بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۱۷ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۷:۳۰
ساعت پنج و نیم عصر امروز نیم‌نگاهی دارد به چراغ خاموش با سند منگوله‌دار تا ضرورت ایجاد شرایط ویژه بورس انرژی برای فعالان بخش خصوصی.
کد خبر : ۱۸۸۰۹۹
به گزارش بورس‌نیوز، در خانه اقتصاد ایران ما، امروز برادران خوب و بد زیادی در کنار هم نشسته‌اند اما گویا فضا برای برادران بدی همچون تورم، رکود و .. زیاد بوده و برادران خوبی مانند ثبات نتوانستند جای خود را بازکنند.

این مثال در تمامی فضاهای اقتصادی کشور حاکم بوده و بورس نیز یکی از آنهاست؛ در اقتصاد و بازارهایی که ثبات را در خود نمی‌بینند باید نهادهای ناظری سرکار باشند سهامداران خرد، از این بازار دل‌زده نشوند و نگویند از ماست که بر ماست و چرا مکان سرمایه‌گذاری را یک‌چهارراه جابه‌جا کرده و از فردوسی به حافظ آمدیم؛ بازار این روزها شاهد بازی حقوقی‌هاست، چراکه تا نشانه‌های رشد می‌آید عرضه‌های سنگین این قشر چنان خطر ترمزی بر تابلوی معاملات می‌آندازد که رفتن تازه‌واردها را از ماندن، به‌صرفه‌تر می‌کند.

سوال اینجاست که حقوقی‌ها در کدام صف می‌جنگند؟!

چراغ خاموش با سند منگوله‌دار

معنای چراغ خاموش را دیشب کاملا متوجه شدیم، آخرین خمیازه‌های قبل از خواب همراه شد با شب‌نامه‌ای در دل کدال؛ گزارش توجیهی هیات مدیره برای افزایش سرمایه 459درصدی از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها آمد؛ البته در گزارش قبلی زمین‌های بدون سند را یادمان نرفته و دیشب گویا یا زمین سند‌دار آوردند یا زمین‌ها سنددار شده است.

مهندسی صورت‌های مالی و گزارش‌های کارشناسان رسمی دادگستری در سال‌های اخیر به دلیل ضعف‌های نظارتی در سازمان‌های نظارتی به یکی از رشته‌های پر طرفدار فضای اقتصادی تبدیل شده است. تقریبا می‌توان گفت در بخش عمده ای از تخلفات مالی چه در شرکت‌های بورسی نظیر «‌های وب»، «پتروشیمی آبادان»، «سایپا» و ...، همیشه پای کارشناسان رسمی دادگستری در میان بوده است.

کودک خردسال در انتظار بازی‌ نفتی

بورس‌انرژی می‌خواهد در فضای جدید کاری کند کارستان اما فعلا در بُن‌بستی تنگ گیر کرده که راهی برای رهایی ندارد؛ این فضا کاملا همانند توپی مقابل پای مدیرانی شده که در یک تعارف، باعث ایجاد بورس‌ انرژی شدند.

صحبت‌های شخص نخست نفتی کشور کاملا نشان داد که بازی عمیقی پُشت بورس‌انرژی خوابیده و این توپ، فعلا قصدی برای گل شدن ندارد؛ لزوما سازمان‌های فربه دولتی دلشان شریک نمی‌خواهد، وزارت نفت، وزارت اقتصاد، بورس‌انرژی و ... هر کدام بازی برد-برد را به منزله خود می‌بینند و از نردبان پوسیده قدرت خود هم نمی‌خواهند پایین آیند.

اما بورس‌انرژی گویا بدون زمین‌مانده و حتی چهارمین عرضه آن نیز چنگی بدل نزد؛ این شرکت جوری خود را محصور کرده که حتی نمی‌توان به مدیران آن نزدیک شد تا راهکاری برای آینده این بازار را از سوی این مسئولین جُست. بهتر از مدیران این شرکت از پشت پرده بیرون آینده زیرا بورس‌انرژی متروک برای کشوری که نام بزرگترین صادرکننده نفت و گاز را به خود اختصاص داده اصلا مناسب نیست و باعث به شوخی گرفتن بازار سرمایه می‌شود.

بورس‌انرژی باید شرایطی ایجاد کند که شاید وزارت نفت بخواهد این بازار و فعالان بخش‌خصوصی را در زمین نفتی، بازی دهد؛ فعلا که وزارت نفت، یک نه بسیار محکمی گفته که مسئولین بازاری اصلا نمی‌خواهند قبول کنند و شاید این خواب، بسیار شیرین است زیرا حتی نفتی‌ها در نشست‌های آنها حاضر نمی‌شوند.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر