بوده است که نشان می‌دهد نسبت به مدت مشابه در سال قبل 29 درصد کاهش یافته چراکه موفق شدیم قبل از اینکه دادخواست در مراجع حل اختلاف مطرح شود به صورت توافق و سازش مشکل را حل کنیم.

سنجری ادامه داد: تعداد درخواست‌های واصله به هیات‌های حل اختلاف 4384 دادخواست در 10 ماه سال 1397 بوده است که نسبت به مدت مشابه 7 درصد کاهش داشته است.

او درباره نرخ مشارکت اقتصادی و نرخ بیکاری خراسان رضوی در سال 1397 تصریح کرد: در پاییز 97 نرخ مشارکت اقتصادی در استان 46.9 درصد بوده است که نسبت به فصل گذشته 4.8 درصد افزایش داشته است و همچنین نرخ بیکاری در پاییز 97 ، 9 درصد بوده است که 1.9 درصد کاهش را نشان می‌دهد.

سنجری ادامه داد: در پاییز 97 سهم اشتغال استان در بخش کشاورزی 19.2 درصد و در بخش صنعت 39.9 درصد و در بخش خدمات 40.9 درصد بوده است.

او با اشاره به حوزه اشتغال و کارآفرینی بیان کرد: 6296 مجوز مشاغل خانگی در 10 ماه اخیر صادر شده است که 5113مجوز مربوط به مشاغل خانگی مستقل و 1183 مجوز مربوط به مشاغل خانگی پشتیبان بوده است.

مدیرکل تعاون،کار و رفاه اجتماعی در خراسان رضوی با اشاره به حوزه تعاون گفت: 278 تعاونی در 10 ماهه سال جاری تشکیل شده است که برای حدود 4006 نفر فرصت شغلی ایجاد نموده اند و همچنین صادرات تعاونی ها در این مدت حدود 102 میلیون دلار بوده است که نسبت به مدت مشابه 155 درصد افزایش داشته است.

او درباره عملکرد مدیریت اجتماعی در 10 ماهه سال جاری افزود: 2998 کارگر از امکانات و تسهیلات رفاهی برخوردار شده‌اند و اجرا و توزیع 3 مرحله طرح حمایت غذایی به مناسبت عید نوروز 97 و ماه مبارک رمضان 97 در استان برای بیش از یک میلیون نفر از مشمولان در نظر گرفته شده بود.
اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
طبق اعلام معاون درمان سازمان تامین اجتماعی؛

منشی الکترونیک در مراکز تامین اجتماعی ایجاد شد

طبق اعلام سرپرست سازمان تامین اجتماعی؛

تعداد بیمه‌شدگان اتباع خارجی چند نفر است

مدیرعامل صندوق تامین خسارت‌های بدنی کشور خبر داد:

بخشودگی جرایم بیمه شخص ثالث همه وسایل نقلیه

ارسال نظر