بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۲۱ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۸:۵۸
عضو هیئت مدیره انجمن فولاد در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

جهش ۵ هزار درصدی حجم تولید فولاد در ۴۰ سال/ نباید فولاد درگیر چالش صادراتی شود

در این ۴۰ سال علاوه بر رشد چشمگیر صنعت فولاد به لحاظ حجمی، از نظر کیفی هم موفقیت بسیاری حاصل شده و محصولات فولادی متنوع با کیفیت بالا و مطابق استانداردهای بین المللی در کارخانجات تولیدی بزرگ تولید می شود.
کد خبر : ۱۸۸۱۵۶
جهش ۵ هزار درصدی حجم تولید فولاد در ۴۰ سال

به گزارش بورس‌نیوز، صنعت فولاد یکی از پایه‌های مهم اقتصاد هر کشوری بوده و حتی مصرف سرانه فولاد به عنوان شاخصی جهت ارزیابی صنعتی بودن یک کشور محسوب می‌شود. 

با توجه به ذخایر غنی سنگ آهن و نیز تعدد کارخانجات تولیدکننده انواع فولاد و حجم قابل توجه صادرات انواع فولاد در سال های اخیر، باید گفت صنعت فولاد یکی از صنایع استراتژیک کشور قلمداد می شود. 

به نظر می رسد رشد و شکوفایی این صنعت در سال های پس از پیروزی انقلاب کلید خورده و در واقع صنعت فولاد، از جمله صنایعی است که در چهل سال گذشته، عملکرد مطلوبی داشته است.

رضا شهرستانی عضو هیات مدیره انجمن فولاد در گفت‌وگو با بورس‌نیوز در خصوص روند صنعت تولید فولاد از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی تا کنون بیان کرد: قبل از پیروزی انقلاب اسلامی، ظرفیت تولید صنعت فولاد حدود ۵۰۰ هزار تن بوده اما در سال جاری با تولید ۲۵ میلیون تن فولاد، رتبه دهم دنیا در تولید فولاد را کسب کرده‌ایم. 

وی افزود: در این ۴۰ سال علاوه بر رشد چشمگیر صنعت فولاد به لحاظ حجمی، از نظر کیفی هم موفقیت بسیاری حاصل شده و محصولات فولادی متنوع با کیفیت بالا و مطابق استانداردهای بین المللی در کارخانجات تولیدی بزرگ تولید می‌شود؛ البته محصولات فولادی کم کیفیت نیز در کشور تولید می‌شود و نمی توان گفت تمامی محصولات فولادی تولیدی در کشور، از کیفیت بالا برخوردار هستند. 

این کارشناس فولادی ادامه داد: کیفیت محصول تولیدی بستگی به میزان سرمایه گذاری هر واحد دارد. در طی این چهل سال، دوران دولت هفتم و هشتم، بهترین دوران صنعت فولاد محسوب می‌شود. 

شهرستانی اظهارکرد: در آن دوره به رغم افت شدید قیمت نفت، حمایت مطلوبی از صنعت فولاد به عمل آمد و تصمیمات مناسبی هم اتخاذ شد. با وجود اجرای طرح مسکن مهر در دولت نهم، تقاضای فولاد افزایش داشت و واردات فولاد صورت گرفت؛ ولی افزایش قیمت ها در آن دوره حباب بود و مشکلات از همان دوران آغاز شد.

این فعال صنعت فولاد در ادامه گفت: البته باید نقاط ضعف و قوت را در کنار هم در نظر گرفت و فقط به ذکر نقاط قوت نپرداخت. احداث پروژه هایی مثل شرکت فولاد مبارکه در سال های قبل از انقلاب برنامه ریزی شده بود و قرار بود شرکت فولاد مبارکه اصفهان در شهر بندرعباس احداث شود که از مزیت دسترسی به دریا جهت تسهیل روند واردات مواد اولیه و صادرات محصولات استفاده شود؛ اما با شروع جنگ با عراق، این پروژه در شهر اصفهان احداث شد که از امنیت بالاتری برخوردار باشد. اگر چه استراتژی احداث بزرگترین مجتمع فولادسازی کشور در منطقه اصفهان، سیاست صحیحی نبود؛ اما در آن دوران تامین امنیت کارخانه و دوری از حملات دشمن موجب اتخاذ چنین تصمیمی شد. نتیجه این تصمیم نادرست، مشکلات زیست محیطی و کم آبی در شهر اصفهان بوده است. 

شهرستانی در خصوص پیش بینی روند آینده صنعت فولاد گفت: نکته حائز اهمیت این است که با توجه به شرایط اقتصادی، تقاضای فولاد در کشور کاهش داشته و مصرف فولاد در کشور به حدود ۱۳ میلیون تن در سال رسیده است. به این ترتیب تقریبا دو برابر نیاز بازار داخل، فولاد تولید می‌شود و اگر نتوان مازاد تولید را روانه بازارهای صادراتی کرد، حتما با چالش جدی مواجه خواهیم شد. 

وی در پایان خاطرنشان کرد: تحریم‌ها، روند صادرات را تحت تاثیر قرار داده و در حال حاضر احتمال کاهش صادرات، مهمترین دغدغه صنعت فولاد محسوب می شود. در صورت تداوم تحریم ها، صنعت فولاد با مشکل جدی مواجه شده و احتمالا بسیاری از واحدهای فعال فولادی در معرض تهدید قرار خواهند گرفت.
اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
در کارخانه فولادسازی بردسیر انجام شد؛

رکورد تولید روزانه 12 ذوب متوالی

عملکرد این شرکت معدنی در سال مالی گذشته بررسی شد؛

سودسازی 982 ریالی به ازای هر سهم / رشد 60درصدی میانگین نرخ فروش

در روز جاری صورت گرفت؛

کاهش 50 سنتی قیمت نفت خام برنت

نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس مطرح کرد:

بهره برداری از 99 واحد مسکن مهر تا پایان سال

ارسال نظر