بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۲۳ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۹
نماینده سابق ایران در اوپک مطرح کرد؛

بورس کالای ایران، در مسیر رشد

نماینده سابق ایران در اوپک می گوید: امروزه قیمت بسیاری از محصولات استراتژیک از طریق معاملات بورسی به سراسر دنیا مخابره می شود که این روند مزایای فراوانی را برای کشورهای دارای بورس مرجع دارد؛ ما نیز در ایران باید با ایجاد مشوق هایی، زمینه رشد عرضه محصولات در بورس کالای ایران را فراهم کنیم تا بتوانیم در حوزه صادرات و اثرگذاری بر قیمت های منطقه ای بهتر عمل کنیم.
کد خبر : ۱۸۸۲۴۹
به گزارش بورس نیوز، محمدعلی خطیبی به اثرات مثبتی که مکانیسم بورس کالا برای صنایع مختلف به خصوص پتروشیمی و فرآورده های نفتی به همراه داشته اشاره کرد و به باشگاه خبرنگاران جوان گفت: طی سال های گذشته شاهد ضابطه، نظم و کشف قیمت ها براساس عرضه و تقاضا در معامله فرآورده های نفتی و پتروشیمی بوده ایم به طوریکه شفافیت به وجود آمده در روند دادوستدها بی سابقه بوده است که دلیل این اتفاق ها، عرضه محصولات در بورس کالاست.

 نماینده سابق ایران در اوپک با بیان اینکه امروز بسیاری از کشورها با استفاده از ظرفیت های بورس های کالایی، بر قیمت های منطقه ای و بین المللی تاثیر می گذارند و ما نیز باید این رویکرد را دنبال کنیم، گفت: شمار زیادی از قیمت محصولات استراتژیک از طریق معاملات بورسی به سراسر دنیا مخابره می شود که این روند مزایای فراوانی را برای کشورهای دارای بورس مرجع دارد.

به عقیده خطیبی، افرادی که به دنبال رقابت سالم هستند و از شفاف شدن آمار معاملات خود هراس ندارند، همواره حامی بورس هستند و از این رو مسوولان ارشد اقتصادی نیز همواره باید بر جذابیت های بورس به منظور حضور شرکت ها و کالاهای بیشتر بیافزایند.

نماینده سابق ایران در اوپک با بیان اینکه آمارها و روند معاملات، بیانگر روند رو به رشد بورس کالای ایران است، افزود: بنده معتقدم باید با ایجاد مشوق هایی، زمینه رشد عرضه ها و ورود بازیگران جدید داخلی و خارجی را در بورس کالا بیشتر کرد زیرا هر چه دامنه رقابت گسترده تر و شمار بازیگران بیشتر باشد، شاهد شفافیت بیشتری در معاملات خواهیم بود.

خطیبی با اشاره به اینکه فاصله گرفتن از معاملات پر ابهام در صنعت پتروشیمی که واسطه رونق معاملات در بورس کالا رقم خورده است، اتفاقی ارزشمند در اقتصاد ما به شمار می رود، گفت: اگر فعالان صنعت با مشکلی در روند معاملات بورس کالا روبه رو می شوند، باید با بررسی مشکل در کارگروه های مشخص در جهت رفع آن مشکل و بهبود جریان دادوستدها تلاش کنند.

وی افزود: تجربیات مثبت از بورسی شدن محصولات پتروشیمی و فرآورده های نفتی باعث شده تا شاهد عرضه چند نوبت نفت خام در بورس انرژی باشیم که در صورت اجرای قدرتمند، این عرضه ها می تواند راهی برای رشد فروش این کالا به شکل سالم و شفاف باشد.

خطیبی در پایان اظهار داشت: یکی از مزایای عرضه یک محصول در بورس کالا، انحصارشکنی یک تولیدکننده است. چراکه وقتی آمار شفاف می شود، امکان رفتار سلیقه ای و بازی عرضه کننده در بازار وجود ندارد؛ از این رو وقتی معامله محصولی خارج از بورس انجام می شود، امکان نظارت بر عملکرد شرکت ها نیز به مراتب پایین می آید و آن زمان است که زمینه برخی سوء استفاده ها برای عده ای خاص مهیا می شود؛ از این رو تاکید می شود که دولت با ایجاد مشوق هایی برای ورود شرکت ها به بورس کالا و عرضه محصولاتشان در این بازار، زمینه شفافیت حداکثری و جلوگیری از هرگونه فسادی را مهیا کند.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر