بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
جمعه ۲۶ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۴
در سال مالی مذکور، این شرکت بیشتر در لباس فروشنده ظاهر شد تا خریدار. عملکرد پرتفوی بورسی شرکت در مقایسه با بازار سهام در دوره 12 ماهه منتهی به آذر 97 بیانگر بازدهی بالا و عملکرد بهتر «پردیس» دارد. بررسی‎ها نشان می‎دهد که مجامع سالانه این شرکت برای سهامداران همواره جذاب بوده است.
کد خبر : ۱۸۸۳۵۰

بر اساس بررسیهای واحد سنجش و راه حلهای رفتاری در بازار (آبسیم) بورس نیوز، شنبه هفته آینده سهامداران شرکت «سرمایهگذاری پردیس» به شور مینشینند. اوج جذابیت مجمع سالانه برای سهامداران، سود نقدی قابل تقسیم است. روند سالهای گذشته این شرکت نشان از این دارد که در تقسیم سود، دستان پرچربی دارد و درصد قابل توجهی از سود شناسایی شده را بین سهامداران خود تقسیم میکند.

به این ترتیب، انتظار میرود همانند گذشته، در مجمع پیش‎رو رقمیدر حدود 500 ريال به عنوان سود نقدی تعیین گردد؛ هر چند که پیشنهاد اولیه هیأت مدیره، حداقل قانونی 10 درصد سود خالص شناسایی شده، است.

جذابیت بالای این شرکت برای سهامداران / سبقت «پردیس» از بورس

تقسیم سود بالا سبب شده تا نسبت سود انباشته به سرمایه چندان رقم بالایی نباشد. عملکرد دوره 12ماههه منتهی به آذر ماه 97 منتج به 627 میلیارد ريال سود انباشته شده که معادل 50 درصد سرمایه است.

اما به سراغ فاصله ساختار دارایی این شرکت از سایر شرکتهای هم‎گروه میرویم.

اختلاف عمده و اساسی «پردیس» از سایر شرکتهای هم‎گروه مورد بررسی، در سرفصل سرمایهگذاریهای بلندمدت است. این بخش حدود 60 درصد کل داراییهای گروه را تشکیل میدهد اما این شرکت هیچ مبلغی برای آن درنظر نگرفته و تمرکز خود را معطوف به سرمایهگذاریهای کوتاه مدت کرده است.

جذابیت بالای این شرکت برای سهامداران / سبقت «پردیس» از بورس

به نظر میرسد جهت بهبود وضعیت ترازنامه و ساختار سرمایهگذاریها باید نسبت به سرمایهگذاریهای بلندمدت نیز اقدام کند تا ریسک پرتفو کاهش یابد.

در طول دورههای اخیر، این شرکت بر میزان پرتفوی بورسی و غیربورسی خود افزوده است و کفه ترازو به سمت شرکتهای بورسی سنگینی میکند.

جذابیت بالای این شرکت برای سهامداران / سبقت «پردیس» از بورس

(ارقام به میلیارد ريال)

در سال مالی مذکور، این شرکت بیشتر در لباس فروشنده ظاهر شد تا خریدار؛ در مقابل خرید 1370 میلیارد ريال سهام شرکتهای بورسی، 1524 میلیارد ريال فروش انجام داد و به سود 473 میلیارد ريالی دست یافت.

عملکرد پرتفوی بورسی شرکت در مقایسه با بازار سهام در دوره 12 ماهه منتهی به آذر 97 بیانگر بازدهی بالا و عملکرد بهتر «پردیس» دارد.

ترکیب پرتفوی این شرکت به گونه چیده شده که بتای آن بالاتر از یک است. به همین جهت، ریسک پرتفو کمی بیش از ریسک کل بازار است که البته از سوی دیگر، منجر به کسب بازدهی بیشتر از شاخص شده است. از نظر شاخص ترینر عملکرد «پردیس» قوی‎تر از بازار بوده و همچنین شاخص جنسن بزرگتر از صفر بیانگر عملکرد بهتر پرتفوی در مقایسه با بازار دارد.

جذابیت بالای این شرکت برای سهامداران / سبقت «پردیس» از بورس

اشتراک گذاری :
ارسال نظر