بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۱۷ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۷
مدیرعامل سمات گفت: سابقه محدود در تسویه بورس‌های کالایی به ویژه بورس انرژی باعث بروز برخی مشکلات در نحوه معاملات این بورس شده بود.
کد خبر : ۱۸۸۰۰۵

سابقه محدود در بورس انرژی باعث روز برخی مشکلات

به گزارش بورس نیوز، سعید رضوانی فرد در کارگاه آموزشی آشنایی با سامانه جامع تسویه بازار فیزیکی بورس انرژی با بیان اینکه یکی از وظایف مهم شرکت سپرده‌گذاری مرکزی طبق قانون بازار اوراق بهادار فراهم کردن زیر ساخت‌های قبل و بعد از معاملات است، افزود: با توجه به سابقه چند 10 ساله در معاملات اوراقی، زیرساخت‌های تقریبا قابل قبولی در این زمینه طراحی و پیاده سازی شده است.

عضو هیات مدیره سمات ادامه داد: اما سابقه محدود در تسویه بورس‌های کالایی به ویژه بورس انرژی باعث بروز برخی مشکلات در نحوه معاملات این بورس شده بود.

رضوانی‌فرد خاطرنشان کرد: در همین رابطه، تیم مدیریتی شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اواسط سال گذشته طراحی یک سامانه جامع تسویه بازار فیزیکی بورس انرژی را در دستور کار خود قرار داد و بیش از ۱۲۰ هزار نفر ساعت کار کارشناسی بر روی سامانه جدید انجام شد تا دغدغه فعالان بورس انرژی برطرف شود.

قائم مقام مدیرعامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی افزود: در سامانه جدید تمام تسویه معاملات نقدی، اعتباری، شرایطی و کلیه عرضه‌های انجام شده در بورس انرژی شامل نفت خام، محصولات پتروشیمی، فیزیکی و ... به صورت مکانیزه و الکترونیکی قابل انجام خواهد بود.

وی بیان کرد: در طراحی و پیاده سازی این سامانه از نرم افزارهای روز دنیا استفاده شده به طوریکه قابلیت ارتقا و تغییرپذیری زیادی دارد و به راحتی می‌توان بنا به درخواست کاربران بخش‌هایی به این سامانه اضافه کرد و قابلیت اتصال هزاران کاربر بورس انرژی در سطح کشور به آن وجود دارد.

رضوانی‌فرد گفت: ذینفعان سامانه جدید تسویه بورس انرژی سه گروه کارگزاران، بورس انرژی و شرکت سپرده‌گذاری مرکزی خواهند بود که برای هر یک از آنها، پنل‌های اختصاصی طراحی شده است تا به سهولت بتوانند از امکانات این سامانه بهره ببرند.

وی تجمیع اطلاعات مورد نیاز کارگزاران در قالب یک سامانه یکپارچه، پیاده سازی مدل حساب وکالتی و افزایش مدیریت وجه نقد، امکان توسعه سامانه مطابق با نیازمندی‌های روز و ابزارهای مالی جدید، امکان دریافت اطلاعات معاملات بلافاصله پس از تایید ناظر و امکان تسویه در همان لحظه، ارائه داشبوردهای مدیریتی جهت انواع گزارش‌ها، کاهش ریسک عملیاتی و حذف کنترل و تایید دستی، برقراری ارتباط با سایر سامانه‌ها، افزایش شفافیت‌ها، کاهش زمان اجرای عملیات و امنیت بالای سامانه را از مهم ترین ویژگی‌های سامانه جدید تسویه بورس انرژی اعلام کرد.

رضوانی فرد در پایان سخنان خود از همکاری مدیران و کارشناسان سازمان بورس، بورس انرژی، کانون کارگزاران، شرکت مدیریت فناوری و شرکت‌های کارگزاری برای طراحی و پیاده سازی این سامانه قدردانی و اظهار امیدواری کرد این شرکت بتواند با همکاری ارکان مختلف بازار سرمایه، سایر سامانه‌ها را به روز رسانی کند و ارتقا دهد.

در ادامه این کارگاه آموزشی تمامی سازوکار، فرآیندها و نحوه معاملات سامانه جدید تسویه بورس انرژی برای نمایندگان شرکت‌های کارگزاری تشریح شد تا آنها بتوانند از این سامانه به خوبی استفاده کنند.

سامانه جامع تسویه بازار فیزیکی بورس انرژی در مراسمی که در روزهای آینده با حضور مدیران ارشد بازار سرمایه برگزار خواهد شد، به طور رسمی رونمایی می‌شود.


اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
طبق آمار شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه؛

ارزش صندوق‌های قابل معامله به بیش از 254هزار ریال رسید

برای افزایش همکاری میان اعضا طراحی شد؛

راه‌اندازی پلتفرمی در بستر فناوری اطلاعات

در شرکت سپرده گذاری مرکزی ایران اتفاق افتاد؛

سمات عضو ACG شد

ارسال نظر