بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۲۱ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۱
سهم صادرات از میزان کل فروش در سال‎های اخیر روند صعودی به خود گرفته و از 10 درصد در سال مالی 94 به بیش از 29 درصد در سال مالی اخیر رسیده و دروازه‎های جدیدی را پیش روی خود دارد اما در این مسیر نیاز به برخی اصلاحات احساس می‎شود.
کد خبر : ۱۸۸۱۵۷

بر اساس بررسیهای واحد سنجش و راه حلهای رفتاری در بازار (آبسیم) بورس نیوز، شرکت سیمان هرمزگان به موجب موقعیت جغرافیایی خود، از مزیت صادرات برخوردار است و هزینههای حمل و نقل کمتر از سایر شرکتهای رقیب است.

سهم صادرات از میزان کل فروش در سالهای اخیر روند صعودی به خود گرفته و از 10 درصد در سال مالی 94 به بیش از 29 درصد در سال مالی اخیر رسیده است.

محصولات این شرکت سیمانی به 5 کشور (بنگلادش، عمان، تانزانیا، هند و سومالی) ارسال میگردد.

آیا این سیمانی به پیش‎بینی‎های خود می‎رسد / بازاری جدید در تیررس «سهرمز»

با توجه به قدرت صادرات مطلوب «سهرمز» به نظر میرسد میتواند بازارهایی همچون «قطر» را نیز در دست گیرد؛ به خصوص در شرایط کنونی که مناسبات و مراودات سیاسی این کشور با دیگر کشورهای عربی به چالش کشیده شده است.

همانطور که در تصویر ذیل مشاهده میکنید، حجم سیمان صادراتی در سال مالی منتهی به آبان 97 با کاهش نسبت به سال مالی قبل مواجه شده که یکی از دلایل مهم آن را میتوان اعمال دور جدید تحریمها برشمرد. اما شرکت در سایر زمینههای فروش بهتر عمل کرده و توانسته کسری صادرات را جبران نماید.

آیا این سیمانی به پیش‎بینی‎های خود می‎رسد / بازاری جدید در تیررس «سهرمز»

افزایش رقابت شرکتها و تولید مازاد بر مصرف سیمان در کشور باعث حضور شرکتهای فعال در صنعت سیمان در بازارهای خارجی شده است. 

با توجه به شرایط خاص بازارهای خارجی، تحریمهای اعمال شده و رکود حاکم بر کشور و همچنین روند کاهشی قیمتهای جهانی، منجر به کم‎رنگ شدن حضور «سهرمز» در بازارهای صادراتی شده است.

با همه این اوصاف، این شرکت پیگیر اجرای طرح احداث کارخانه آسیاب سیمان در یکی از کشورهای منطقه است که قدمی بزرگ در مسیر درآمدزایی تلقی میشود.

نکته قابل ذکر این است که این شرکت جنوبی برآورد کرده در سال مالی منتهی آبان 98 بتواند با فروش 2 میلیون تن سیمان و کلینکر در بازارهای داخلی و خارجی، به درآمدی بیش از 3000 میلیارد ريال دست یابد که حدود 40 درصد بیش از درآمد تحقق یافته سال مالی 97 است.

حال باید متنظر ماند و دید «سهرمز» از پس تحقق این میزان درآمد در شرایط تحریمی و رکودی برمیآید یا خیر؟!

فاصله ساختار فروش این شرکت در سایر شرکتهای هم‎گروه مؤید این موضوع است که هزینههای تولید در دورههای اخیر روند افزایشی داشته و حدود 7 درصد از میانگین سایر شرکتها بالاتر است. بنابراین برای رسیدن به سطوح بالاتر سود، باید هزینههای خود را تحت کنترل درآورد.

آیا این سیمانی به پیش‎بینی‎های خود می‎رسد / بازاری جدید در تیررس «سهرمز»

علاوه بر این، نسبت هزینههای اداری، عمومی و فروش به کل درآمدهای عملیاتی 19 درصد است و بیش از 10 درصد از میانگین گروه بالاتر میباشد.

اما نکته مثبت، صفر بودن هزینه مالی است؛ جایی که در گروه 9 درصد از درآمد فروش را در خود میبلعد.

در مجموع میتوان گفت که اگر «سهرمز» بتواند بر هزینههای خود مسلط شود و راه فروش خارجی را بر خود هموارتر سازد، به رقمهای بهتری در سودسازی دست خواهد یافت.


اشتراک گذاری :
ارسال نظر