بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۱۷ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۲
عضو کمیسیون برنامه، بودجه محاسبات مجلس گفت:

پرداخت 960هزار میلیارد تومان یارانه آشکار و پنهان

عضو کمیسیون برنامه، بودجه محاسبات مجلس گفت: از سال 89 تا سال 96 بالغ بر 960 هزار میلیارد تومان یارانه آشکار وپنهان پرداخت شده که از این رقم حدود 320 هزار میلیارد تومان یارانه آشکار به مردم داده شده است.
کد خبر : ۱۸۸۰۷۶

پرداخت 960هزار میلیارد تومان یارانه آشکار و پنهان

به گزارش بورس نیوز، غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی با اشاره به اینکه قانون هدفمندی به اهدف خود دست نیافته است، گفت: از سال 89 تا سال 96 بالغ بر 960 هزار میلیارد تومان یارانه آشکار وپنهان پرداخت شده که از این رقم حدود 320 هزار میلیارد تومان یارانه آشکار به مردم داده شده است.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه ومحاسبات مجلس با بیان اینکه یارانه نقدی از موارد یارانه آشکار و سوبسید سوخت یارانه پنهان است، اظهار داشت: در شرایطی یارانه به مردم پرداخت می‌شود که یا تاثیری بر زندگی آنها ندارد یا به دلیل عدم شفافیت مردم اطلاعی از یارانه ندارند.

نماینده مردم رشت در خانه ملت در خصوص یارانه پنهان مثال زد و ادامه داد: هر لیتر بنزین متناسب با نرخ فوب خلیج فارس 37 سنت است که اگر نرخ دلار را 10 هزار تومان در نظر بگیریم قیمت هر لیتر بنزین باید 3 هزار و 700 تومان شود در حالی که مردم بنزین را هزارتومان تهیه می‌کنند.

وی با بیان اینکه دولت برای هر لیتر بنزین 2 هزار و 700 تومان یارانه می‌پردازد، بیان داشت: از این رو اگر قیمت بنزین 500 تومان شود در واقع دولت باید 3 هزار و 200 تومان یارانه بنزین بدهد که در واقع از جیب مردم بر می‌دارد و از سوی دیگر مردم از پرداخت چنین یارانه ای بی اطلاع هستند.

جعفرزاده ایمن آبادی با تاکید براینکه قانون هدفمندی به هدف اصلی خود نرسید، اظهار داشت: قانون هدفمندی به منظور منطقی کردن استفاده از حامل‌های انرژی بوده است، بارها گفته ام از که ریل هدفمندی فاصله گرفته ایم، زاویه ما در ابتدا با ریل هدفمندی شاید 5 تا 6 درجه بود اما به مرور زمان فاصله بیشتر شده که باید به ریل هدفمندی برگردیم.

این نماینده مجلس با بیان اینکه چند هدف با قانون هدفمندی یارانه‌ها تعقیب می‌شد، گفت: یکی از اهداف منطقی کردن قیمت‌های حامل‌های انرژی بود تا موجبات صرفه‌جویی را فراهم کند، همچنین با توجه به محدودیت منابع، پول کمتری را برای حامل‌های انرژی خرج کنیم تا به جای اینکه سوبسید بدهیم منابع را در جای دیگر هزینه کنیم به نظر از ابتدای امر توزیع کردن این پول و پخش کردن هر چه درآمد کسب کرده‌ایم اشتباه بوده است.

وی با تاکید بر اینکه قانون هدفمندی این نیست که اجرا می‌شود، گفت: فارغ از اینکه باید 50 درصد یارانه نقدی و غیرنقدی توزیع شود، ماده 7 این قانون گفته است که قانون تامین اجتماعی تهیه شود، در واقع با قانون تامین اجتماعی باید نیازمندان، بی‌سرپرستان، بدسرپرستان و معلولین تحت پوشش قرا گیرند چرا که قرار است با هدفمندی درآمد دولت افزایش پیدا کند.

جعفرزاده ایمن آبادی در این باره که آیا مجلس می‌تواند برای اجرای دقیق قانون هدفمندی کاری کند، بیان کرد: همه این مسائل از عدم بیان مسائل است و اضطراب از اینکه مردم اعتراض کنند و رای ندهند، نشأت می‌گیرد، اگر به مردم بگویم درآمد کشور چه میزان است و چه خرج‌هایی داریم مردم انتظار و خواسته‌هایشان را متناسب با درآمدها می‌کنند.

این نماینده مجلس ادامه داد: مردم باید بدانند در این چند سال با فروش اوراق مشارکت کشور را بدهکاری کرده ایم و باید در سال آینده 8 هزار میلیاردتومان سود سررسید این اوراق را پرداخت کنیم.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس اظهار داشت:مردم اگر بدانند اصلاح ساختار اقتصادی رقم زده می‌شود و پول‌ها در جای خود هزینه خواهد شد مردم حتما رای می‌دهند اما برای این کار فرد شجاعی می‌خواهیم که وابسته به رای نباشد و واقعیت‌ها را به مردم بگوید.


اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس:

یارانه‌های پنهان باید هدفمند و شفاف شوند

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس مطرح کرد:

بورس کالا، مبنای مکانیزم عرضه و تقاضا و کشف قیمت واقعی

ارسال نظر