بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۲۲ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۵
کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس نیوز تاکید کرد:

عدم خوشبینی به بازگشت بازار/ آماده باش حقوقی ها برای تامین نقدینگی

صنعت بانکداری، صنعتی با مزیت فوق العاده برای بازار سرمایه نیست و باید بیشتر به صنایع معدنی، پتروشیمی و پالایشگاهی و دارویی اهمیت دهیم.
کد خبر : ۱۸۸۱۹۲
به گزارش بورس نیوز، به رغم خوشبینی هایی که در ماه های قبل نسبت به گروه بانکی و خودرویی وجود داشت؛ این گروه ها در هفته های اخیر رشدی نداشته اند. سایر گروه های بازار نیز با توجه به احتمال ریزش صادرات، چشم انداز مثبتی ندارند. روزهای کشدار و رخوت انگیز زمستان، انگیزه ای برای ورود نقدینگی جدید به بازار سرمایه نمی گذارد.

محمدرضا سرافراز یزدی، کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس نیوز در خصوص وضعیت بازار و پیش بینی ها تا پایان هفته بیان کرد: در حال حاضر چشم انداز بازار سرمایه، دارای ابهام است. با توجه به اخبار مثبت چند روز اخیر، از قیمت نفت گرفته تا کامودیتی ها و رویدادهای سیاسی، به نظر می رسد که بازار باید بتواند رشدی خوب و منطقی داشته باشد؛ ولی بازار هم اکنون از این ابهامات و نبود نقدینگی رنج می برد و کم حجم است و بهبودی برای بازار تا روزهای پایانی سال متصور نیستم.

وی در پاسخ به این سوال که «برای روزهای پایانی سال ممکن است که رشدی در شاخص داشته باشیم؟» گفت: بسیاری از حقوقی ها نیاز به تامین نقدینگی دارند و اگر فکر کنیم حقوقی های بازار، بازیگران مهمی هستند، با توجه به نیاز به نقدینگی، آنها احتمالا در صف فروش بیشتر ظاهر شوند. ممکن است متغیرهای جهانی مانند قیمت کامودیتی ها و نرخ ارز مثبت باشد؛ ولی حرکت بازار سرمایه در گرو ورود نقدینگی اثرگذار است. در کل نسبت به رشد بازار سرمایه و بازگشت شاخص به سقف های قبلی چندان خوش بین نیستم.

این فعال بازار سرمایه در پیش بینی وضعیت خودرویی ها و بانکی ها اظهار داشت: علیرغم افزایش نرخ خودرو و حمایت های دیگری که دولت از این صنعت به عمل آورده، از جمله منابعی که می خواهند در اختیار قطعه سازان قرار دهند، ساختار مالی شرکت های قطعه سازی به گونه ای است که به لحاظ بنیادی جذابیتی ندارند و صرفا بابت اخبار افزایش سرمایه شرکت ها و خروج آنها از شمول ماده 141 قانون تجارت، نوساناتی ایجاد می کنند؛ اما این گروه نمی تواند صنعت پیشرویی باشد.

وی افزود: هرچند وضعیت بانک ها نسبت به گذشته در حال بهبود است، ولی وضعیت عملکرد بانک ها کماکان همچون گذشته است. اگر جذب سپرده بانک ها بهبود پیدا کند، گام موفق و مثبتی در راستای بهبود عملکرد بانک ها خواهد بود. از طرفی بازار منتظر خبرهای مربوط به بحث افزایش سرمایه و تسعیر ارز و شناسایی سود حاصل از تسعیر ارز بانک ها است. اینها ابهاماتی است که بازار منتظر قطعیت تحقق آنها است. افزایش سرمایه بانک ها از دو محل است: از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی ها و همچنین از محل سود تسعیر ارز دارایی ها و باید دید که این اتفاق رخ خواهد داد یا خیر.

سرافراز در خاتمه تصریح کرد: در نهایت باز هم صنعت بانکداری، صنعتی با مزیت فوق العاده برای بازار سرمایه نیست و باید بیشتر به صنایع معدنی، پتروشیمی و پالایشگاهی و دارویی اهمیت دهیم.
اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
هاشم
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۲۴ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۳:۰۲
سلام
دور و تسلسل بازاردرسالهای قبل هم همینطور بود.
خریدهای شب عیدعمده ترین عامل برگشت بازاراست .
ضمن اینکه بازارسکه هم رونق گرفته وباعث کمبودنقدینگی دربازارسرمایه شده .
دیگراینکه خودروییهاهیچ جذابیتی برای تقسیم سوددرمجمع ندارند.
بانکهاهم دچارعوامل درونی و برونی هستند.