بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
جمعه ۱۹ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۲
کارشناس بازار مسکن در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

اصلاح فرمول مالیاتی املاک، افساری برای مهار قیمت مسکن

اصلاح مالیات ها، با مقاومت هایی روبرو خواهد شد؛ ولی اصلاح مالیات ها همزمان با فرهنگ سازی در این خصوص، نتیجه بهتری در بر خواهد داشت.
کد خبر : ۱۸۸۱۱۳
به گزارش بورس نیوز، طبق آمارهای اتحادیه صنف مشاوران املاک، روند نزولی معاملات خرید و فروش مسکن تداوم داشته و در ۱۵ روز نخست بهمن ماه امسال، تعداد معاملات خرید و فروش مسکن در شهر تهران نسبت به مدت مشابه سال قبل افت تقریبا ۵۴ درصدی داشته است. این در حالی است که قیمت ها کماکان سیر صعودی دارد. قیمت مسکن در شهر تهران از ابتدای سال ۱۳۸۶ تا کنون رشد بیش از ۸۵۰ درصدی داشته و با توجه به عدم تناسب افزایش قیمت مسکن با قدرت خرید مردم، به نظر می رسد این بازار نیازمند توجه جدی دولت و کنترل قیمت دارد.

محمد مهدی خرسندنیا کارشناس بازار مسکن در گفتگو با بورس نیوز در این خصوص بیان کرد: معاملات بازار املاک حتما در یکی دوسال آینده با رکود مواجه خواهد بود، ولی به نظر می رسد افزایش قیمت مسکن ادامه خواهد داشت.

وی افزود: با توجه به وابستگی اقتصاد کشور به نفت، نوسانات فروش نفت نرخ ارز را در کشور دستخوش تغییر قرار می دهد. اگر چه افزایش قیمت املاک با جهش نرخ ارز منطقی نیست؛ ولی این وضعیت در کشور ما سابقه داشته و با افزایش نرخ ارز، قیمت مسکن نیز بالا می رود. در نظر داشته باشید که به رغم افزایش نرخ مصالح ساختمانی، بهای تمام شده مسکن آنقدر افزایش نداشته که جهش قیمت مسکن را توجیه کند.
اما سازندگان مسکن معتقدند قیمت مسکن متناسب با نرخ ارز افزایش نداشته و مقایسه نرخ مسکن با نرخ ارز و انتظار افزایش قیمت بیشتر مسکن، می تواند موجب تدام روند صعودی قیمت مسکن باشد.

این کارشناس بازار مسکن در رابطه با راهکارهای کنترل قیمت مسکن گفت: در بعضی کشورها، شهرداری ها قیمت پایه املاک هر منطقه را تعیین میکنند و معاملات، بر اساس عرضه و تقاضا و امکانات املاک با کمی نوسان نسبت به قیمت پایه، صورت می گیرد. با وجود آنکه این موضوع چندین بار در کشور ما هم پیشنهاد شده، ولی به دلیل نگاه سرمایه گذاری به بازار املاک، این موضوع مورد توجه قرار نگرفته است.

وی اضافه کرد: مهمترین مشکل در بازار مسکن، نگاه سرمایه گذاری به این بازار بوده و دولت باید تمهیداتی بیندیشد که بازار مسکن را از بازارهای سرمایه گذاری جدا کرده و قیمت ها کنترل شود. اصلاح نظام مالیاتی راهکاری است که باید مد نظر قرار بگیرد. مادامی که مالکان مسکن می توانند از جهش های چند برابری مسکن بهره ببرند، قیمت ها کنترل نخواهد شد. قیمت مسکن افزایش می یابد، بدون آنکه مالیات املاک افزایش یابد. مالیات ها باید در حدی باشد که بازدارنده جهش قیمت املاک باشد و سرمایه گذاری در این حوزه با استراتژی کسب بازدهی چند برابری توجیه نداشته باشد. بدون شک در صورت اصلاح فرمول های مالیاتی املاک و تعیین مالیات معقول و منطقی، قیمت املاک کنترل خواهد شد. کما اینکه این تجربه در سایر کشورها همچون ترکیه نیز موثر بوده است. همچنین باید متناسب با خدمات شهری، از مالکان مالیات اخذ شود. در حال حاضر تفاوتی بین مالیات دریافتی از مناطق مختلف نیست و شهرداری ها عمدتا از محل فروش تراکم کسب درآمد می کنند. در حالی باید مالکان متناسب با خدمات شهری که از آن برخوردار هستند، مالیات بپردازند.

وی در خاتمه تصریح کرد: البته اصلاح مالیات ها، با مقاومت هایی روبرو خواهد شد؛ ولی اصلاح مالیات ها همزمان با فرهنگ سازی در این خصوص، نتیجه بهتری در بر خواهد داشت.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر