بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۱۷ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۰
کارشناس بازارهای مالی در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

عدم اطمینان به جریان های نقدی آتی/ بازار به گزارش‌ها روی خوش نشان نداد

عدم اطمینان به ارزش جریان های نقدی آتی شرکت ها، تاثیر گزارش های مثبت عملکرد شرکت ها را خنثی کرد.
کد خبر : ۱۸۸۰۱۲
عدم اطمینان به جریان های نقدی آتی، قوی تر از گزارشات عملکرد فعلی*
به گزارش بورس نیوز باوجودآنکه گزارش‌های عملکرد بعضی صنایع تا این لحظه نگران‌کننده نبوده، ولی قیمت سهم‌ها گویای عدم اقبال بازار به گزارش‌ها است. برای مثال هم گزارش ۹ ماهه و هم گزارش عملکرد دی‌ماه شرکت فولاد مبارکه اصفهان، حاکی از رشد درآمد و سودآوری این شرکت است؛ ولی قیمت سهم رشدی نداشته است.

میثم رادپورکارشناس بازارهای مالیدر گفت‌وگو با بورس نیوز، در خصوص تأثیر گزارش‌های 9 ماهه بر سهام شرکت‌ها گفت: گزارش‌های نوعاً خوب از آب درآمده است و بازار ازاین‌جهت خوب است. همچنین ارزش هر شرکت بر اساس ارزش فعلی جریان‌های نقدی آتی شرکت تعیین می‌شود و این رابطه به‌صورت همیشگی ادامه دارد.

وی افزود: در حال حاضر که بازار با نگرانی‌هایی همراه است جریان‌های نقدی آتی شرکت با عدم اطمینان جدی روبرو است و باوجودآنکه گزارش‌های 9 ماهه، مطلوب از آب درآمده و امیدوارکننده است؛ اما بازار به این گزارش‌های به‌راحتی اکتفا نخواهد کرد. با در نظر گرفتن شرایط و نگرانی‌های موجود، تداوم ایجاد چنین جریان‌های نقدی در شک و تردید است. واقعیت این است که این گزارش‌های برای مقطعی خوب است ولی در خصوص ماه‌های بعد و سال‌های بعد وضعیت چطور خواهد بود. ازآنجاکه بازار اطمینان خاطر ندارد که لزوماً شرکت‌ها با همین فرمان پیش رفته و سود عملکرد شرکت‌ها به همین منوال ادامه دارد، به گزارش‌های ۹ ماهه روی خوش ‌نشان نداده است.

رادپور تصریح کرد: اگر بازار بخواهد تصویر کامل‌تری از وضعیت آینده شرکت‌ها به دست آورد، ناچار است افق پیش‌بینی خود را گسترش دهد؛ چراکه این گزارش‌های مربوط به گذشته است والان صحبت از این است که در آینده چه اتفاقی خواهد افتاد. با نگرانی‌های بازار، عدم اطمینان به تداوم روند سودآوری شرکت‌ها همچون گزارش‌های 9 ماهه، مشهود است و به همین دلیل بازار به گزارش‌های منتشرشده روی خوش‌ نشان نداده است.

این کارشناس بازارهای مالی در خصوص نگرانی‌های بازار اظهار داشت: اگر بپذیریم که متغیر ارز می‌تواند شوک‌هایی را به وجود آورد، هنوز در یک دوره پر نوسان هستیم چون در دورانی هستیم که برآوردها و پیش‌بینی‌ها را برای ما سخت کرده است.

هنوز مشخص نیست که در سال 98، اگر تهدیدهای آمریکا علیه ایران عملی شود و حلقه تحریم‌ها تنگ‌تر گردد؛ انتظار داریم بر اساس افق پیش روی ما درآمدهای ارزی محقق شوند یا خیر. به همین دلیل زمانی که چنین متغیری، قیمت‌ها را در بازار جابجا می‌کند در این رابطه نگرانی‌هایی وجود خواهد داشت و طبیعی است که بازار سرمایه این نگرانی‌ها را در بازار فعلی منعکس کند و اخبار خوب کوتاه‌مدت را به‌منزله تداوم رشد بلندمدت در نظر نگیرد.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر