بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۲۱ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۲
عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت:

رتبه 13 ایران در صادرات گاز طبیعی

عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: ایران در صادرات گاز طبیعی رتبه 13 را در دنیا دارد هرچند این رتبه چندان قابل فخر نیست اما در قبل از انقلاب همین میزان صادرات این نوع از گاز وجود نیز نداشت و اگر دست دشمنان از منطقه کوتاه شود صادرات انرژی ایران می‌تواند تاثیرات فوق‌العاده‌ای در اقتصاد ایجاد کند.
کد خبر : ۱۸۸۱۵۸

رتبه 13 ایران در صادرات گاز طبیعی

به گزارش بورس نیوز، سیدعلی ادیانی با اشاره به دستاوردهای 40 ساله انقلاب در حوزه نفت و گاز، گفت: یکی از نکات برجسته پس از انقلاب اسلامی در قیاس به سال 57 به قبل در حوزه نفتی و گازی عبارت است از اینکه در سال 57، حدود 145 میلیارد و 94 هزار بشکه اکتشاف نفت خام صورت گرفته است اما این میزان تا پایان سال 95 به 156 میلیارد بشکه رسیده است، ذخایر قابل استحصال گاز طبیعی شناسایی شده در سال 57، نیز حدود 75/ 12تریلیون مترمکعب بود و این میزان تا پایان سال 95 به 7/32 تریلیون مترمکعب رسیده است.

نماینده مردم قائم‌شهر، سوادکوه و جویبار در خانه ملت به ظرفیت اسمی پالایشگاه‌ها و تولید انواع فرآورده‌ها میان سال 57 تا 95 اشاره کرد و ادامه داد: ظرفیت اسمی سال 57 با 140هزار بشکه در روز بوده است و اکنون به هزار و 752 هزار بشکه افزایش یافته، همچنین تولید انواع فرآورده 74/99 میلیون لیتر در روز در سال 57 بود که سال 95 به 1/270 میلیون لیتر در روز رسیده است.

وی روند تغییرات شاخص‌های کلیدی بخش گاز را نیز توضیح داد: در سال 57 روند تغییرات شاخص‌های کلیدی بخش گاز به لحاظ تولید با 144 میلیون مترمکعب در روز در سال 96 به 8/845 میلیون مترمکعب در روز رسیده، این در حالی است که در سال 57 صادرات گاز صورت نمی‌گرفت اما اکنون در روز 13 هزار 227 میلیون مترمکعب گاز به برخی از کشورهای همسایه صادر می‌شود.

ادیانی با بیان اینکه حوزه شبکه‌های گازرسانی تقریبا پس از انقلاب 11درصد رشد داشته‌ است، افزود: ایران در صادرات گاز طبیعی رتبه 13 را در دنیا دارد هرچند این رتبه چندان قابل فخر نیست اما در قبل از انقلاب همین میزان صادرات این نوع از گاز وجود نیز نداشت و اگر دست دشمنان از منطقه کوتاه شود صادرات انرژی ایران می‌تواند تاثیرات فوق‌العاده‌ای در اقتصاد ایجاد کند.

عضو کمیسیون انرژی مجلس با تاکید بر اینکه ایران رتبه دوم را در ذخایر گاز طبیعی در جهان دارد و رتبه سوم تولید گاز طبیعی نیز تا سال 97 از آن ایران است، گفت: ازجمله دستاوردهای 40 ساله انقلاب اسلامی در تعداد مجتمع‌های پتروشیمی در میزان ظرفیت و عملکرد تولید این مجتمع‌ها نهفته است چراکه تعداد 6 واحد پتروشیمی در سال 57 در پایان سال نود و شش به 53 واحد رسیده است و ظرفیت تولید نیز از 1/3 میلیون تن به 64 میلیون تن در سال 96 افزایش یافته، درواقع حدودا 6/20 برابر شده است. همچنین عملکرد تولید پتروشمی سال 57 حدود 6/1 و اکنون 6/53 رسیده که به معنای 33 و نیم برابر است که این پیشرفت فوق‌العاده است.

عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس با یادآوری اینکه در بحث صادرات و فروش داخلی محصولات پتروشمی، این فروش تا سال 57، شیصد هزار تن بود که میزان 22 هزار 827 هزار تن رسیده است، گفت مقدار فروش داخلی محصولات کشاورزی از 570 هزار تن در قبل انقلاب به 17 هزار 470 هزار تن که نزدیک به 31 برابر می‌شود در این مجموعه رشد داشته‌ایم.

ادیانی با اشاره به اینکه جایگاه صنعت پتروشیمی در اقتصاد ملی ایران رشد چشمگیری داشته است، توضیح داد: اکنون سهم پتروشیمی در صادرات غیرنفتی 26 درصد است که 8 برابر سال 57 شده است.

عضو هیات رئیسه کمیسیون تلفیق بودجه سال ۹۸ مجلس در ادامه بیان کرد: تمام این تفاوت درصدها و پیشرفت‌ها در کشوری اتفاق افتاد که 8 سال جنگ و 40 سال تحریم به آن تحمیل شد و همچنین نظام سلطه و دارای صنعت مرتبط با نفت و گاز از ارائه اقلام و وسایل مربوطه به ایران دریغ کرده و تمام وسایل توسط دانشمندان ایرانی ساخته شده‌اند.


اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری پتروشیمی ایرانیان گفت:

طرح توسعه پتروشیمی ایلام در مدار بهره برداری

در 11ماهه سال جاری صورت گرفت؛

40میلیارد دلار صاردات غیرنفتی ایران

مدیر روابط عمومی و امور بین الملل شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس خبر داد:

بهره‌برداری از طرح جدید صنعت پتروشیمی در اندیمشک

ارسال نظر