بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۸:۳۹
دو خودروساز بزرگ کشور «ایران خودرو» و «سایپا» به ترتیب 29074 و 22769 میلیارد تومان بدهی به بار آورده که رقم بسیار سرسام‎آوری است. در چنین شرایطی، قرار شده تا در مرحله نخست 4000 میلیارد تومان وام به این دو شرکت پرداخت گردد اما نکته جالب توجه آنجاست که با کل بدهی‎های این دو می‎توان پروژه‎های بسیار عظیم و درآمدزا به مرحله اجرا درآورد.
کد خبر : ۱۸۸۱۲۴

به گزارش واحد سنجش و راه حلهاری رفتاری در بازار (آبسیم) بورس نیوز، دو خودروساز بزرگ کشور اوضاع بسیار نامساعدی دارند و دخل و خرج آنها با یکدیگر سازگاری نداشته و تاکنون نتیجه فعالیت این دو شرکت، انباشته شدن مبلغ بدهی حدود 52000 میلیارد تومان بوده است.

در این اوضاع و احوال، قرار شده برای چندمین بار در طول دورههای اخیر به این دو تسهیلاتی کلان اعطا گردد تا بلکه چرخ تولید بچرخد و اندکی از زیاندهی آنها کاسته شود. 

افزایش نرخ فروش خودرو نیز یکی دیگر از راهکارهای تکراری بوده که تقریبا هر ساله اجرایی می‎شود و به نوعی، کمبود و کسری‎های خودروسازان از جیب مردم عادی تأمین می‎گردد.

اما همانند دورههای گذشته این اقدام تنها یک مسکن موقت است و حکم تنفس مصنوعی دارد. حال این وضعیت تا چه زمانی ادامه خواهد یافت، اللهُ اعلم! به نوعی صنعت خودروسازی کشور با چنگ و دندان حفظ شده و انرژی، سرمایه و نقدینگی بسیاری را معطوف خود کرده اما نباید فراموش کرد این صنعت مریض نیاز به درمان اساسی، سخت و بلکه دردآور دارد نه تزریق مُسکن.

سوال این است که با میزان بدهی دو غول خودروسازی کشور، چه پروژههایی را میتوان به اجرا درآورد؟! پروژههایی که میتواند درآمدزایی بالا به همراه داشته باشد و افراد بسیاری را به اشتغال خود درآورد!

با کل بدهی‎های «ایران خودرو» و «سایپا» چه پروژه‎هایی می‎توان اجرا کرد؟
اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
مجید
United States of America
شنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۴
کشور ما با بیش از 80 میلیون جمعیت با دو شرکت خودروساز و کشور کره با حدود 51 میلیون جمعیت با 6 شرکت صنعتی که خودروسازی هم جزئی از فعالیت آنان می باشد و تولیدات و خدمات آنها در آمریکا، اروپا و اغلب کشورهای جهان خریدار دارد، صنعت ما هم به حول الهی روزی پیشرفت خواهد کرد.