بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۲۳ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۷:۳۰
ساعت پنج و نیم عصر امروز نیم‌نگاهی دارد به مسیری در جاده حقیقی‌ها تا خروج از بازار پایه.
کد خبر : ۱۸۸۲۸۹
به گزارش بورس‌نیوز، پس از مدت‌ها که مسئولین وعده‌های بعیدی می‌دادند و بازار روی آن سخن تره هم خرد نمی‌کرد، به تازگی شاهد اتفاقات تازه‌ای شده‌ایم؛ رئیس جدید میرداماد چهره جدیدی در بین اشخاص تاثیرگذار بازار بوده و توانسته به صفحه شطرنج اقتصاد کشور ورود مناسبی را داشته باشد، اما هرچند حتی به ظاهر هم که شده، تاثیر حرف‌های این رئیس جدید در بازار نمایان می‌شود و شاید بگوییم چون تابه‌‌حال ملاک سخنان آقای رئیس، ارزی بوده و کلید نرخ ارز نیز در جیب خود اوست، اما با نگاهی دیگر می‌توان اینگونه برداشت کرد که بازار از این پس از کاراکتری جدید تاثیر می‌گیرد.

خروج نظامی‌ها، آری یا خیر

در دستور جدیدی رهبری نسبت به تصحیح اقتصاد و فرصت 4ماهه برخی تبصره‌هایی از سوی نهادهای مالی آمد نظیر آنکه « خروج نهادهای نظامی از فعالیت‌های اقتصادی غیرمرتبط»، فرمانی است که رهبر معظم انقلاب سال گذشته خطاب به نیروهای مسلح صادر کردند و این موضوع طی این 4ماه، دیگر باید اجرایی شود و رنگ واقعیت بگیرد.

در نگاه نخست، این سخن اصلا پایه و اساس نداشته چراکه نهادهای نظامی نمی‌توانند به یکباره زمین اقتصادی که در آن فعال بودند را خالی کنند و از سوی دیگر، زمانی که سخن از ورود به حوزه خودروسازی می‌شود، یعنی این زمین خالی بشو نیست.

مسیری در جاده حقیقی‌ها

در حالی که در هفته گذشته افزایش قیمت جهانی فلزات در کنار کاهش ریسک جنگ تجاری موجب حمایت از سهام کالایی بورس تهران شد.

اما نگاهی به بیشترین ورود نقدینگی‌ها می‌توان دریافت که سیمان، زغال‌سنگ، واسطه‌گری‌های مالی، زراعت و محصولات کاغذی بیشتری ورود نقدینگی را از سوی حقیقی‌ها به ثبت رساندند.
و در مقابل آن، با رسیدن به ایام پایانی سال و احتمال افزایش زیان‌های بانکی و پتروشیمی‌ها، سهامداران اقبالی به این دو گروه نشان نداده و آنها در انتهای جدول نقدینگی قرار گرفتند.

خروج از بازار پایه

شنیده‌ها از راه‌پله سازمان حکایت از آن داشته که بازار پایه تغییراتی را خواهد دید که البته تاثیر منفی آن و خروج سرمایه از این بازار کاملا مشهود بوده اما گفته شده که دامنه نوسان و تعداد روزهای معاملاتی تغییراتی را به همراه خواهد داشت که از جذابیت این بازار طبیعتا می‌کاهد و درخصوص خروج نقدینگی نیز بازار این روزها کاملا کرختی خود را نشان داده است.
اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۲۴ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۴
رهبری اینطورشما می گویید دستور ندادند اگر همین نظامی ها نبودند الان بسیاری از پروژ ها در زمین مانده بود وقتی چشم مسئولین وادداده ما به خارج است و یا پروژه ها را دست یک عده شرکت خصوصی ناکارامد می افتد سرمایه ملی از کشور خارج شده و تبدیل به ویلا شده و یا بیابانهای استرالیا را اباد می کنند