بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۱۷ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۰
بازار بورسی که در سکوت سازمان، بر محور شرکت‌های زیان‌آور و ورشکسته می‌چرخد.
کد خبر : ۱۸۸۰۴۴

رقابت عجیب شرکت‌ها در زیان‌سازی : مخفی شدن مدیران نالایق پشت ضعف نظارت و مصوبه‌های غیرکارشناسیبازار بورسی که در سکوت سازمان، بر محور شرکت‌های زیان‌آور و ورشکسته می‌چرخد**کدال**

به گزارش واحد تحقیق و مطالعات بورس نیوز، شاید این روزها مهمترین اخباری که در میان فعالین بازار سرمایه نقل قول می‌شود، احتمال تجدید ارزیابی دارایی‌های شرکت‌های زیان‌آور و ورشکسته‌ای است که سالیان سال به دلیل ضعف مدیریت و نالایقی مدیران خود، حجم بالایی از بدهی و زیان را به ارمغان آورده‌اند.

مدیران شرکت پتروشیمی آبادان با چنان اشتیاقی این روزها مشغول انتشار چند باره گزارش‌های بی توجیه طرح توجیهی افزایش سرمایه خود هستند که فراموش کرده‌اند که با این تجدید ارزیابی‌ها نمی‌توان بدهی سنگین این شرکت به شرکت‌های تهیه کننده مواد اولیه، سهامداران و ...، تسویه کرد.

رقابت عجیب شرکت‌ها در زیان‌سازی : مخفی شدن مدیران نالایق پشت ضعف نظارت و مصوبه‌های غیرکارشناسیبازار بورسی که در سکوت سازمان، بر محور شرکت‌های زیان‌آور و ورشکسته می‌چرخد**کدال**

پس از آنکه با انتشار گزارش افزایش سرمایه مدیران شرکت پتروشیمی آبادان در تاریخ 12/08/1397 به دلیل نداشتن اسناد مالکیت زمین‌های مورد تجدید ارزیابی، نتوانستند موفق به اخذ مجوز از سازمان بورس شوند، در جدیدترین گزارش خود به طرز عجیبی اینبار با تجدید ارزیابی مجدد زمین‌های دارای سند خود و البته تجهیزاتی که دیگر قابلیت حتی تولید محصول هم ندارند، همان میزان افزایش سرمایه را روانه سامانه کدال کردند.

مهندسی صورت‌های مالی و گزارشات کارشناسان رسمی دادگستری در سال‌های اخیر به دلیل ضعف‌های نظارتی در سازمان‌های نظارتی به یکی از رشته‌های پر طرفدار فضای اقتصادی تبدیل شده است. تقریبا می‌توان گفت در بخش عمده ای از تخلفات مالی چه در شرکت‌های بورسی نظیر «‌های وب»، «پتروشیمی آبادان»، «سایپا» و ...، همیشه پای کارشناسان رسمی دادگستری در میان است.

حال باید دید در چنین شرایطی آیا شاهد مخالفتی از سوی سازمان بورس با این اقدامات عجیب شرکت‌های زیانده و بانک‌های ورشکسته خواهیم بود و یا این سازمان همانند گزارشات قبلی شرکت‌ها، نظارت خود را فدای سهم سازمان از کارمزد معاملات این شرکت‌ها خواهد کرد.

لازم به یادآوری به مدیران شرکت پتروشیمی آبادان است که اگر تجهیزات این شرکت ارزشی داشتند در گزارشات توجیهی افزایش سرمایه پیشین این شرکت، کاهش شدید درآمدهای عملیاتی، تولید زیر ظرفیت، خرید محصولات میانی و شناسایی زیان‌های سنگین بر گردن تجهیزات فرسوده این شرکت انداخته نمی‌شد.

نگاهی به مقایسه میزان حقوق و دستمزد و مواد اولیه مصرفی دلایل اصلی این میزان زیان انباشته را مدیران این قبیل شرکت‌ها بهتر نشان می‌دهد و چه بسا با رعایت چنین اقداماتی دیگر نیازی به افزایش چشمگیر زیان برای توجیه‌دار نمودن افزایش سرمایه‌های بی‌فایده نخواهد بود.



اشتراک گذاری :
ارسال نظر