بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
پنجشنبه ۲۵ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۳:۴۴
در اولین روز هفته پیش رو 5 درصد از سهام شرکت فروشگاه های زنجیره ای افق کوروش با قیمت 16.000 تا 16.950 ریال عرضه می شود. در این گزارش، نگاهی به عملکرد مالی این شرکت خواهیم داشت.
کد خبر : ۱۸۸۳۹۵

به گزارش بورس نیوز، سرمایه فعلی این شرکت که از زیرمجموعه های گروه صنعتی گلرنگ محسوب می شود و در سال 1388 تاسیس شده بالغ بر 1.000 میلیارد ریال و معادل 1 میلیارد سهام بوده و بیش از 6.429 نفر بعنوان پرسنل در این شرکت مشغول به فعالیت هستند.

موضوع فعالیت شرکت، خرده فروشی محصولات غذایی، پروتئینی، بهداشتی و سایر محصولات خرده فروشی بوده از طریق 1.140 فروشگاه شامل 955 فروشگاه عادی و 185 فروشگاه فرانشیز بوده که 891 فروشگاه در رهن یا اجاره این شرکت قرار دارد که متوسط عمر قراردادهای اجاره این واحدها، 5 سال و بهای متوسط اجاره بهای این واحدها شامل 548 میلیون ریال رهن و ماهیانه 125 میلیون ریال اجاره است.

ترکیب فروش محصولات شرکت بر اساس صورت‌های مالی 9 ماهه سال جاری، شامل فروش بیش از 35 هزار میلیارد ریال انواع محصولات خرده فروشی با ترکیب 42 درصد مواد خوراکی، 30 درصد مواد پروتئینی، 20 درصد مواد شوینده و 8 درصد سایر محصولات خرده‌فروشی است.

روند فروش، سود عملیاتی و سود خالص به همراه سایر موارد اصلی حیطه عملکرد شرکت در جدول زیر ارائه شده است:




نکات مهم جدول فوق را می توان در موارد زیر عنوان نمود:

1) فروش شرکت از سال 96 تا 99 به طور متوسط با رشد 50 درصدی پیش بینی  شده که علت این برآورد، پیش بینی رشد تعداد فروشگاه‌های شرکت و همچنین افزایش سهم از بازار شرکت از کل بازار خرده فروشی و به ویژه بازار گروه مواد غذایی و آشامیدنی است. لازم به ذکر است که در حال حاضر سهم فروشگاه‌های خرده فروشی از کل فروش خرده فروشی در سطح کشور 11 درصد است و این سهم در کشورهای توسعه یافته نزدیک به 70 درصد می باشد و این، نشانگر فضای رشد بالای فروش محصولات خرده فروشی در سطح فروشگاه هایی نظیر کوروش می باشد. بر اساس برآورد و چشم انداز شرکت، افق کوروش در نظر دارد که تعداد فروشگاه‌های خود را که در حال حاضر کمتر از 1.200 واحد بوده و تا پایان سال 1399 به بیش از 1.900 واحد افزایش دهد.

2. حاشیه سود عملیاتی و خالص شرکت همان گونه که در جدول فوق مشاهده می گردد، روند افزایشی قابل ملاحظه ای داشته که علت این امر، افزایش حجم فروش شرکت و ایجاد پتانسیل اخذ تخفیفات بیشتر از سوی عرضه‌کنندگان آن است.

بخش عمده ای از محصولات فروخته شده در فروشگاه‌های کوروش از شرکت‌های زیرمجموعه گروه گلرنگ تامین می گردد.

3. شرکت با خرید 58 درصد از سهام شرکت تجارت الکترونیک کوروش قصد دارد که فروش اینترنتی را نیز به قابلیت های فروش خود بیفزاید و این موضوع، عامل دیگر برآورد رشد فروش در سال های آتی در نظر گرفته شده است.

4. فروش 10 ماهه سال 1397 به مبلغ 40 هزار و 139 میلیارد ریال شناسایی شده که مبلغ فروش دی ماه، 4 هزار و 644 میلیارد ریال بوده است و شامل 42 درصد فروش مواد خوراکی، 30 درصد مواد پروتئینی و 20 درصد مواد شوینده بوده است.

گزارش ارزش گذاری شرکت توسط شرکت تامین سرمایه ملت انجام شده و با توجه به پیش بینی سود شرکت در سال های آتی، ارزش هر سهم شرکت در دو روش تنزیل جریان های نقدی آزاد سهامداران و روش تنزیل سود نقدی به ترتیب 28.451 و 24.033 ریال برآورد شده که میانگین ارزش این دو روش ، 26.287 ریال محاسبه شده و 5 درصد از سهام این شرکت با قیمت 16.000 تا 16.960 ریال در روز شنبه عرضه می شودکه این قیمت برای سهامداران خرد می تواند جذاب و همراه با سود منطقی باشد.

با توجه به برنامه‌های شرکت مبنی بر رشد کمی تعداد فروشگاه ها و استراتژی رشد پیوسته سهم بازار آن در کنار افزایش حجم تخفیفات دریافتی و کنترل و مدیریت هزینه های عمومی اداری، به نظر می رسد که رشد سودآوری شرکت در سال های آتی، حتی با ارقام بیشتری نسبت به پیش‌بینی‌های شرکت به وقوع بپیوندد.


اشتراک گذاری :
ارسال نظر