بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۳
پرداخت ارز دولتی را به مصلحت تولیدکننده نیز نمی‌دانم چراکه عملا تولیدکننده سهم زیادی از ارز ارزان قیمت ندارد و تک نرخی شدن ارز، جلوی بسیاری از مشکلات و سوءاستفاده ها را خواهد گرفت.
کد خبر : ۱۸۸۴۹۴
سهم اندک صنعت دامپروری از ارز دولتی/ یکسان سازی نرخ ارز، راهکار ایجاد آرامش در بازار گوشت قرمز

به گزارش بورس‌نیوز، هر چند افزایش قیمت شیر و گوشت امسال ضربه مهلکی به مردم خصوصا اقشار ضعیف وارد کرده؛ ولی به نظر می‌رسد شرکت های دامپروری از افزایش قیمت‌ها منتفع خواهند شد. روند قیمت سهم های این گروه نیز نشان از خوش‌بینی سهامداران به این گروه دارد. 

احمد مقدسی رئیس انجمن صنفی گاوداران در گفت‌وگو با بورس‌نیوز در این خصوص بیان کرد: قبل از خوش‌بینی به رشد سودآوری شرکت های دامپروری باید به چند نکته توجه داشت. از یک سو، قیمت تمام شده صنعت دامپروری هم امسال افزایش قابل ملاحظه ای داشته و نمی توان سودآوری شرکت ها را فقط با رشد قیمت محصولات صنعت و بدون لحاظ بهای تمام شده بررسی کرد. ارز دولتی فقط به آن بخش از خوراک دام که وارداتی است تخصیص می یابد و بخش عمده بهای تمام شده صنعت، ارتباطی با ارز دولتی و دلار ۴۲۰۰ تومانی ندارد و از بازار داخل تامین می شود. همچنین منافع افزایش قیمت گوشت قرمز بیشتر به جیب دلالان و قاچاقچیان صادراتی منتقل می شود و تولیدکنندگان در صادرات قاچاق نقشی ندارند. 

وی افزود: نه تنها ظرفیت تولید صنعت کاهش نداشته، بلکه شرکت های دامپروری امسال افزایش تولید نیز داشته اند و کمبود گوشت قرمز ناشی از کاهش تولید دامداران نیست. طبق آمارها، در ۹ ماهه نخست امسال بیش از ۹۶۲ هزار راس دام به صورت قاچاق از کشور خارج شده است. 

این فعال صنعت دامپروری در خاتمه تصریح کرد: در شرایط فعلی پیش بینی وضعیت آینده اصلا امکانپذیر نیست؛ ولی بهترین راه ایجاد ثبات و آرامش در کشور، تک نرخی شدن ارز است. با وجود آنکه ظاهرا صنعت دامپروری جزو مشمولان دریافت ارز دولتی است؛ ولی پرداخت ارز دولتی را به مصلحت تولیدکننده نیز نمی دانم؛ چرا که عملا تولیدکننده سهم زیادی از ارز ارزان قیمت ندارد و تک نرخی شدن ارز، جلوی بسیاری از مشکلات و سوءاستفاده ها را خواهد گرفت.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر