بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۲۴ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۲
رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی خراسان رضوی:

توسعه بورس کالا در گرو ورود عرضه کنندگان بین المللی به بازار

در کشور ما هم سرمایه گذاری وسیعی در صنایع پایین دستی گندم مانند آسیاب ها و انبارهای غلات و... انجام شده است.
کد خبر : ۱۸۸۲۹۷
به گزارش بورس نیوز، یکی از مهم‌ترین اقدامات توسعه‌ای تالار کشاورزی بورس کالا که در سال‌های اخیر تحولی چشمگیر در ارتقای جایگاه این بازار به همراه داشته، اجرای سیاست قیمت تضمینی محصولات کشاورزی و اصلاح سیاست خرید تضمینی محصولات کشاورزی از بستر تالار کشاورزی بورس کالا بوده است. در طرح قیمت تضمینی، دولت محصول را از کشاورزان خریداری نمی کند؛ بلکه متعهد می‌شود که بعد از عرضه محصولات کشاورزی در بورس کالا توسط کشاورزان، کشاورزان وجه فروش گندم در بورس کالا را نقدا دریافت کرده و مابه‌التفاوت مبلغ که یارانه دولت است، توسط دولت پرداخت گردد. به این ترتیب دیگر نیازی به پرداخت کل مبلغ خرید از سوی دولت نیست و تنها مابه التفاوت قیمت بورس و قیمت تضمینی پرداخت می شود و بار مالی دولت به میزان قابل توجهی کاهش می یابد.

علی شریعت مقدم عضو کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی خراسان رضوی در گفت‌وگو با بورس‌نیوز در خصوص روند عرضه گندم در بورس کالا بیان کرد: گندم می تواند مثل بقیه محصولات روند عرضه مطلوبی در بورس کالا داشته باشد. اما به دلیل اهمیت گندم در نان و قوت مردم، محصول خاص تری است و جزو محصولات تحت حمایت دولت است و ممکن است دوگانگی به وجود آورد.

 رئیس کمیسیون کشاورزی و آب اتاق بازرگانی خراسان رضوی ادامه داد: از یک سو در عمل، به دنبال شفافیت قیمت در بورس کالا هستیم و از سوی دیگر، گندم کالایی است که بخشی از مبلغ آن به عنوان یارانه از سوی دولت پرداخت می گردد؛ ولی در مجموع روند عرضه گندم، روند مناسبی است. چرا که در بخش های مختلف، صنایع گوناگون پایین دست زنجیره ارزش گندم هستند و در کشور ما هم سرمایه گذاری وسیعی در صنایع پایین دست گندم انجام شده است. مثلا در زمینه آسیاب ها، در زمینه انبار غلات، پالایشگاه غلات و سایر صنایع پایین دستی، بخش خصوصی سرمایه گذاری قابل توجهی انجام داده است. این حجم سرمایه گذاری نشان می دهد، در کنار ظرفیت های صنایع تبدیلی، تجمیع ظرفیت های بازار سرمایه هم می تواند مفید و موثر باشد و این جنبه مثبت و نقطه قوت این بخش است. 

 وی با اشاره به پتانسیل بورس کالا در کمک به روند صادرات و واردات گفت: در مواردی تولیدکنندگان محصولات غذایی، جهت کاهش بهای تمام شده، نیاز به حمایت بیشتری دارند و در مقابل، بعضی صنایع پایین دستی نیز نیاز به ورود موقت برای صادرات محصولات خود دارند. استفاده از ظرفیت ها و شفافیت بورس کالا می تواند کمک کند مواد اولیه به صورت راحت تر و گسترده تر به صنایع مربوطه برسد تا بتوانند هم نیاز بازار داخل را برطرف کنند و هم صادرات تسهیل شود.

شریعت مقدم در رابطه با راهکارهای توسعه بورس کالا عنوان کرد:  به نظر می رسد بهترین ابزارها، اقداماتی است که موجب شود هم مصرف کنندگان بزرگ گندم و هم بعضی عرضه کنندگان بین المللی آن جهت عرضه و تقاضا به بورس کالای ایران روی آورند.

 رییس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی خراسان رضوی در مورد قیمت‌گذاری احتمالی گندم در بورس‌کالا نیز گفت: مبادلات و قیمت های شفاف تر، موثر خواهد بود؛ زیرا شفافیت در نهایت منجر به تعیین قیمت می شود.
اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
کارشناس بورس‌کالا در گفت‌وگو با بورس‌نیوز اعلام کرد:

سامانه «گندم» سنگ بزرگ دولتی‌ها / عرضه زعفران آزمون خوبی برای اعتماد به بورس

تولید بنزین 36 میلیون لیتر در روز بیشتر می‌شود؛

«شستا» در سنگر نخست خودکفایی بنزین

در آخرین روز بهمن‌‎ماه ۹۷ رقم خورد؛

میزبانی بورس کالا از انواع مواد پلیمری

ارسال نظر