بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۲۳ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۳
معاون فناوری اطلاعات بانک ایران زمین خبر داد:

توفیق بانک ایران‌زمین برای دستیابی به راهکارهای اجرای بلاک‌چین

معاون فناوری اطلاعات بانک ایران زمین گفت: این بانک بسترهای مناسب و زیرساخت های لازم را برای فعالیت فین تک ها و استارت آپ ها فراهم کرده تا با استفاده از دانش روز آنها، فناوری های همچون بلاک چین توسعه پیدا کند.
کد خبر : ۱۸۸۲۴۱
به گزارش بورس نیوز، فرهاد اینالوئی درباره وجود زیرساخت های فناوری بلاک چین در کشور و نظر دستگاه های ناظر بر فعالیت های بانکی همچون بانک مرکزی درباره این فناوری، گفت: نگاهی که نظام بانکی به بلاک چین دارد یک نگاه کنجکاوانه است. یعنی یک تکنولوژی در دنیا به نام بلاک چین آمده که بر اساس سیستم های توزیع شده فعالیت می کند.

وی افزود: اینکه در سیستم بانکی، بلاک چین چه کاربردی دارد؟ هنوز اظهار نظر درباره آن زود است چون در هیچ کجای دنیا هیچ سرویس بلاک چین تاکنون عملیاتی نشده است و فقط سیستم ارز رمزها و بیت کوین ها از آن استفاده می کند. بعد از اینکه بانک ها از این حالت کنجکاوی بیرون آمدند احتمالا به سوی تحقیق و توسعه حرکت می کنند.

اینالوئی ادامه داد: در مرحله تحقیق و توسعه؛ بانک ها از سرویس های توزیع شده استفاده می کنند تا بتوانند آنها را سریع تر به مشتریان برسانند.در وهله اول این اجرای این مرحله در سیستم بانکی به دلیل هزینه های سنگین بسیار سخت خواهد بود.

وی یکی از راهکارهای کاهش هزینه در این سیستم را واگذاری برخی خدمات بلاک چین به استارت آپ ها و فین تک ها دانست و گفت: استارت آپ ها و فین تک ها می توانند دراین زمینه خدماتی را تعریف کنند و اگر در سیستم بانکی قابلیت عملیاتی شدن را داشت در این سیستم پیاده سازی شود. استارت آپ ها برای اینکه بتوانند خدمات بلاک چین را ارائه دهند نیازمند زیرساخت است که این زیرساخت ها می بایست از سوی بانک ها فراهم شود. در واقع بانک ها بخشی از خدمات خود را در اختیار استارت آپ قرار می دهند تا بتوان از طریق آنها سرویس های بلاک چین ارائه شود.

معاون فناوری اطلاعات بانک ایران زمین ادامه داد: آنچه که اخیرا تحت عنوان «آی زد بوم» رونمایی شد که در واقع هدیه بانک ایران زمین به نظام دیجیتال کشور است این امکان را فراهم کرده است که استارت آپ ها به زیرساخت های سرویس در بانک دسترسی داشته باشند. بعد از این دسترسی، می توانند بر اساس دانش، ابتکارات و نوآوری های که دارند خدمات بلاک چین را هم ارائه دهند.

وی ادامه داد: باید منتظر ماند تا مراکز نوآوری و استارت آپ ها در این زمینه چه خواهند کرد. بانک ایران زمین زیرساخت اجرای این فناوری را آماده کرده و در اختیار استارت آپ ها قرار داده است.
اینالوئی اظهار داشت: یک اشتباهی که سیستم بانکی در این زمینه دارد این است که بعضی از مسائل و مواردی که تاکنون مغفول مانده را می خواهد بر اساس بلاک چین جبران کند. به عنوان مثال ما در کشور امکان امضاء و گواهی دیجیتال در سیستم بانکی وجود ندارد. چیزی که امروز به ذهن بانک ها رسیده، شاید این است که احراز هویت یا امضاء دیجیتال را در بستر بلاک چین اجرا کنند در حالی که این موضوع راهکار عملیاتی بهتری دارد که هزینه های کمتری هم خواهد داشت.

نظام کارمزدها، ناعادلانه است

معاون فناوری اطلاعات بانک ایران زمین در پاسخ به این سئوال که راهکار برون رفت از چالش اصلی نظام پرداخت یعنی کارمزد، چیست، تاکید کرد: قطعا یکی از مهم ترین چالش های نظام پرداخت کارمزدها است. کارمزدها هم اکنون بسیار وضعیت ناعادلانه ای دارد. سئوال اصلی این است که در نهایت چه کسی باید کارمزدها را بپردازد؟ جواب منطقی این سئوال این است که کسی که از این سرویس استفاده می کند باید کارمزد آن را نیز پرداخت کند. اما الان در نظام کارمزدها اینگونه نیست و هرجایی که نتوانسته اند کارمزد را از سرویس گیرنده دریافت کنند پرداخت کارمز را به نظام بانکی واگذار کرده اند که هزینه هنگفتی معادل 10 هزار میلیارد تومان در سال است.

وی ادامه داد: زیان این مسئله به مشتریان بانک ها برخورد می کند و باعث می شود نرخ تمام شده پول در بانک ها بالاتر برود و تسهیلات گرانتری در اختیار مشتریان قرار بگیرد. کارمزد باید از گیرنده سرویس اخذ شود و این شرایط ناعادلانه به پایان برسد.

فین تک ها نیازهای مشتری را بهتر می شناسند

فین تک ها و استارت آپ تا چه میزان می توانند اکو سیستم بانکی را تغییر دهند؟ فرهاد اینالوئی در پاسخ به این سئوال گفت: در اکو سیستم بانکداری دیجیتال غیر از بانک و مشتری هم با فین تک و تکنولوژی روبرو هستیم. چون فین تک ها به مشتریان نزدیکتر هستند می توانند نیازهای آنان را بهتر بشناسند. از آن سمت بانک ها امکان توسعه محصولات را به سرعت ندارند بنابراین فین تک ها می توانند حلقه های واسطه ای خوبی باشند.

وی ادامه داد: مشکلی که در این راه وجود دارد این است که درست است که فین تک با مشتری ارتباط نزدیکتری دارد اما خدمات و سیستم های بانکی را به خوبی نمی شناسد بنابراین تمام تمرکز فین تک ها بر روی سیستم پرداخت است در حالی که خدمات بانکی تنها پرداخت نیست و این موضوع جزئی از خدمات بانک ها است. بانک ها خدمات متونع بسیاری دارند که فین تک ها، کم یا اصلا ورود نکرده اند.

اینالوئی تصریح کرد: با آشنایی فین تک ها به سیستم های بانکی و خدمات متنوع بانک ها، خدمات مورد نیاز بانکداری به مشتریان از جمله تسهیلات آسان با سرعت و روند مطلوب تری ارائه شود. البته بانک ها هنوز سیستم های مناسبی را برای ارائه به فین تک ها آماده نکرده اند.
وی در پایان درباره وضعیت تراکنش های بانک ایران زمین هم گفت: حدود 97 درصد تراکنش های بانک ایران زمین در خارج از شعبه انجام می شود و باور کنید اگر سیستم احراز هویت دیجیتال عملیاتی شود تمامی تراکنش های این بانک در خارج از شعبه انجام خواهد شد.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر