بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
پنجشنبه ۲۵ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۳:۴۹
رئیس بانک مرکزی درباره دلیل افزایش بدهکاری دولت به بانک مرکزی گفت‌: این بدهکاری بر اساس مصوبه مجلس شورای اسلامی است.
کد خبر : ۱۸۸۳۹۷
به گزارش بورس نیوز، عبدالناصر همتی گفت: دولت به برخی پیمانکاران بدهی داشته است و این پیمانکاران نیز به بانک‌ها بدهکار بودند.
 
 طبق مصوبه مجلس، دولت این بدهکاری‌ها را بر عهده گرفته و به همین دلیل بدهی دولت به بانک‌ها افزایش یافته است. وی درباره افزایش نقدینگی کشور خاطرنشان کرد: از اول امسال حدود 6/15 درصد افزایش نقدینگی داشته‌ایم که نسبت به سال گذشته خیلی تفاوت نداشته است.
 
وی ادامه داد: در کمیته سیاست‌گذاری ارزی تصمیم گرفتیم برای صادرکنندگانی که همکاری کرده و ارز خود را وارد سامانه نیما کرده‌اند مشوق‌هایی در نظر بگیریم که بخشنامه‌های آن از سوی بانک مرکزی اعلام می‌شود.
 
وی درباره اینکه آیا شعبه‌ای برای اجرای اینستکس ایجاد شده است، گفت: ما در حال ایجاد این شعبه هستیم. در همین حال در جلسه ماهانه مدیران عامل بانک‌ها با رئیس‌کل بانک مرکزی موضوع ضرورت تأمین سرمایه در گردش واحدهای تولیدی بررسی و تصمیمات لازم گرفته شد.
 
در این جلسه رئیس‌کل بانک مرکزی با برخی پیشنهادات مدیران بانک‌ها برای تقویت قدرت اعتباردهی بانک‌ها و نیز تسهیل ضوابط و نحوه دریافت تسهیلات سرمایه درگردش توسط واحدهای تولیدی فعال و خوش‌حساب موافقت کرد.
 
تصویب سامانه رفع تعهد ارزی واردکنندگان
 
در جلسه اخیر شورای پول و اعتبار بنا به پیشنهاد بانک مرکزی و برای پیشگیری از سوءاستفاده از تخصیص و تأمین ارز بابت واردات کالا به کشور، راه‌اندازی سامانه رفع تعهد ارزی وارد‌کنندگان توسط بانک مرکزی به‌تصویب رسید.
 
 در سنوات گذشته برخی سوءاستفاده‌کنندگان پس از طی مراحل قانونی نسبت به تخصیص و تأمین ارز اقدام می‌کردند و در مقابل، مطابق با ارز دریافتی کالا به کشور وارد نمی‌کردند. از طرفی به‌دلیل نبود یک سامانه منسجم به‌منظور ثبت فعالیت‌های واردکنندگان، امکان دسترسی بانک‌ها به عملکرد گذشته وارد‌کنندگان فراهم نبود.
 
همچنین وزارت صمت و اتاق‌های بازرگانی که کارت بازرگانی برای اشخاص صادر می‌کنند نیز اطلاعاتی درباره عملکرد تجاری واردکنندگان نداشتند. با اجرای سامانه یادشده، ایفای تعهد وارد‌کنندگان به‌عنوان یک شاخص اعتبارسنجی از سوی بانک‌ها و وزارت صمت و دیگر سازمان‌ها ارزیابی می‌شود که اشخاص متخلف از دریافت خدمات تا زمان رفع تعهد ارزی محروم می‌شوند.
 
بانک مرکزی اعلام کرد در راستای پیشگیری و مبارزه با رانت و فساد این سامانه یکی از گلوگاه‌های فساد را خواهد بست، همچنین بنا به اعلام بانک مرکزی، عملکرد بانک‌ها نیز در این‌باره ارزیابی خواهد شد و با بانک‌هایی که مشتریان آنها بیشترین آمار عدم ایفای تعهد ارزی  را داشته باشند نیز برخورد خواهد شد.
 
 بانک مرکزی اعلام کرد با دسترسی وزارت صمت به این سامانه امکان ثبت‌سفارش جدید برای اشخاص دارای تعهد ایفانشده وجود نخواهد داشت.
اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
در پنجاه و هشتمین مجمع بانک مرکزی مطرح شد؛

اظهارنظر جدید رییس کل بانک مرکزی درباره مدیریت بازار ارز

لیست صادرکنندگان بی‌توجه به مراجع قضائی می‌رود

دستورالعمل جدید بانک مرکزی برای صادرکنندگان ارز

ارسال نظر